Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

WiFi enheter til HomeSeer


ottob

Anbefalte innlegg

Er det noen som kjenner til WiFi enheter som kan kobles til Homeseer? Mer spesifikt, et rele. Jeg har googlet, men finner bare plugger som benytter Tuya. Men jeg vil ikke koble meg til en Kinesisk skyløsning. Ikke har jeg lyst til å flashe de heller, og så vidt jeg forstår er ikke det mulig lenger. (OK, jeg kan gjøre det om det er eneste mulighet)

Jeg har Z-wave, men dette releet skal brukes i et sidebygg og jeg har problemer med rekkevidde. Og så er jo WiFi billigere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (16 timer siden):

Noe sånt: https://www.aliexpress.com/item/4000999069820.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d5CGCB8

 

Mange varianter, jeg bruker WiFi/MQTT og selv om de er litt småsære så gjør de jobben. Support svarer i alle fall kjapt.

Takker, ser jo fine ut og ok pris. Men, unnskyld mine banale spørsmål, jeg er ny i dette gamet. Hvis man da bruker en MQTT plugin i HS, er da dette "plug and play", eller må rele-kortene programmeres?  Jeg kan programmere, men hadde ikke tenkt å bruke for mye tid på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nokså beint fram. Tatt litt på husken er det slik (forutsetter en MQTT server er oppegående først):

  1. Rele-enheten har 2 webgrensesnitt, et for LAN og et for WLAN og disse henger ikke sammen på noen måte. Logg på enhetens LAN-IP eller WLAN nett <dtrelay4613> (nummeret er enhetens serienummer, passord står på kortet).
  2. Logg på med admin/admin, legg inn SSID/passord for ditt WLAN om det er det du skal bruke (må gjøres fra WLAN-WebUI).
  3. I "Relay Connect" legger du inn adresse, passord og slikt for MQTT Broker.
  4. Send melding med topic "/dingtian/wrelay4613/in/r1" og payload "ON" eller "OFF" så har du kontrollen på rele #1. Tilbakemelding i "/dingtian/wrelay4613/out/r1"

Ser slik ut i MQTT Explorer:

bilde.png.879c5d652524ba7c04724fd90fd0ea7d.png

Merk at topic starter med "/" slik at første nivået er blankt, mulig dette kan endres men jeg fant det ikke i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fins det wifi plugger av samme type som de fra Ikea eller diverse Z-wave, og som ikke er Tuya basert?

Jeg har ikke satt meg inn i Z-wave eller Zigbee enda, men antar at det lastes over config parametere til toppsystemet når en node kobles til. Noe slik er kanskje ikke mulig i MQTT? Så da blir det manuell konfigurering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SveinHaHar du eller noen andre testet Sonoff releer. Dustin selger disse billig. Ser det fins en HS Plugin for disse. Bruker REST, ikke MQTT. 
Men det er kanskje en skybasert løsning?


https://shop.homeseer.com/products/alexbk66-ak-sonoff-software-plug-in-for-hs3
https://www.dustin.no/product/5011199478/wifi-smart-switch-th10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å bestille noen Shelly 16A WiFi releer fra Dustin. 4 stk til 600 kr. Samme som for ett Z-wave rele. Støtter både REST og MQTT. 

Fins også to HS plugins.  1 gratis som benytter MQTT, og en til 39USD for REST.

Tror jeg satser på REST. Det kjenner jeg noe til fra før av, men har jobbet mest med SOAP.

MQTT har jeg ikke erfaring med og ser ut til å være en del tyngere å jobbe med.

Kommer kanskje til å bruke disse releene i kombinasjon med en kontaktor der det er snakk om litt strøm, som VVB og elbil.

På den andre side er de så billige at det ikke er noen krise om de brenner.

 

Shelly har mer HW å tilby enn Sonoff, og tilsynelatende et bedre rykte på google.

 

https://www.dustin.no/product/5011227202/1-wifi-1-kanals-fjernstrombryter-for-innbygging-4-pakning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.