Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvilket system?


Anbefalte innlegg

Hei, nytt medlem og første post her...

 

Jeg har idag et Wirsbo 20mm vannbåret gulvvarmeanlegg i betong som jeg "oppgraderte" til Uponor Smatrix styring for noen år siden.

Jeg har imidlertid aldri vært helt fornøyd med Smatrixen og med strømprisene for tiden lurer jeg på om ikke dette kan gjøres bedre.

 

Det jeg tenker er en smartløsning som kan styre 12 aktuatorer (9kurser) med jevnest mulig temperatur som samtidig, innen rimelighetens grenser, kan bruke strøm når den er rimeligst, det må altså kunne snakke med Tibber, f.eks via Pulse som jeg tenker å skaffe meg. Mye av problemet idag er solvarme, siden gulvene er så trege så er det typisk for varmt på kvelden når solen er fremme, og kaldt om morgenen. Dette ble bedre med Smatrix men ikke godt nok. Jeg har dessverre ikke gulvfølere da det ble avslått som unødvendig da vi bygde🙊

 

Så det jeg lurer på er jo da hvilket system som kan styre aktuatorene, kan kobles opp mot rimelige temp. sensorer, gjerne med lyssensor for å kompensere for sollys hvis mulig, og kan dra nytte av når på døgnet strømmen er billigst.

 

Ønsker å bruke minst mulig penger på dette, men samtidig ha noe som er brukervennlig og relativt enkelt. Har en Raspberry Pi4 som jeg kan bruke til formålet med f.eks Home Assistent eller Homeseer, av disse syns jeg sistnevnte ser mye enklere ut, men koster jo samtidig mer.

 

Det hadde jo selvsagt også vært ok om systemet jeg velger støtter andre ting, det har jo samlet seg opp med litt mer eller mindre smarte ting etterhvert, men ingen av de er venner enda. 

Har bla Logitech Harmony Hub x2, flere Chromecaster, AppleTv, litt Nexa lys og noen Wiz smartplugger. Pi'en jeg har er utstyrt med en HifiBerry balansert hatt, og om den kan brukes videre ville jo det vært kult (kombinert med Spotify f.eks).

 

Hva kan dere anbefale?

 

Edit: Glemte å nevne at jeg har en luft/vann pumpe til dette, en Mitsubishi Ecodan fra 2015, men jeg tviler på at denne kan snakke med andre systemer.

Endret av roadrune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker homeseer og z-water i dag.
Bruker tibberseer som @Moskus har laget og styrer ventilene(aktunator) etter strømprisen.

Har vannbåren varme med elkassett. Har ikke mulighet for å slå av elkassetten idag. Derfor styrer jeg ventilene til sløyfene.



Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, roadrune said:

Hva bruker du som termostater?

Hva er det ?? 🤣🤣🤣🤣🤣🤣

 

Har ikke kommet så langt. Men driver å lager noen selv basert på ESP32.

Jeg har heller ikke gulv føler lagt ned i betong, men kommer til å legge en føler på betongen under parketten for å se til at vi har en jevn betong temp (som mulig). 

 

Ser litt på Z-TRM3 fra Heatit. Men har ikke 230V til veggboksene mine så derfor avventer jeg litt med det. 

 

Om  du lurer styrer jeg mine ventiler med PWM. 10 minutter på og et selvalgt pause mellom. Et eks stuen 10 minutter på og 30 minutter av(Så lenge strøm prisen er lavere enn snittet for dagen :)

Endret av clio75
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, roadrune said:

Fungerer det bra, kun med en tidsplan?

Det er selvfølgelig ikke optimalt å kjøre uten Termostater. Men TTT 

Har tatt litt tid å kjøre inn huset. For kjøkkenet trenger lengere pauser enn stua for å holde samme Temperatur. 

 

Nå blir det litt varmt når temperaturen ute stiger og tilsvarende lavt når temperaturen ute synker. med en termostat kunne jeg lettere kompensert for endringer. men det kommer når jeg får tid. 

 

WAF(Wife Acceptance factor)  er stabilt lavt,  så da kan det bare bli bedre  :D 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvvarme i betong uten gulvsensor tror jeg kan bli en utfordring men mye mulig en enkel løsning med å legge en sensor oppå gulvet en plass den ikke er i veien vil bli bra, under et skap/kommode/sofa eller noe slikt. En liten dash isolasjon oppå slik at det er gulvet som påvirker sensoren og ikke luften.

