Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-waveJS og oppsett av assosiering


Banega

Anbefalte innlegg

Har nylig migrert til Home Assistant sin nye Z-waveJS implementasjon, men funnet ut at det ikke er støtte for å sette opp assosiasjoner, for eksempel mellom batteridrevne fjernkontroller/lysbrytere og dimmere, slik at de kan styre et eller flere lyspunkter.

 

Visst nok er det mulig å bruke zwavejs til å sende de nødvendige assosiasjonskommandoer på nettverket og slik få det til. Er det noen som har fått til dette eller har ideer til hvordan det kan gjøres?

 

En annen mulighet er å bruke "Z-wave PC controller 5", som jeg har installert på pcen. Da flytter jeg z-wave usb stick'en over til pcen og skal i teorien kunne sette opp assosiasjoner derfra. Men det programmet er langt fra intuitivt å bruke, så jeg har ikke klart å få det til heller.

 

Før noen påpeker at det er jo fullt mulig å få til at lysbryter styrer lys i automasjoner i Home Assistant, det er det sikkert, men her ønsker jeg å bruke z-wave assosiasjoner til å gjøre dette så det kan skje uten å være avhengig av Home Assistant kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har ikke helt oversikt over terrenget her, hva er meningen med zwavejsmqtt når zwavejs nå er en del av HA?

 

Mener du at jeg kan installere zwavejsmqtt kun for å sette opp assosiasjoner, og så smertefritt gå tilbake til zwavejs? 
 

Hadde dårlig erfaring da jeg migrerte fra den gamle zwave  HA til zwavejs, så vil helst unngå en lignende opplevelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker Zwavejs samtidig som zwavejs2mqtt. 

Der zwavejs2mqtt kun er ui/interface for deg, mens zwavejs fortsatt styrer. 

Finnes flere guider om det på nettet. 

 

Sitat

Can I run Zwavejs2Mqtt only for the control panel and nothing else?

 

Sure, in the settings of Zwavejs2Mqtt, make sure to enable “WS Server” and disable “Gateway”.

https://www.home-assistant.io/integrations/zwave_js/#can-i-run-zwavejs2mqtt-only-for-the-control-panel-and-nothing-else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.