Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Beste lovelace-kort for Tibber Custom


havnegata

Anbefalte innlegg

Gjest ken skrev (4 minutter siden):

Se det ja. Takk!

 

La det inn jeg også, så får vi se når prisene kommer inn og eventuelt etter midnatt.

 

BTW, jeg har også lagt inn color_threshold så man lett kan se når det er billig og dyrt. Hva som er billig og hva som er dyrt er subjektivt, men 🙂 

 

color_threshold:
      - value: 0
        color: green
      - value: 1.5
        color: orange
      - value: 3
        color: red


Har tenkt på noe slikt jeg også, men endte opp med 4 horisontale linjer istedenfor. Tallene 0.6 0.9 1.15 og 1.4 er de samme som Tibber bruker for billig, normal, dyr og veldig dyr pris.

 

  - entity: sensor.nordpool
    show:
      in_header: false
    name: Snitt
    type: line
    curve: straight
    float_precision: 4
    stroke_width: 1
    opacity: 0.4
    color: green
    data_generator: >
      return [[start, entity.attributes.average*0.9],[end,
      entity.attributes.average*0.9]];
  - entity: sensor.nordpool
    show:
      in_header: false
    name: Snitt
    type: line
    curve: straight
    float_precision: 4
    stroke_width: 1
    opacity: 0.4
    color: green
    data_generator: >
      return [[start, entity.attributes.average*1.15],[end,
      entity.attributes.average*1.15]];
  - entity: sensor.nordpool
    show:
      in_header: false
    name: Snitt
    type: line
    curve: straight
    float_precision: 4
    stroke_width: 1
    opacity: 0.4
    color: red
    data_generator: >
      return [[start, entity.attributes.average*1.4],[end,
      entity.attributes.average*1.4]];
  - entity: sensor.nordpool
    show:
      in_header: false
    name: Snitt
    type: line
    curve: straight
    float_precision: 4
    stroke_width: 1
    opacity: 0.4
    color: gray
    data_generator: >
      return [[start, entity.attributes.average*0.6],[end,
      entity.attributes.average*0.6]];


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var bare ikke helt enig med Tibber angående hva som vises som billig 🙂 

 

Tror ikke Tibber bruker noen spesielle grenser for hva som vises som grønt og hva som vises som gult, men heller hva som er lavest og høyest pris på dagen....

 

 

spacer.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ken skrev (58 minutter siden):

Jeg var bare ikke helt enig med Tibber angående hva som vises som billig 🙂 

 

Tror ikke Tibber bruker noen spesielle grenser for hva som vises som grønt og hva som vises som gult, men heller hva som er lavest og høyest pris på dagen....

Tibbers prisnivåer er relative til historiske priser, altså de siste par dagene elns. Om de skulle hatt absolutte grenser for hva som er dyrt/billig hadde det vært et sant helvete med alle oppdateringene som måtte komme etter hvert som gjennomsnittlig prisnivå endrer seg med sesong/marked/vær osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknor skrev (19 minutter siden):

Skulle gjerne hatt fargekoder ut fra strømstøtten. Vil selvf justere seg utover måneden. Grønn (når pris er et stykke under estimert støttenivå), gul (ca på støttenivå) og rød (langt over støttenivå). 


Det får du til med tillegget "card-mod". Men det er sikkert bittelitt fikling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 05/10/2022 at 12:47, Guest ken said:

Klarte forresten å endre så den viser 24t klokke og ikke am/pm. Synes det er lettere å lese.

 

Prøver også å kvitte meg med de to bokstavene (To = Torsdag) som gjemmer seg bak tiden av og til, men skjønner ikke helt hvordan datetimeFormatter: som du bruker virker. Har forsøkt å finne litt dokumentasjon på det, men har ikke funnet noe om det i apexcharts eller noe annet sted.

