Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvilken bølelengde bruker Viken Fiber?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Pussig spørsmål langt utenfor temaene her inne, men jeg vet samtidig det sitter mye forskjellig kompetanse, så jeg kan jo ha flaks :)

 

Jeg har Viken Fiber, og hjemmesentralen står i bromodus. Nå har jeg kjøpt meg en router med SFP+ (Dream Machine Pro SE) inngang, og ønsker da å kjøre fiberen rett inn der. 

 

Skal da altså kjøpe en SFP+ modul, men trenger å vite bølgelenden for fiberen inn til meg (altså nanometer). Jeg har kontaktet Altibox/Viken Fiber, men de ønsker ikke å gå ut med denne informasjonen og mener jeg må finne ut av det sjæl.

 

Ganske meningsløs holdning å innta, men det er nå der jeg står. 

 

Er det noen som kan sitte på denne informasjonen her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at de ikke sier det ja, her er en mulig referanse?

 

This is the SFP module that came with the Altibox VMG8825-B60C router/home central, it worked perfectly in the CCR 🙂

  • Vendor: Tsuhan
  • Part no.: THMPRS-3511-10A
  • Connector type: SC
  • Wavelength: Tx 1310 nm / Rx 1550 nm

https://blog.cavelab.dev/2021/08/altibox-fiber-in-mikrotik-ccr1009/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange som har gjort dette. Er enkelt og få til om du kun skal ha internett. Verre om du også skal ha TV-signaler igjennom.

 

Husk VLAN 102 og kanskje mac-spoofing. 😊

 

edit: sfp+ modul er ikke nødvendig, det holder med sfp 1gbit? SFP+ koster en del mer. Anbefaler forøvrig FS.com til patchekabler, sfp og diverse.

Endret av MrE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (9 timer siden):

edit: sfp+ modul er ikke nødvendig, det holder med sfp 1gbit? SFP+ koster en del mer. Anbefaler forøvrig FS.com til patchekabler, sfp og diverse.

 

Klar over at SFP holder, men tenkte hvis jeg først skulle bestille og hadde router til det så hadde det ikke skadet å betale noen euro ekstra for 10G. Ble bestilt SFP, patchekabler og diverse fra fs.com rundt lunsj i går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Fredrick said:

Klar over at SFP holder, men tenkte hvis jeg først skulle bestille og hadde router til det så hadde det ikke skadet å betale noen euro ekstra for 10G.

Hvis denne skal brukes mot Viken fiber så er du vel pent nødt til å bruke det som passer dem? De færreste SFP+ støtter 1G.  Vet ikke engang om det fnnes 10/1G dual-rate BiDi?

 

Kan helhjertet støtte anbefalingen av fs.com.  Har brukt en av deres SFPer mot Viken fiber siden 2016.  Men nå til dags så er det kanskje enklere å heller få oppgradert "hjemmesentralen" ettersom VMG8825 kommer med en SFP som nevnt ovenfor.  På "hytta" har jeg ganske enkelt gjenbrukt denne i en ZyXEL-switch.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (16 minutter siden):

Hvis denne skal brukes mot Viken fiber så er du vel pent nødt til å bruke det som passer dem? De færreste SFP+ støtter 1G.  Vet ikke engang om det fnnes 10/1G dual-rate BiDi?

 

Kan helhjertet støtte anbefalingen av fs.com.  Har brukt en av deres SFPer mot Viken fiber siden 2016.  Men nå til dags så er det kanskje enklere å heller få oppgradert "hjemmesentralen" ettersom VMG8825 kommer med en SFP som nevnt ovenfor.  På "hytta" har jeg ganske enkelt gjenbrukt denne i en ZyXEL-switch.

 

 

Finnes 10G SFP+ BiDi, men jeg har ikke funnet noen som passer b;lgelengden Altibox opererer med i sine sentraler.

Endret av MrE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, MrE said:

Finnes 10G SFP+ BiDi,

Klar over det.  Men de er KUN 10G så vidt jeg vet.  Funker ikke mot 1G i den andre enden.

