Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Skal strømforbruket variere hele tiden?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en enebolig med noen panelovner, 3 rom med varme i gulv, 2 varmtvannsberedere og en varmepumpe. har fått byttet til ny strømmåler med HAN port og montert en Tibber Pulse. Men skal grafen over forbruk variere opptil flere kilowatt opp og ned pr 10 sekund, eller er det et tegn på at noe hjemme er i ferd med å ryke. Varmtvannsberedere er fra 1982...

Legger vel bilde fra Tibber app som viser hvordan graf går opp og ned.

IMG_3627.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostater i ovner og gulv er gjerne lagd slik at de veksler mellom helt av og fullt på i intervaller. Og så er det gjennomsnittet over tid som bestemmer hvor mange kWh en ovn eller en kabel bruker. Så jeg vil si at det du ser er helt normalt.

Jeg bruker Home Assistant og der har jeg lagd kurve og visning av effekt slik at det er snittet de siste 5 minutt som brukes. Synes det er mer informativt enn det du ser i Tibber appen.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (3 minutter siden):

Termostater i ovner og gulv er gjerne lagd slik at de veksler mellom helt av og fullt på i intervaller. Og så er det gjennomsnittet over tid som bestemmer hvor mange kWh en ovn eller en kabel bruker. Så jeg vil si at det du ser er helt normalt.

Jeg bruker Home Assistant og der har jeg lagd kurve og visning av effekt slik at det er snittet de siste 5 minutt som brukes. Synes det er mer informativt enn det du ser i Tibber appen.

Takk for svar, enig, ble litt vel rotete når det ble så mye opp og ned på grafen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ravn skrev (4 timer siden):

Har en panelovn (som står som frostvakt), den er helt hysterisk og lager veldig vanskelige grafer å lese...

Capture.JPG

Ja, jeg har 2 stk panelovner som står somregel på, og når jeg slo av disse, så ble grafen helt fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 09/12/2021 at 11:04, Ingeb said:

Er det noen som har Mill ovner som kan bekrefte at de gir normal kurve? Jeg tror mine er Adax ovner fra 2008. Jeg ringde til Mill og de sier jo at deres ovner ikke hopper opp og ned på denne måten….

Hva er "normal kurve"? Ovner med vanlig termostatstyring vil slå seg av og på. Hvor ofte avhenger av omgivelsene. Hvis ovnen står i et stort kaldt rom vil ovnen stå på hele tiden. Men om den står i et lite rom som raskt varmes opp kan det bli kort tid mellom av og på. Når du har flere blir kurvene mer kaotisk.
Mill kommer med effektregulering i stedet for av/på termostat. Da vil kurven se vesentlig anderledes ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårek skrev (2 timer siden):

Hva er "normal kurve"? Ovner med vanlig termostatstyring vil slå seg av og på. Hvor ofte avhenger av omgivelsene. Hvis ovnen står i et stort kaldt rom vil ovnen stå på hele tiden. Men om den står i et lite rom som raskt varmes opp kan det bli kort tid mellom av og på. Når du har flere blir kurvene mer kaotisk.
Mill kommer med effektregulering i stedet for av/på termostat. Da vil kurven se vesentlig anderledes ut.

 

«Problemet» på min kurve med Adax panelovner, er at kurven over strømforbruk hopper opp og ned med 1-1,5 Kw pr 10-15 sekund, uten at termostat slår seg inn/ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.