Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvilket system?


Anbefalte innlegg

On 04/12/2021 at 11:29, roadrune said:

Ja, som du sikkert har skjønt får jeg lettere svettetokter bare av å skrive python, så tror jeg styrer unda det 😃

Good man. 👍

 

On 04/12/2021 at 11:29, roadrune said:

Ellers er jeg selvsagt enig i det med godt verktøy, men det ser ikke ut som dette er et sånt emne der alle kan bli enige om hva som er et godt verktøy. 

Nei, og grunnen er rett og slett at det er snakk om smak og behag. Sånt blir man sjeldent enig om. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Home Assistant! Holder på å flytte fra Homeseer til Home Assistant nå (har allerede HA på hytta og er meget fornøyd). 

 

Home Assistant er både enklere å sette opp, støtter mer, mye penere UI og ikke minst gratis. 
Fordelen til homeseer er at det kanskje er bittelitt lettere å lage automasjoner, men ikke noe spesielt. Koster jo også 30$ ekstra (Easytrigger som er et must på homeseer). 

Skal du lage et UI på homeseer for mobilen? Ha, lykke til med hstouch og homseer mobile (offisielle), går du får homeseer så bruk hsbudd ihvertfall! (uoffisiell)

Tror jeg hadde brukt mindre tid på å satt opp alt av ha, automasjoner og laget et pent ui før jeg hadde hatt et halvveis ui på hstouch. 

 

Jeg kan ikke noe som helst koding, og føler ikke at jeg er begrenset av det heller. Både node-red og HA automations er veldig enkelt og er bare å velge hva som skal skje uten å kode noe. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjonness skrev (58 minutter siden):

Anbefaler Home Assistant! Holder på å flytte fra Homeseer til Home Assistant nå (har allerede HA på hytta og er meget fornøyd). 

 

Home Assistant er både enklere å sette opp, støtter mer, mye penere UI og ikke minst gratis. 
Fordelen til homeseer er at det kanskje er bittelitt lettere å lage automasjoner, men ikke noe spesielt. Koster jo også 30$ ekstra (Easytrigger som er et must på homeseer). 

Skal du lage et UI på homeseer for mobilen? Ha, lykke til med hstouch og homseer mobile (offisielle), går du får homeseer så bruk hsbudd ihvertfall! (uoffisiell)

Tror jeg hadde brukt mindre tid på å satt opp alt av ha, automasjoner og laget et pent ui før jeg hadde hatt et halvveis ui på hstouch. 

 

Jeg kan ikke noe som helst koding, og føler ikke at jeg er begrenset av det heller. Både node-red og HA automations er veldig enkelt og er bare å velge hva som skal skje uten å kode noe. 

Nyttig info fra en som kjenner begge systemer. Jeg kjenner ikke til Homeseer og er derfor veldig forsiktig med å anbefale noe som helst. Men en skal heller ikke glemme at det er mer å velge blant enn disse to.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (5 minutter siden):

Nyttig info fra en som kjenner begge systemer. Jeg kjenner ikke til Homeseer og er derfor veldig forsiktig med å anbefale noe som helst. Men en skal heller ikke glemme at det er mer å velge blant enn disse to.

Selvfølgelig, her finnes det ingen fasit, kun preferanser :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg klart å rote meg opp i en karantene (testet negativt) og fikk plutselig masse fritid til å teste ut HA. 
 

Det ser jo greit ut, men klarte kjapt å rote meg ut i det jeg var redd for, nemlig programmeringshelvete. 
 

Jeg har en Argon radio som HA fant, men den kan kun kontrollere volumet og det hadde vært greit med litt mer funksjonalitet, etter litt googling fant jeg denne tråden:https://community.home-assistant.io/t/ha-support-for-argon-inet2-radio/11267

og løsningen er grei den, og etter en del banning fikk jeg installert SSH & web terminal, problemet er jo at den ikke godtar apt-get kommandoen, så da er jeg akkurat der jeg fryktet. 
 

Jeg har også en eneste smart kontakt i hus, en Wiz smartplug. Denne er jo heller selvsagt ikke støttet sånn helt uten videre, men det skal være mulig via https://github.com/sbidy/wiz_light

men HACS godtar ikke den linken, så da detter jeg ut igjen...

 

Noen forslag til løsning på noen av problemene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune skrev (3 timer siden):

Jeg har også en eneste smart kontakt i hus, en Wiz smartplug. Denne er jo heller selvsagt ikke støttet sånn helt uten videre, men det skal være mulig via https://github.com/sbidy/wiz_light

men HACS godtar ikke den linken, så da detter jeg ut igjen...

 

Funker fint for meg.. Får lagt den til uten problemer. 

Du kjører home assistant os? (Configuration -> Info -> Installation type)

 

image.png.b68865ca5b8866730139872847ab7c67.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjonness skrev (11 minutter siden):

 

Funker fint for meg.. Får lagt den til uten problemer. 

Du kjører home assistant os? (Configuration -> Info -> Installation type)

 

image.png.b68865ca5b8866730139872847ab7c67.png

Kjører HA 64bit på Rpi4. 
Har norsk, om jeg klikker på konigurer så får jeg opp masse valg, men ingen som minner om "info" 

Jeg har gått på tillegg-->tilleggsbutikk-->(de tre prikkene)datalagre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjonness skrev (16 timer siden):

 

Funker fint for meg.. Får lagt den til uten problemer. 

Du kjører home assistant os? (Configuration -> Info -> Installation type)

 

image.png.b68865ca5b8866730139872847ab7c67.png

Beklager mye mas, men hvor finner du Installation type? Om jeg går til info finner jeg ikke noe som ligner en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune skrev (22 minutter siden):

Aha, jeg var treg...

