Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Valg av system for Smartstyrin, Smarthus. PROS and CONES


mrfiks

Hvilket grensesnitt synes du er best   

12 stemmer

  1. 1. Hvilket grensesnitt synes du er best

    • Zigbee
      5
    • Zwave
      7
    • Xcomfort
      0
    • Plejd
      0
    • Somfy
      0
    • Nexa
      0
    • Eltako
      0
    • Elko
      0
    • Philips Hue
      0


Spørsmål

Hei. Siden jeg gikk på en kjempesmell med valg av produkter fra Namron Z-wave Elektroimportøren, ønsker jeg at vi i sammen kan si litt om hvordan systemer vi anbefaler for vårt smarthus. Dette for å gjøre det lettere for andre å velge system, piller, brytere, styringshub, lys etc.

 

 

 

  • Stabilitet
  • Brukergrensesnitt, designe automatikk etc
  • Oppsett (Lett , Medium, Vanskelig)
  • Integrasjon med andre systemer

 

Fint med innspill for hva vi skal dømme etter, systemer som ikke er tatt med i meningsmålingen.

Endret av mrfiks
spørsmål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Du har allerede kjøpt utstyr, men spør hva folk bruker (for det er det som er spørsmålet i praksis)? ;)

 

Smarthushjerne må du velge selv. Du har allerede Homey, så hvorfor ikke starte med den? :) 

Jeg slår alltid et slag for HomeSeer. Det er enklere enn mange andre avanserte systemer, enkelt å lage smarte regler, og det er godt og stabilt. 

 

Men for all del. Prøv Home Assistant og OpenHAB også. Eller hvis du vil ha motorvei med full auto: FutureHome.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (På 9.12.2021 den 11.08):

Du har allerede kjøpt utstyr, men spør hva folk bruker (for det er det som er spørsmålet i praksis)? ;)

 

Smarthushjerne må du velge selv. Du har allerede Homey, så hvorfor ikke starte med den? :) 

Jeg slår alltid et slag for HomeSeer. Det er enklere enn mange andre avanserte systemer, enkelt å lage smarte regler, og det er godt og stabilt. 

 

Men for all del. Prøv Home Assistant og OpenHAB også. Eller hvis du vil ha motorvei med full auto: FutureHome.

 Jeg tenker mer på andre som kanskje kan komme i samme situasjon som meg som følge av feil valg. Siden vi her på Hjemmeautomasjon er mange som har erfaringer ønsker jeg at disse skal deles slik at de som vurderer smarthus lettere kan gjøre en mer riktig valg basert på erfaringer ander har.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skjønner ikke helt hva du spør om her. Du har valgene Zigbee og Z-Wave, men lister også opp Philips Hue og Elko, som bruker Zigbee. Spør du om hvilket system/programvare (Home Assistant, HomeSeer, Homey osv)? Eller protokoll (Zigbee, Z-Wave osv)? Jeg antar sistnevnte, men da er det vel litt rart å nevne Elko og Hue?

 

Selv har jeg Zwave og Zigbee på det aller meste, men foretrekker Zwave pga frekvensen det bruker (868MHz). Noe mer forstyrrelser på Zigbee-enhetene mine, men fungerer fortsatt fint.

 

Som du sier så gikk du på en smell med Namron Z-wave. Det har jeg også gjort (plug-in modul), den krasjet hele nettverket mitt da den sendte etterhvert pakker 100% av tiden den var på og blokkerte for andre enheter å snakke på nettverket. Det ble en garanti-sak og den nye enheten var bedre, men den kan kun brukes non-secure. Om jeg legger den til som secure så skjer samme feilen. Kjent feil da jeg kontaktet Elektroimportøren, så kan returnere den om ønskelig (men ligger nå i en skuff og samler støv).

 

Dette betyr ikke at Z-Wave protokollen er dårlig, men heller at Namron sin firmware/implementasjon er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.