 

datetimeFormatter:
        month: ddd
        day: ddd

 

Tar jeg bort en d i day, viser den to siffer i dato for torsdag, tar jeg bort en til viser den kun et siffer i dato for torsdag. Tar jeg bort alle feiler hele koden. Vet du hvordan man kan formatere bort dagen helt så det kun står klokkeslett?

 

Jeg var på jakt etter 24 timers klokke selv, og fant dokumentasjonen til datetimeformatter her https://apexcharts.com/docs/datetime/. Jeg gjorde f.eks dette:

apex_config:
  xaxis:
    tooltip:
      enabled: false
    type: datetime
    labels:
      format: HH

 

og får denne x-aksen

image.png.298135b1ebf9c8f065a9819350aa24e8.png

 

eneste jeg mangler og ikke har fått helt til er å vise kWh y-aksen 1, 2, 3, 4, 5 der de nivåene faktisk er. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, stigvi said:

Den bruker vel regionale innstillinger som er gjort i nettleser? 

I følge dokumentasjonen https://github.com/RomRider/apexcharts-card#main-options

Quote
locale string   v1.7.0 Default is to inherit from Home-Assistant's user configuration. This overrides it and forces the locale. Eg: en, or fr. Reverts to en if locale is unknown.

 

Men jeg fikk opp 24 timers ved å bruke eksempelet mitt i forrige innlegg. Jeg vil tro den switcher om når man formaterer det med kun timer, for å kunne se forskjell på dag og natt.

Endret av MHR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
MHR skrev (På 8.11.2022 den 16.33):

 

Jeg var på jakt etter 24 timers klokke selv, og fant dokumentasjonen til datetimeformatter her https://apexcharts.com/docs/datetime/. Jeg gjorde f.eks dette:

apex_config:
  xaxis:
    tooltip:
      enabled: false
    type: datetime
    labels:
      format: HH

 

og får denne x-aksen

image.png.298135b1ebf9c8f065a9819350aa24e8.png

 

eneste jeg mangler og ikke har fått helt til er å vise kWh y-aksen 1, 2, 3, 4, 5 der de nivåene faktisk er. 

Kunne du ha delt koden på den visningen? Har alle elementene, men kløner det til når jeg forsøker å kombinere de i en og samme graf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Kensko said:

Kunne du ha delt koden på den visningen? Har alle elementene, men kløner det til når jeg forsøker å kombinere de i en og samme graf.

Jeg gjorde en endring siden sist, la inn prisen for i morgen i annen farge. 

Ps: fant ikke formatering for kode fra mobilen, da denne siden ikke viser alle knappene selv om det er plass til dem...

 

type: custom:apexcharts-card
locale: nb
graph_span: 50h
now:
  show: true
  color: '#555'
span:
  start: day
  offset: '-5h'
header:
  show: true
  title: kWh used vs Nordpool prices
all_series_config:
  group_by:
    duration: 1h
  float_precision: 2
  stroke_width: 2
yaxis:
  - id: usage
    decimals: 1
    apex_config:
      tickAmount: 4
    max: 5
  - id: price
    opposite: true
    decimals: 2
    apex_config:
      tickAmount: 6
      forceNiceScale: true
apex_config:
  xaxis:
    tooltip:
      enabled: false
    type: datetime
    labels:
      format: HH
series:
  - entity: sensor.amsleser_houruse
    name: Used
    type: column
    color: '#1e81b0'
    group_by:
      func: max
    yaxis_id: usage
  - entity: sensor.nordpool_kwh_oslo_nok_2_10_025
    name: Price
    type: area
    opacity: 0.2
    color: '#ee0000'
    curve: stepline
    extend_to: now
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_today.map(p => [new Date(p.start), p.value])
    yaxis_id: price
  - entity: sensor.nordpool_kwh_oslo_nok_2_10_025
    name: Price tomorrow
    type: area
    opacity: 0.2
    color: '#0000ee'
    curve: stepline
    data_generator: >
      return entity.attributes.raw_tomorrow.map(p => [new Date(p.start),
      p.value])
    yaxis_id: price

 

Endret av MHR
fiks kode formatering
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Kensko said:

Mange takk. Er lei at Tibber grafen er så uberegnelig. Bytter ut hehe med egen graf. Må få somlet meg til å gjøre Tibber Pulse lokal også. Et prosjekt for juleferien.

