Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bygge hus, finnes det en totalleverandør med gode støtter for andre systemer eller home assistant?


calamity

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal bygge hus i 2022. Jeg ønsker at hele huset skal være smart. Utbygger har ingen egen smarthus-system leverandør, så jeg lurer på hva som er anbefalt for et totalsystem som støtter alt av lys, varme, vinduskjermer, media og strømpunkt (og eventuelt andre ting jeg glemmer).

 

Jeg har mye erfaring med Home Assistant der jeg bor nå, men har satt opp dette for å få alle de forskjellige systemene jeg har til å funke sammen, hue, støvsuger, alle slags smart plugger osv. Er det noen totalleverandør i norge som har systemer det eventuelt er lett å koble til Home Assistant, så jeg kan ha et felles system dersom jeg senere skaffer nye smarte produkter som ikke er en del av det som blir levert i byggeprosessen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (Akkurat nå):

Hva skulle du brukt de til? Panelovner?

Jeg bruker det til flere ting. en ting er RPI + 3dprinter, liker å kunne styre hva som har strøm av det. har noen lamper med pærer som ikke er smarte. Noen ovner ja. og andre småting jeg har som ikke er smarte av seg selv som vifter o liknende småelektrisk :) Jeg vil ha samme funksjonalitet som plugger, men integrert i uttaket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

intin.no leverer vel ferdige løsninger, men de syr vel bare sammen hyllevarer(?). Ellers er det vel elko som har "alt", som vel stort sett begrenser seg til varme og lysstyring, men med egen hub.

 

Det er vel strengt tatt ingen alternativer til zwave/zigbee (jeg regner ikke 433MHz som et reelt alternativ som hovedsystem), men man har jo wifi produkter eller eventuelt kablet system.

 

For styring av stikk går det jo ann å putte en zwave enhet bak.

 

Hva er det du ønsker å få ut av en ferdig/komplett pakke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øsnker et system hvor lys, varme (varmekabler + varmepumpe), vindusskjermer, garasjedør og strømkontakter kan styres. Hovedpoenget er at jeg ønsker en felles løsning for alt. Tror kona foretrekker en totalleverndør, så ikke jeg må sitte å knote med Home assistant for å få ting til å funke, men jeg ser jo selv at HA er det som skal til for å ha fleksibiliteten til alt. Ideelt ser jeg etter en totalleverandør, som har en felles løsning fir alt, men som også er støtte av HA. Men tviler litt på at det finnes.

 

cogliostrio skrev (5 minutter siden):

intin.no leverer vel ferdige løsninger, men de syr vel bare sammen hyllevarer(?). Ellers er det vel elko som har "alt", som vel stort sett begrenser seg til varme og lysstyring, men med egen hub.

 

Det er vel strengt tatt ingen alternativer til zwave/zigbee (jeg regner ikke 433MHz som et reelt alternativ som hovedsystem), men man har jo wifi produkter eller eventuelt kablet system.

 

For styring av stikk går det jo ann å putte en zwave enhet bak.

 

Hva er det du ønsker å få ut av en ferdig/komplett pakke?

intin og elko virker interessante, skal sjekke de ut, takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser absolutt poenget med at alt bare virker, WAF er tross alt en veldig viktig parameter 😉

Er det styringsinterface utseende/merke/type det er snakk om her? Lages jo mye stilig der, personlig så styres alt her hjemme med automatikk, og det som ikke er hensiktsmessig å gjøre det med, kan stemme-styres. Også har jeg disse hvite firkantene på veggene rundt omkring da, som samler støv.

 

Når jeg hører totalleverandør tenker jeg også "lock-in", og det er nok ikke så mange som benytter seg av det er inne. Men det betyr jo ikke at disse leverandørene ikke finnes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona mi er mer interessert i dette enn meg. Hun forventer at mest mulig går automatisk og det som må tas manuelt er det en selvfølge legges inn i HA.