Jeg lette etter noe klikkbart for å legge inn linken, først nå forstod jeg at det var for å sjekke hvilken software jeg har🙄

 

Men linken skal legges inn der jeg nevnte tidligere? Altså tilleggsbutikk--> datalagre?

 

Du har riktig, har vært borte i at noen har installert feil versjon og ikke ikke den normale, da blir det fort kluss. 

Har ikke på norsk så ikke helt sikker, men du skal gå på HACS -> Integrations -> Tre prikkene opp i hjørnet -> Custom reposotories -> fyll inn info så trykk add.
image.thumb.png.02d1b231b7c77abecfcc8421992de17c.png

 

image.png.b68865ca5b8866730139872847ab7c67.png

Endret av Bjonness
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, roadrune said:

Takk for svar. Skal teste når jeg kommer hjem. Sitter i bilen å venter på kjerringa som handler, men kommer av en eller annen grunn ikke inn på HA via 4G...

 

Hvis du kun får tilgang til HA når du er hjemme så kan det tenkes at du ikke har konfigurert rett når det kommer til å gi tilgang utenfor huset. Du må åpne en port i din ruter, samt å følge denne; har ikke sett hele videoen - men ved første øyekast ser denne dekkende ut for å konfigurere ekstern tilgang https://www.youtube.com/watch?v=fNzngoXfxzw

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune skrev (7 minutter siden):

Takk for svar. Skal teste når jeg kommer hjem. Sitter i bilen å venter på kjerringa som handler, men kommer av en eller annen grunn ikke inn på HA via 4G...

 

Tips, endrer språk med å trykke på din bruker i venstre hjørne og så velge English (GB) så får du standard med 24h klokke og ikke 12h som de bruker i usa.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hakons skrev (29 minutter siden):

 

Hvis du kun får tilgang til HA når du er hjemme så kan det tenkes at du ikke har konfigurert rett når det kommer til å gi tilgang utenfor huset. Du må åpne en port i din ruter, samt å følge denne; har ikke sett hele videoen - men ved første øyekast ser denne dekkende ut for å konfigurere ekstern tilgang https://www.youtube.com/watch?v=fNzngoXfxzw

 

Eller bruke Nabu Casa. Da kjøper en seg ut av problemet med mye fikling i egen ruter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å følge guiden til duckdns her nå, etter å ha manuelt skrive inn domene siden jeg ikke kunne gå vekk fra HA uten at alt redigert forsvant og heller ikke kunne save uten at både domene og token var riktig, var det å begynne å lete etter hvor i pokker file editor var, etter en del leting googlet jeg det og fant jo ut at det må installeres. Enkelt. 
 

Etter å ha installert og rotet meg frem til configuration.yaml oppdager jeg at det ikke er mulig å bruke copy/paste på Iphone der. Ny runde med googling, etter en stund fant jeg ut at jeg kunne installere en app "paste keyboard" for å løse problemet. 
 

Får lagt inn infoen i conf....yaml og dritten funker ikke, får dette når jeg tester: 

46666A37-9E12-4066-BF7F-72B154088424.thumb.png.5ef9bed0391c2e08ec1c1ec0965a8921.png

 

 

Ganske rett frem dette ja...

Noen som har sett Paul Hibbert på Youtube om HA?

 

Forresten, jeg finner ikke HACS heller, den er ikke i menyen min:

 

092ECD55-0A15-48A9-87E8-570287D6C7E0.thumb.png.521ca0e1e73b684350ca6faef156b9e3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune skrev (1 time siden):

Prøver å følge guiden til duckdns her nå, etter å ha manuelt skrive inn domene siden jeg ikke kunne gå vekk fra HA uten at alt redigert forsvant og heller ikke kunne save uten at både domene og token var riktig, var det å begynne å lete etter hvor i pokker file editor var, etter en del leting googlet jeg det og fant jo ut at det må installeres. Enkelt. 
 

Etter å ha installert og rotet meg frem til configuration.yaml oppdager jeg at det ikke er mulig å bruke copy/paste på Iphone der. Ny runde med googling, etter en stund fant jeg ut at jeg kunne installere en app "paste keyboard" for å løse problemet. 
 

Får lagt inn infoen i conf....yaml og dritten funker ikke, får dette når jeg tester: 

 

 

 

Ganske rett frem dette ja...

Noen som har sett Paul Hibbert på Youtube om HA?

 

Forresten, jeg finner ikke HACS heller, den er ikke i menyen min:

 

 

 

Det hjelper hvis du tar deg noen minutter og leser litt først ;) Hacs dukker opp om du følger guiden:
https://hacs.xyz/docs/setup/download

https://hacs.xyz/docs/configuration/basic

 

Nabu casa så er det rett fram, litt mer knot med duckdns, men ikke så vanskelig.

 

Sliter du med config og duckdns så hjelper det å poste både configuration.yaml og duckdns configuration (bare fjern token).

Er også ganske mye lettere å sette opp det på pc enn mobilen. Mobilen brukes kun til UI når det er ferdig satt opp for min del.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde sikkert hjulpet å lest seg opp her, men ble fortalt av flere her i tråden at dette var rett frem og enkelt, og kodingen visste de ikke hva var en gang....

 

Jeg regner med dette hadde vært enklere på pc ja, men gidder ikke å dra den fram hvis det kan fikses på mobilen 😃

 

58B17313-F5A8-4EE7-AFB0-D03B75037044.thumb.jpeg.1236fc0066b5b1af205ba545d47c95f6.jpeg

 

2DA5193D-150C-4EB6-9A09-1141CB3A8A1E.thumb.jpeg.3f6ebc2c43a8ee913bd609bde7adc010.jpeg
 

73A9E659-F01F-493C-ABB2-F6AA595F3F85.thumb.jpeg.f382012e850103499bc742763369feb2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.