Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Multireg Z-wave termostaten funker nå i HS


Anbefalte innlegg

Ikke relatert til Homseer men Multireg termostatene. De støtter ikke effekt og energi rapportering. Har selv seks stykker og ble lovt en oppdatering av termostatene for å få denne støtten, men det viste seg at HW ikke støttet det. De planlegger en helt ny z-wave termostat med disse mulighetene, men det er sikkert ganske langt fram i tid. Ville bare nevne.

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Danonym1 skrev:

Har selv seks stykker og ble lovt en oppdatering av termostatene for å få denne støtten, men det viste seg at HW ikke støttet det

Jeg kan ikke fordra sånt. Dette må de ha vært klar over hele tiden! ?

 

På den annen side: Effekt/Energi-rapportering er jo kjekt å ha, men ikke kritisk... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Moskus skrev:

På den annen side: Effekt/Energi-rapportering er jo kjekt å ha, men ikke kritisk... ?

 

Ja, det er lett å kalkulere dette selv da effekten som regel ikke forandrer seg på varmekabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, iblis skrev:

Ja, det er lett å kalkulere dette selv da effekten som regel ikke forandrer seg på varmekabler.

 

Forslag taes i mot. Lett å regne ut efekten som trekkes når den er på. Men kan ikke se at det finnes en indikasjon på når termostaten er "på" og "av" registrerer kun hvilket modus den er i OFF, HEAT, COOL, AUTO og dette hjelper ikke så mye... Alternativer er jo å regulere selv med å bytte mellom de forskjellige modusene men dette burde jo være unødvendig og ikke slik det er designet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken controller/programvare er det vi snakker om her?

 

Hvis det nå likelvel er så, så kommer jeg på en idiotisk måte å løse problemet på: Man kan da benytte en ekstern Z-wave bryter og lese ut status på denne... Et stykke fra ideelt, dog. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Vera Edge kontroller. Men vet ikke om den sender status i det hele tatt på termostaten. Må sjekke dokumentasjonen.

Hehe, kan jo faktisk wire det på den måten uten store problemer på de fleste sonene. Men på de største er termostaten i boks for seg selv uten andre enheter i nærheten. Men som du sier ikke helt ideelt og på grensen til at det er verdt det :-p

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/5/2016 klokken 21.48, Danonym1 skrev:

Det er en Vera Edge kontroller. Men vet ikke om den sender status i det hele tatt på termostaten. Må sjekke dokumentasjonen.

Hehe, kan jo faktisk wire det på den måten uten store problemer på de fleste sonene. Men på de største er termostaten i boks for seg selv uten andre enheter i nærheten. Men som du sier ikke helt ideelt og på grensen til at det er verdt det :-p

 

Du trenger ikke å wire noe som helst da det holder med å assosiere termostaten med et relé eller lignende på gruppe2 hvor den sender COMMAND_CLASS_BASIC når den slår seg på eller av. 

 

Men uansett så synes jeg det er merkelig at den ikke sender slike kommandoer til kontrolleren som standard. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎05‎.‎05‎.‎2016 klokken 11.43, Danonym1 skrev:

 

Forslag taes i mot. Lett å regne ut efekten som trekkes når den er på. Men kan ikke se at det finnes en indikasjon på når termostaten er "på" og "av" registrerer kun hvilket modus den er i OFF, HEAT, COOL, AUTO og dette hjelper ikke så mye... Alternativer er jo å regulere selv med å bytte mellom de forskjellige modusene men dette burde jo være unødvendig og ikke slik det er designet. 

 

Hm jeg mener at rot devicet i HS viser om den er av eller på (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.5.2016 klokken 18.15, iblis skrev:

Du trenger ikke å wire noe som helst da det holder med å assosiere termostaten med et relé eller lignende på gruppe2 hvor den sender COMMAND_CLASS_BASIC når den slår seg på eller av. 

Aha, tenkte ikke på dette.

 

Vært i kontakt med leverandør og de bekrefter at den ikke sender denne statusen på Gruppe 1. Men at det også er planlagt for neste generasjon. Sier også at det ikke er mulig å få til på nåværende. Vet ikke hvordan ting virker men synes det er litt rart at den ikke kan sende det på Gruppe 1 når det står ganske klart at man har den funksjonen på Gruppe 2 som iblis nevner. De nevnte forsåvidt ikke at den sender denne infoen på Gruppe 2 så kan være han bare har svart for at jeg skal slutte å mase :-p 

 

Er det mulig å få sendt dette til en virtuel device da mon tro? Har seks termostater og har ikke så mange releer som ikke er i bruk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Satte opp mine Multireg mot Homeseer i går, de rapporterer jo "ingenting", jeg trodde man fikk opp romtemp, setpoint, gulvtemp og om termostat er koblet inn eller ut.

 

Ikke kan jeg sette setpoint heller. Ingenting skjer når jeg f.eks sender 22C som setpoint. Går jeg bort til termostaten og sjekker så har den kun forrige setpoint som er satt manuellt..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gjelsvik skrev:

Satte opp mine Multireg mot Homeseer i går, de rapporterer jo "ingenting", jeg trodde man fikk opp romtemp, setpoint, gulvtemp og om termostat er koblet inn eller ut.