 

De vannbårne anleggene jeg har vært borti har aktuatorer som drives av 24VDC eller 230VAC og kan styres med hva som helst som gir riktig spenning, standard rele, ikke noe fanzy saker, Z-Water er et alternativ som gir en ren og fin installasjon og er laget for akkurat dette. Z-Wave grensesnitt og kan antagelig styres av alle hjemmesystemet i markedet vil jeg tro.

 

Jeg har en Fujitsu General luft/vann varmepumpe som gir grunnvarme til 300l bereder og etterpå gir varme til gulvene. Har 3 vannkurser i betong med gulvsensor og en veldig enkel termostat i NodeRed: Sammenlign målt verdi med setpunkt og slå på eller av aktuatoren, ingen hysterese eller annet snacks for det er veldig trege systemer, aktuatorene bruker minutter på å reagere og gulvene timer... Varmepumpen har inntil for et par måneder siden levd sitt liv helt av seg selv og det har fungert fint, nå har jeg laget litt styring slik at jeg kan begrense pådraget når strømmen er dyr. Min VP har en kontrollboks med 0-10V inngang men var fra leverandøren kun koblet slik at en termostat ga 0 eller 10V, altså kun PÅ eller AV. Nå har jeg laget en litt mer analog styring. Har skrevet litt om det her.

 

Jeg har stue/kjøkken/gang på 23-25 grader og badet noen grader høyere nå på denne tiden, det gir en fin grunnvarme i huset fra 1840 og trenger jeg mer får peisen varme seg litt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig oppsett på varmepumpen, min pumpe er (selvsagt) inverterstyrt og utekompensert, så jeg tror vel egentlig ikke at det er så fryktelig mye å hente der.

 

Har sett på Z-water, og det blir nok sikkert også løsningen hvis dette blir aktuelt.

 

Det er vel i utgangspunktet hvilket styringssystem jeg skal gå for jeg er mest usikker på, men tror jeg har snevret det ned til 3 nå:

 

1: Homey, Dyr inngangsbillet, men lekkert grensesnitt og brukervennlig. Støtte for det aller meste?

2: Home Assistant, nesten gratis (må ha Z-wave og Zigbee dongle), ser svært lite brukervennlig ut (har tuklet litt med koding av PI tidligere, og selv om jeg har fått det til er jeg på ingen måte fan). Nærmest ubegrenset støtte?

3: Homeseer, dyr software hvis en skal kjøre mer en 5 apper, og det skal en jo helt sikkert på sikt. midt på treet brukervennlig, men fortsatt mye kode? Bra støtte?

 

De jeg egentlig har slått fra meg:

 

4: Future Home, relativt dyr, alt for lite støtte.

5: Smartthings, rimelig, men for lite støtte, og ser ut til å ha lite muligheter for automasjon?

 

Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte for mange år siden med Telldus og har etterpå vært innom Zipatile, Fibaro HC2 og nå HomeSeer og NodeRed i tillegg til at jeg har lekt meg litt med andre ting som OpenHAB og Home Assistant. Mange av systemene kjører fint på Pi og der finnes både gratissystemer og noen ukers trialmode så du har sjangsen til å prøve før du kjøper. Der henger mye sammen med dine kunnskaper og evner hva som er lurt å satse på. For min del er komboen HomeSeer og NodeRed super, begge har egenskaper den andre ikke har og de snakker greit sammen. Ser på forumet her at NodeRed underforumet har veldig liten aktivitet men det er i alle fall et system jeg begynner å like veldig godt. Er en helt annen måte å tenke på enn alt annet jeg har vært borti så det tok litt tid å snu hodet rundt men det begynner å komme seg...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune skrev (16 minutter siden):

ser svært lite brukervennlig ut (har tuklet litt med koding av PI tidligere, og selv om jeg har fått det til er jeg på ingen måte fan). Nærmest ubegrenset støtte?

Tror du har misforstått en del for det er null krav om "koding av PI" i Home Assistant. Lager en automasjoner så gjøres det i et helt greit brukergrensesnitt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (9 minutter siden):

Tror du har misforstått en del for det er null krav om "koding av PI" i Home Assistant. Lager en automasjoner så gjøres det i et helt greit brukergrensesnitt.