Har du tilfeldigvis Elvia som netteier? Jeg har laget en sensor som gir meg nordpool pluss elvia nettpris, nærmere det man faktisk betaler. Bruker node-red i HA til dette. Mangler bare å få det inn i opprinnelig graf ved å bytte ut sensoren

Screenshot_20221130_234317_Home Assistant.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har også Elvia. Hvor henter du prisene for nettleie? Jeg leste innlegget ditt om node red og grafer. Brukte node red en del da jeg enda brukte Homeseer, men tenkte jeg ikke skulle bli avhengig av det i HA. Det var alltid noe som måtte fikses. Som regel var det integrasjonene man ikke kunne stole på holdt mer enn noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kensko skrev (8 timer siden):

Ja har også Elvia. Hvor henter du prisene for nettleie? Jeg leste innlegget ditt om node red og grafer. Brukte node red en del da jeg enda brukte Homeseer, men tenkte jeg ikke skulle bli avhengig av det i HA. Det var alltid noe som måtte fikses. Som regel var det integrasjonene man ikke kunne stole på holdt mer enn noen måneder.

Det er enkelt å legge nettleie til strømprisen og det er mange måter å gjøre det på.

Nordpool og Entso-e integrasjonene har et eget system på det som også tar hensyn til at nettleie variere gjennom døgnet.
Du kan også løse det med en mal-sensor
Sist, men definitivt ikke minst (NR tar jo en del plass) så kan du bruke Node Red. Selv har jeg litt problem med å forstå hvorfor en setter i gang med NR, men det er en annen sak......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (20 minutter siden):

Det er enkelt å legge nettleie til strømprisen og det er mange måter å gjøre det på.

Nordpool og Entso-e integrasjonene har et eget system på det som også tar hensyn til at nettleie variere gjennom døgnet.
Du kan også løse det med en mal-sensor
Sist, men definitivt ikke minst (NR tar jo en del plass) så kan du bruke Node Red. Selv har jeg litt problem med å forstå hvorfor en setter i gang med NR, men det er en annen sak......

Da skal jeg kikke nærmere på nordpool integrasjonen og kanskje på Entso-e. Trodde man måtte hente inn data via nettselskapet. 👍

 

Node Red er flott det, men er litt enig. Det er jo et helt eget system, som gjør mye av det samme som HA. Hovedgrunnen til at jeg er skeptisk, er at jeg vil ha færre store ting som brekker. HA har en såpass rask endring av koden sin. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kensko skrev (7 minutter siden):

Da skal jeg kikke nærmere på nordpool integrasjonen og kanskje på Entso-e. Trodde man måtte hente inn data via nettselskapet.

Nettleie er stort sett ganske statisk. De offentliggjør prisene ca en gang i året. Og i de to integrasjonene må du legge inn nettleieprisen manuelt.

Det er jo i ferd med å bli et system på det i og med at noen netteiere er blitt enige om et api. Men ser at det er mange som ikke gjør annet enn å nevne prisen på en nettside til selskapet. Og som oftest må en lete etter den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Kensko said:

Ja har også Elvia. Hvor henter du prisene for nettleie? Jeg leste innlegget ditt om node red og grafer. Brukte node red en del da jeg enda brukte Homeseer, men tenkte jeg ikke skulle bli avhengig av det i HA. Det var alltid noe som måtte fikses. Som regel var det integrasjonene man ikke kunne stole på holdt mer enn noen måneder.

Her er dokumentasjon for Elvia apiet:) https://www.elvia.no/smart-forbruk/alt-om-din-strommaler/slik-gjor-du-det-aktivering-og-bruk-av-elvias-metervalueapi/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.