 

Ikke kan jeg sette setpoint heller. Ingenting skjer når jeg f.eks sender 22C som setpoint. Går jeg bort til termostaten og sjekker så har den kun forrige setpoint som er satt manuellt..

 

 

Har Multireg i alle rom. Det fungerer fint å sette setpunkt (dog kun i hele grader). Man kan ikke lese om termostat er koblet inn eller ikke. Det man får er temperatur (fra gulføler), Setpunkt, Setpunkt nattsenking og valgt modus (Av, Heat, Energy Save Mode -Nattsenking). 
Jeg jobber med et script, eller to.. eller fler.. som skal beregne forbruket for meg basert på temperatur, setpunkt samt hysterese og ut fra gitte regler starter og stopper dette en timer pr. Multireg. Siden jeg vet hvor mye hver enkelt varmekabel trekker kan jeg da kalkulere forbruket på de.

Får du noen form for feilmeldinger i loggen i HS?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk fått den til å rapportere om den er på eller av. (må assosiere gruppe 2 mot homeseer)

 

Men å sette setpoint klarer jeg ikke enda. 

 

Ser i loggen at termostaten sender også hva som er setpointet, men den har ingen childevice(?) å lagre informasjonen til tror jeg?

 

Quote
okt-03 15.06.47   Z-Wave Error (2) Thermostat Setpoint Report for type v1_Heating_1 received, but the corresponding device Node ID cannot be found.(2) Node/Instance=8/0

 

 

Når jeg endrer setpoint så kommer dette i loggen,

Quote
okt-03 15.02.11   Device Control Device: Node 8 Z-Wave Setpoint to (value) (22) by/from: CAPI Control Handler

 

 

 

Slik ser det ut når relèt tikker inn (jeg setter høy setpoint)

Quote
okt-03 15.05.41   Z-Wave Device: Node 8 Z-Wave Thermostat Set to ON

 

Setter jeg en lav setpoint så skjer dette.

Quote
okt-03 15.10.09   Z-Wave Device: Node 8 Z-Wave Thermostat Set to OFF

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Ser i loggen at termostaten sender også hva som er setpointet, men den har ingen childevice(?) å lagre informasjonen til tror jeg?

 

Sitat
okt-03 15.06.47   Z-Wave Error (2) Thermostat Setpoint Report for type v1_Heating_1 received, but the corresponding device Node ID cannot be found.(2) Node/Instance=8/0

 

... prøvd en rescan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. Vet ikke hva den gjør, men testet optimize og audit.

Kan godt kjøre en rescan også

 

edit: kjørte rescan og loggen sier dette, kan ikke se at det skjedde noe annet.

 

Quote
okt-03 15.21.07   Z-Wave Z-Wave manufacturer information for node 8, ID: 411=19BH (UNKNOWN), Type: 1=1H, ID: 1=1H

 

Endret av Gjelsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimize er viktig for alle Z-wave enheter: Den sørger for at kommunikasjonen mellom nodene er god.

Audit er ikke like viktig, men gir deg informasjon om hvilke noder den kan nå.

 

"Rescan" sjekker om alt er satt opp slik det skal være (ihht gjeldende Z-wave plugin-versjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gjelsvik skrev:

Jeg har faktisk fått den til å rapportere om den er på eller av. (må assosiere gruppe 2 mot homeseer)

 

Hvor/Hvordan ser du da om den faktisk er på? Har jo ikke noe child-device som viser om den faktisk varmer eller ikke, kun om den er skrudd av/på eller står i nattsenking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Jeg ser i loggen hele tiden at den går av og på ca hvert 5 minutt eller noe. Må være mulig å få lagret dette til en virtuell device.

Jeg testa så vidt i går og så at jeg fikk device on og device off i loggen ja. Men klarte ikke å se at den (svake) røde lampa tente på selve termostaten. I tillegg kom meldingene når gulvtemperaturen var vesentlig over setpunktet. Jeg bruker kun gulvføler for styringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du rød lampe på termostaten din? Hvor finner jeg den? 

 

Hvor mye varmere var det i gulvet enn setpunkt når den slo seg av? Hysterisis er satt til 0.5C som default, så skal ikke bli så mye varmere enn setpunkt før den slår seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nede til høyre. Tenner en rød diode (MEGET SVAK) når den slår inn. Ikke så lett å se. Ofte må jeg holde hendene rundt for å få det mørkere ellers ser jeg den ikke.
Jeg kjører hysterese på 0,3 grader men den skrur seg av når den treffer setpunkt. Derimot skrur den seg ikke på før temperatur = setpunkt - hysterese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.10.2016 klokken 20.42, Morten B skrev:

Hvor/Hvordan ser du da om den faktisk er på? Har jo ikke noe child-device som viser om den faktisk varmer eller ikke, kun om den er skrudd av/på eller står i nattsenking.

  1. Assosierte først gruppe 2 mot HomeSeer
  2. La så til grafikk for on/off på device'en
  3. Laget til slutt en Event hvor EasyTrigger styrer device-string'en

Heat On.PNG

 

Heat Off.PNG

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.