Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HeatIt ZM rele- duger det?


ottob

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å bruke et HeatIt ZM rele til å styre varmtvannsbeholder. Releet skal tåle 16A og bereder er 2000 W så det er godt innafor.

Men tåler egentlig dette lille puslereleet langtidsdrift av 2000W. Jeg brukte et tilsvarende lite rele  til ring-hytta-varm. Det brant etter et års tid.

En ting er at de er merket med 16A. En annen ting er hvor mange switchinger det tåler. Ingen informasjon fra produsenten om dette.

Noen som har erfaring med det?

 

Alternativet er å bruke en skikkelig kontaktor og HeatIt som hjelperele, eller et Z-wave effektrele. Men det kompliserer og fordyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer selv, om noen lurer på det samme. Spurte HeatIt support, og de svarer:


This isn't an issue, we've done rigorous testing on the device with both high loads and many cycles.

 

Så da får jeg vel prøve selv om jeg fortsatt er skeptisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ottob said:

Så da får jeg vel prøve selv om jeg fortsatt er skeptisk

AeoTec Heavy Duty Switch koster en del mer, men siden du må ha elektriker uansett så er det nesten som at forskjellen ikke betyr noe. Men da har du iallfall overdimensjonert releet.

 

Godt fornøyd med vår. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (6 timer siden):

AeoTec Heavy Duty Switch koster en del mer, men siden du må ha elektriker uansett så er det nesten som at forskjellen ikke betyr noe. Men da har du iallfall overdimensjonert releet.

 

Godt fornøyd med vår. :) 

Enig i at det er et bedre valg. Men jeg har to beredere, så da begynner kostnaden og dra på seg. Skal nok enda høyere strømpriser til før det lønner seg å bruke 2400 kr, selv om det også er en hobby...

HeatIt releene fik jeg rimelig på novembersalg. Kostet 390 stk. Lurer litt på å bruke en slik kontaktor til lasten, og HeatIt til å styre den. Koster kun 280 kr for 25A / 6250 VA. Kan da brukes til elbilen også. Må jo da bygge det inn i en boks.

Hvis man bruker en NC (normally closed) kontaktor vil forbrukerne automatisk få strøm selv om smarthuset skulle dette ned, så slipper man en eventuell reserveløsning med bryter.

 

https://www.elfadistrelec.no/en/contactor-2nc-230v-25a-25kva-finder-22-32-230-4420/p/30162813

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

@ottob Har du kommet noen vei med dette? Jeg driver med de samme tankene. For øyeblikket har jeg en 16A smartplug (kjøpt på Power, den er omprogrammert til Tasmota) som tar seg av varmtvannsberederen på hytta (der vi egentlig bor mer enn vi bor i huset...). På grunn av strømprisene har jeg gått over til å bare kjøre den fra 23 til 06, og jeg regner med at det ikke blir noe mindre aktuelt med årene. Berederen er da naturlig nok koblet i en vanlig Schuko-kontakt, den er fra det siste året det var lov (2015?). Men jeg vurderer sterkt å få en trikker til å komme hit og koble berederen direkte i boksen istedenfor, og så sette på et relé.

 

Det samme gjelder for den kontakten på hytta som jeg bruker til å lade elbilen. Der bruker jeg kursen til oppvaskmaskinen, og den er 16A. Så der den går ut, vil jeg ha en liten sikringsboks med først et Z-Wave relé (med strømrapportering), så et B-vern (Schneider eller noe sånt, jeg stoler ikke helt på Cenika/CHint, som er de billigste) og så nedsikring med en 10 amperes sikring (som er det som det skal være for elbilladere). På utsiden skal det være en CEE-veggkontakt, og skjøteledningen (ja da, jeg vet det...men det er snakk om 2,5 mm2 16 amperes skjøteledninger, og jeg kan ikke legge noe nedi jorden over naboenes grunn, men de er ikke her om vinteren, så da legger jeg skjøteledninger over jorden) har også CEE-kontakter. Den eneste Schukoen som blir der, er da til selve laderen. Jeg har ikke våget å kappe den og bytte til CEE, for noen påstår at det er en temperatursensor inni den kontakten. Det høres ut som pisspreik for meg, men nødladeren til en Merce er ikke akkurat billig.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mastiff Jeg valgte å gå for en løsning med kontaktorer. Jeg kjøpte 25 A kontaktorer, NC- Normally Closed fra Elfa og styrte disse med WiFi brytere fra Shelly. Fordelen med NC er at om systemet detter ned så vil berederne får strøm; fail-safe. Dette bygde jeg inn i plastbokser, også fra Elfa, og unngikk derved Schuko kontakter som var der fra før av. Alt innstallert korrekt selvfølgelig. Jeg testet ut Z-wave først, men slet med rekkevidde. Jeg har et stort hus og et anneks et stykke fra, og med kablet nett og tre aksesspunkt fra før av, så er wifi mye greiere. Er på ferie nå, så har desverre ingen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Da var det iallfall ikke varmgang eller noe sånt som gjorde at du droppet Namron-releene. Jeg vil jo gjerne ha noe med strømmåling, særlig av elbilladingen, og så lenge det er snakk om 10 amperes konstant forbruk (2000 watt for varmtvannsberederen og 2100 for laderen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (3 timer siden):

Skjønner. Da var det iallfall ikke varmgang eller noe sånt som gjorde at du droppet Namron-releene. Jeg vil jo gjerne ha noe med strømmåling, særlig av elbilladingen, og så lenge det er snakk om 10 amperes konstant forbruk (2000 watt for varmtvannsberederen og 2100 for laderen).

Tipper  HeatIt ZM og tilsvarende 16A eller 10A vil holde en stund, men jeg er skeptisk til å switche såpass høye strømmer med disse små-releene. Har erfaring med at de brenner etter en stund. Altså at kontaktene brenner isammen, ikke at eneheten brenner opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finner jeg i så fall ut. Jeg får jo varsel fra bilen hvis den lader, og da ser jeg om det skjer når det ikke skal det. Jeg kan sette et varsel på varmtvannsberederen, så den sier fra hvis den trekker strøm på dagtid, og ikke bare mellom 23 og 06.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.