Så en slipper den der j***a commandsaken med endeløse koder og obskure symboler som "ingen" kjenner tastekomboen til?

Det er jo isåfall ett stort pluss.

 

Hvor mye kan en gjøre i HA uten dingser tilkoblet? Det koster jo ingenting å installere det å fikle litt rundt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, roadrune said:

Hvor mye kan en gjøre i HA uten dingser tilkoblet? Det koster jo ingenting å installere det å fikle litt rundt...

 

Du kan se om f eks TVen din er støttet, legge inn NMAP Tracker for å se om telefonen din er tilkoblet wifi for så å gi deg hjemme/borte status avhengig, hente inn værdata gjennom Met.no integrasjon.

 

Det vil jo fort stoppe opp uten noen smarte dingser, men du får jo en følelse for systemet. Det aller meste kan gjøres fra grensersnittet nå. 

 

EDIT: ta også en kikk her å se om du har noe som er smart som det finnes integrasjon til

https://www.home-assistant.io/integrations/

Endret av hakons
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune skrev (21 minutter siden):

Så en slipper den der j***a commandsaken med endeløse koder og obskure symboler som "ingen" kjenner tastekomboen til?

Vel, installasjonen er ofte slik men det er rent copy/paste fra nett og den jobben gjør du EN gang, resten gjøres i strømlinjeformet web-ui.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hakons skrev (1 minutt siden):

legge inn NMAP Tracker for å se om telefonen din er tilkoblet wifi

Eller enda bedre - legge inn Home Assistant appen og få tilbake i Home Assistant en drøss sensorer som temperatur, antall skritt, aktivitet, batteri og ikke minst - om en er på wifi nettet hjemme.

Hvis en vil teste ut på forhånd så er det altså muligheter i massevis

SveinHa skrev (1 minutt siden):

Vel, installasjonen er ofte slik men det er rent copy/paste fra nett og den jobben gjør du EN gang, resten gjøres i strømlinjeformet web-ui.

Går en for det enkle med å legge HA på et minnekort så er det snakk om å sette i nettverksledning, slå på strøm, vente litt og så ta opp UI i nettleser.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med backup i HA når minnekortet tar kveld?

Personlig bruker jeg addon som automatisk tar full backup til Google Drive hver x dag.

Denne kan man ta restore på når nytt minnekort er kjøpt inn. Forøvrig tar også Home Assistant backup by default før oppdateringer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hakons skrev (35 minutter siden):

 

Du kan se om f eks TVen din er støttet, legge inn NMAP Tracker for å se om telefonen din er tilkoblet wifi for så å gi deg hjemme/borte status avhengig, hente inn værdata gjennom Met.no integrasjon.

 

Det vil jo fort stoppe opp uten noen smarte dingser, men du får jo en følelse for systemet. Det aller meste kan gjøres fra grensersnittet nå. 

 

EDIT: ta også en kikk her å se om du har noe som er smart som det finnes integrasjon til

https://www.home-assistant.io/integrations/

Jeg ser jeg har litt ymse, iallefall Harmony Hub og Netatmo som begge går på WiFi, så hvis jeg får tid i helgen skal jeg teste litt :)

 

Takk for alle svar så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 02/12/2021 at 07:46, roadrune said:

Hva kan dere anbefale?

HomeSeer, selvfølgelig. ;)

 

Men seriøst: Hjemmeautomasjon er mest snakk om smak og behag. Hvis Home Assistant funker for deg, så er det supert! Hvis ikke, så er det heldigvis mange andre alternativer. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, mitt forrige innlegg var litt brått ser jeg 🙂

Men for å utdype hva jeg mener er ordentlig verktøy:
openHAB: Stødig og fleksibelt.

VSCode IDE for å skrive regler (i openHAB sitt innebygde DSL-språk)

Og min favoritt er Python3 hvor jeg bruker Pycharm som IDE.

 

Må bare understreke det som ble sagt lengre opp i tråden:

Det kommer veldig an på hvor man kommer fra og hvor man skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som du sikkert har skjønt får jeg lettere svettetokter bare av å skrive python, så tror jeg styrer unda det 😃

 

Ellers er jeg selvsagt enig i det med godt verktøy, men det ser ikke ut som dette er et sånt emne der alle kan bli enige om hva som er et godt verktøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.