Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimmer til Philips Hue som passer i Elko plus ramme?


ProphetSe7en

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å benytte meg av Philips Hue på enkelte lamper/punkter pga stemningsbelysning.

 

Men jeg må ha bryter som passer inn i en sort Elko plus kombinasjonsramme, og som da kan brukes til å dimme hue.

 

Ser det er kommet mye ulike brytere beregnet for Hue, men om de passer inn i en kombinasjonsramme sier de lite om.

 

Så ønsker å vite hvilke brytere dere benytter for å kontrollere Hue når det er behov for det.

 

Vil for eksempel denne være ett ok valg?

 

Vil den kunne brukes mot hue sine ledstrips også?

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet, men veggboksene er på plass og jeg ønsker da mulighet til å få en bryter på plass i kombinasjonsrammen som matcher de andre brytere på farge som en da kan styre hue pærene i fra, samt slippe å ha blindlokk over veggboksene.

 

Finnes jo flere typer "switch", vil slike passe inn i en Elko ramme?

 

For eksempel en slik eller en slik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil Elko Servicepakke for dimmere passe til den du nevner der?

 

Resten av enhetene i rammen er jo av Elko plus i sort utførelse så ønsker jo at en bryter skal matche.

 

Det å finne en bryter som kan brukes i seg selv er ikke noe stort problem. Det å finne en som matcher farge, eller kan bruke servicepakke for dimmer og passer i ramme er ikke like enkelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spørre på en annen måte.
 
Kan en bytte dimmerhjul og frontplate på den sunricher dimmeren som ble linket til?

Jeg tror nei, dessverre. Hørte med Elektroimportøren om service kit på deres dimmer og fikk negativt svar, mener at Namron ofte er reband av Suneicher, men kan ta feil.

Høre med Tronika er nok veien å gå, de svarer aom regel raskt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hakons skrev (3 timer siden):


Jeg tror nei, dessverre. Hørte med Elektroimportøren om service kit på deres dimmer og fikk negativt svar, mener at Namron ofte er reband av Suneicher, men kan ta feil.

Høre med Tronika er nok veien å gå, de svarer aom regel raskt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Ja jeg ringte de, men han jeg snakket med ante ikke.

 

Har bestilt en så får jeg teste. Går det ikke så sendes den i retur.

 

Har også tenkt å se hvordan Niko Intense passer i ramme/farge samt Senic. Ønsker vridimmer pga det estetiske, men mer praktisk er det nok med Niko eller Senic der en da kan ha forhåndsdefinerte scener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Ja jeg ringte de, men han jeg snakket med ante ikke.
 
Har bestilt en så får jeg teste. Går det ikke så sendes den i retur.
 
Har også tenkt å se hvordan Niko Intense passer i ramme/farge samt Senic. Ønsker vridimmer pga det estetiske, men mer praktisk er det nok med Niko eller Senic der en da kan ha forhåndsdefinerte scener.

Si gjerne fra hvilken løsning du ender på :-) Jeg er også ute etter en ZigBee-dimmer som passer til Elko Pluss.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hakons skrev (På 11.12.2021 den 14.07):


Si gjerne fra hvilken løsning du ender på 🙂 Jeg er også ute etter en ZigBee-dimmer som passer til Elko Pluss.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Det skal jeg gjøre. Kan legge ut noen bilder så kan en se selv med tanke på farge forskjeller osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme. Har et par Philips Hue-taklamper som jeg ønsker å kunne styre fra dimmerknapp (og ikke bare app) og som da helst bør passe best mulig sammen med eksisterende Elko Plus-brytere.

Philips support påstår at deres lamper og pærer ikke fungerer med andres dimmere. Tydeligvis en sannhet med modifikasjoner siden andre markedsfører at de tilbyr nettopp dette, men det er vel for å ha sitt på det tørre angående kvaliteten på dimmingen.

 

Vurderer selv denne adapteren til Philips sin egen dimmer, den skal virke med Elko Plus, men kommer riktignok ikke i svart: https://masegg.no/adaptere/12-elko-adapter-til-philips-hue-dimmer-switch-ny-type.html

Noen som har prøvd en sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har fått for å teste fant jeg link til på Philips hue sin hjemmeside.

 

Works with Hue

 

Niko sin passer ikke inn i en kombinasjonsramme, og ikke passer fargen heller.

 

Senic sin passer inn i kombinasjonsramme, og fargen Matt Sort ser ut til å kunne gå greit.

 

Senic kommer også med to ulike trykkbryter.

 

Fra topp til bunn:  Niko Intense Anthracite, Senic Matte Anthracite, Senic Matte Black, Elko Plus Dimmerkit

 

20211214_155412.thumb.jpg.f5cdad7d54b5b8774a127f5721ad5b04.jpg

 

Så for min del blir det blir det 2 stk Senic, en til hue ledstrips og en til 3 stk takpendel med Philips hue. Så blir det en Heatit Z-dim eller Ecodim med Elko dimmer kit for å styre downlights. Vurderer tilsvarende på stuen når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Satt og surfa på nettet og kom over Måsegg studio, som lager forskjellige adaptere for å montere diverse HUE i vanlige RS rammer: https://masegg.no/10-adaptere  

 

Ser ut som en kan kjøpe til HUE, Niko, Ikea. Er også laget noe video til Hue Click for å pelle den fra hverandre og sette den sammen igjen i RS adapteren: 

 

 

 

Endret av Spacycaptain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.