 

EDIT: Men jeg ser ærlig talt ikke problemet. Kjøp en 1G SFP nå, og bytt den ut når/hvis Viken skulle begynne å støtte noe annet.

Endret av Bjørn Mork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slippern skrev (14 timer siden):

SFP+ er 10gbit only, og ikke 100/1000/10000mbit...

 

Vent litt.. Betyr det at en SFP+ port ikke vil fungere med en standard SFP modul?

 

Bjørn Mork skrev (15 timer siden):

Kan helhjertet støtte anbefalingen av fs.com.  Har brukt en av deres SFPer mot Viken fiber siden 2016.  Men nå til dags så er det kanskje enklere å heller få oppgradert "hjemmesentralen" ettersom VMG8825 kommer med en SFP som nevnt ovenfor.  På "hytta" har jeg ganske enkelt gjenbrukt denne i en ZyXEL-switch.

 

 

Hadde jeg hatt VMG så hadde nok dette blitt løsningen, men jeg har fremdeles den gamle FMG, så det er det nok ikke like lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrick said:

Vent litt.. Betyr det at en SFP+ port ikke vil fungere med en standard SFP modul?

Nei.  De aller fleste SFP+ porter støtter også SFP.  Så de fungerer som 1G-port hvis du plugger inn en SFP og som 10G-port hvis du plugger inn en SFP+.  Jeg antar det også gjelder for DM Pro uten at jeg kjenner denne.  Du skal altså være good-to-go med f.eks. en slik: https://www.fs.com/products/39135.html Lurt å velge riktig merke for å få den kodet slik at boksen din aksepterer den. Det er mange produsenter som er kranglete mht "tredjeparts optikk".   Hvis du vil ha SC konnektor (slik som Viken bruker) så må du velge Customized og spesifisere det der.  Der vanlige er ellers LC.  Men så lenge du kjøper passende patche-snor så er jo dette egentlig hipp-som-happ.

 

Poenget mitt med advarselen var at du  ikke kan bruke en SFP+ modul mot Viken fiber. SFP+ fiber-moduler støtter ikke 1G. Det finnes noen få unntak, men jeg tror ikke det gjelder BiDi.  Og det er i alle tilfeller så uvanlig at det ikke er noe poeng i å gruble på.

 

Merk at jeg skriver "fiber-moduler".  Kobber (TP) SFP og SFP+ blir noe annet og vil som oftest støtte flere hastigheter.  Men det er ikke relevant her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (2 timer siden):

Du skal altså være good-to-go med f.eks. en slik

Det er en slik jeg har på vei nå, så da bør det være håp :)

 

Planlegger litt øvrig ombygging av racket samtidig. Fikk UDM Pro i dag, så spørs hvor mye tålmodighet jeg klarer å mønstre.. Ideelt sett skulle jeg gjerne samtidig hatt en Unifi switch (har i dag Linksys uten L2), men det er å strekke budsjettet for julegave til meg selv veeeeldig langt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Dette var en tøffere sak enn det jeg hadde håpet på dessverre. 

 

Har postet på diskusjon.no også, men kan gjengi det her i tilfelle noen har forslag.

 

Kjøpte denne SFP-modulen: https://www.fs.com/products/39135.html da jeg har en kamerat som fikk samme til å fungere på Viken Fiber.

 

Fiber fra Altibox er patchet inn i et fiberpatchpanel med en tilsvarende dings som denne: https://www.fs.com/products/48488.html

 

Jeg har en patchesnor fra LC->SC med blå plugger tilsvarende denne: https://www.fs.com/products/40459.html

 

Oppsettet i Unifi ser slik ut: 

 

image.thumb.png.85a93b87f361e56aaaaef2cf

 

Alt i alt så virker ikke dette i det hele tatt. Ingen blink i SFP-porten for å indikere data. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Fredrick said:

Ingen blink i SFP-porten for å indikere data. 

Det høres nesten ut som om du har et brudd et sted.  Sikker på at alle konnektorer har klikket skikkelig på plass?

 

Kjenner ikke denne Unifi-boksen, men har den ikke noen som helst info om signal etc? SFPer måler gjerne en drøss parametre og det er vanlig å kunne se på dette i en router/switch.  Hadde jo vært nyttig å vite om det er lys der.  Det må vel finnes en eller annen output med info om porten også, ikke bare konfigurasjon?

 

,Ellers skal det ikke være mer komplisert enn å bruke VLAN 102 for Internett så konfigen ser jo OK uk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (1 time siden):

Det høres nesten ut som om du har et brudd et sted.  Sikker på at alle konnektorer har klikket skikkelig på plass?

 

Ja det har vært grundig prøvd flere ganger. Kan jo være et brudd i den snoren jeg har, den var brukt. Men samtidig så har jeg jo ikke en ekstra å sjekke med dessverre, må eventuelt bestille.

 

Dette er informasjonen jeg får opp, men den sier ikke meg så mye..

image.png.415ec46ac02088511459e9bb55d2701e.png

 

Det er i alle fall tydelig at den har tilkobling til SFP-modulen. 

 

Via SSH så får jeg informasjon om at den fremdeles står i 10GB-modus, og det er jo feil. Kanskje det kan være relatert. Jeg har prøvd å endre innstillingene, men det virker ikke å "feste seg". Mulig jeg må kjøre en fullstendig fabrikkresett, men da må det skje en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrick said:

Det er i alle fall tydelig at den har tilkobling til SFP-modulen. 

Jada, og Input Pwr viser at du ser lyset.  Men ganske høye verdier både inn og ut hvis det der er riktig.  TIl sammenligning sier min nokså like SFP dette:

 

           Temperature  Voltage  Tx Power  Rx Power
Port       (Celsius)    (Volts)  (dBm)     (dBm)
---------  -----------  -------  --------  --------
Gi1/0/16     58.8       3.26      -5.2      -8.7   

 

og den har RX "warn" på -1 dBm og "alarm" på 0 dBm.  Tilsvarende for TX er hhv -3 og -2 dBm.  Du ligger jo milevidt over hvis de tallene der er korrekte.  Men jeg har en ørliten følelse av at de ikke er det.... Ser veldig ut som om noen har konvertert dBm til mW og glemt å fikse enheten.  Så jeg ville ikke lagt mye vekt på det.  Du ville sikkert sett noen blinkende advarselslamper hvis det faktisk var noe galt.

 

Uansett er ihvertfall fiberen OK. Ellers ville du definitvit ikke mottatt såpass sterkt signal.

 

Kanskje 10G/1G må endres manuelt på denne?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (14 minutter siden):

Uansett er ihvertfall fiberen OK. Ellers ville du definitvit ikke mottatt såpass sterkt signal.

 

 

Hmm.. For å få nett kobler jeg meg tilbake med fiber inn i modem/router fra Altibox, og deretter RJ45 i den andre WAN-kontakten på routeren min. Da har jeg fremdeles SFP-modulen tilkoblet, men da altså uten fibersignal inn i den. Samtidig ser det fremdeles slik ut:

 

Altså uten output power, men fremdeles samme nivå på input

 

Det kan jo ikke stemme?

 

image.png.33c4345c276710fb3dddd767ef5eaa78.png

 

EDIT: Eureka! Jeg trodde jeg kjørte siste firmware og software, men fant et sted jeg kunne oppdatere Unifi OS, og da fikk jeg satt den til Gbps-hastighet, verifiserte det via SSH. 

 

Koblet så i fiberen direkte, og det var plutselig full speed. Det vil si litt lavere hastighet enn forventet, men ser ikke at det kan være noen annen grunn enn svingninger fra ISP.

Endret av Fredrick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
Bjørn Mork skrev (13 timer siden):

1310/1550

 

Takk. Noen formening om 10 eller 20 km SFP bør velges ?

 

Tråd overskrift kan oppfattes som bølgelangder fra deres sentral. Jeg spør etter valg av SFP. Fremdeles 1310TX/1550RX ?

Type laser er tydligvis bestemt av hvilken bølgelengde man velger, så det trenger man trolig ikke tenke på for å best mulig ha ett grensnitt som samsvarer med det noden til Viken fiber vil se.

Endret av R1200CL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.