Når det gjelder HA så kan du presentere forskjellige brukergrensesnitt for deg og henne. Da kan du lage det optimalt ut i fra forskjellige behov.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det med at ting går mer automatisk vil være et poeng. For tiden har jeg bare et par ting her og et par ting der, ikke nok til å automatisee hverdagen vår helt, er mer det at vi enklere kan styre flere ting samtidig. Så tenker at det er ikke så viktig med grensesnitt og sånn av den grunn faktisk, men har alltid vært fristet å skaffe en sånn vegg-tablet med dashboard med alt av relevante kontroller.

 

Jeg syntes Elko virker veldig interessant.. De har mange produkter som passer behovene, og alt er zigbee. Noen her som har erfaringer med både elko og Home assistant sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/12/2021 at 20:10, calamity said:

Jeg syntes Elko virker veldig interessant.. De har mange produkter som passer behovene, og alt er zigbee. Noen her som har erfaringer med både elko og Home assistant sammen?

Du kan søke her på forumet. Det kan gå helt fint, men det trenger ikke gjøre det.

  • Thanks 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Futurehome har hatt noen videor om at de har levert systemer til nye hus, med styring av varme, lås, lys og solskjerming.

 

Alt styrese fra en hub og en app.


Jeg har futurehome selv og er ok fornøyd med det, men jeg har ikke noen andre systemer så jeg kan ikke sammeligne.

Jeg kan si at appen er fin og enkel og forstå, forlovde som misliker mesterparten av slike ting både liker og bruker appen på telefonen.


For meg var det viktig at man kunne måle og styre etter strømmen på grunn av det nye effektleddet, og det kan man gjennom bruk av tibber pulse(og futurehome sin egen sensor regner jeg med).


Man kunne jo tatt kontakt og hørt hvilken muligheter det er?

 

 

Endret av Jonsj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavanger Aftenblad har i dag en skrekkhistorie om en som gikk for en totalleverandør (Schneider Electric) og som leverte et KNX system. Dette ble hacket i høst og huseier sammen med forsikringsselskap har brukt 200000 kroner på å bytte ut utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (Akkurat nå):

Stavanger Aftenblad har i dag en skrekkhistorie om en som gikk for en totalleverandør (Schneider Electric) og som leverte et KNX system. Dette ble hacket i høst og huseier sammen med forsikringsselskap har brukt 200000 kroner på å bytte ut utstyr.

 

såpass ja 😮   Sikkerhet er også viktig for meg, og derfor syns jeg HA er positivt, for det oppdateres jo hele tiden. Og kan også kjører HA back en reverse proxy, for å redusere tilgang utenfra. Jeg er veldig lite fan av å være avhengig av skyløsninger i hvert fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er denne det er snakk om. 
https://www.aftenposten.no/bolig/i/5GyPJO/smarthuset-deres-ble-hacket-dummere-hus-faar-man-ikke

 

Mange/noen installatører har åpnet port 3671 mot internett, og det er denne som brukes til å programmere enheter og laste prosjektfiler på knx. Hjelper ikke med passord på prosjektfil, da et anlegg kan rekonstrueres og deretter sperres. 
Grunnen til at det koster såpass mye for familien og at alt må byttes er at de sletter alt og legger inn en BAU key. Uten denne nøkkelen er det umulig å omprogrammere enheter da det egentlig er ment som en sikkerhetsmekanisme. På boliger og andre bygg blir denne vanligvis ikke benyttet, kun ved ekstra krav om sikkerhet. 
 
Mange el-installatører som ikke har noe som helst greie på IT-sikkerhet, og har da åpnet denne porten av praktiske hensyn, slik at det skal være enkelt for de å gjøre endringer. Det er altså mange anlegg som ligger helt åpent mot internett, trenger ikke noe som helst passord for å gjøre anlegget ubrukelig.
Installatør burde jo selvfølgelig brukt VPN her, men fraværende IT kompetanse straffer seg. 
Vil egentlig ikke kalle det hacking, da de spaserer rett inn døra. Blir litt som å si at døren m/lås ble slått ned av en rambukk, når den egentlig sto vidåpen og de spaserte inn.. 
 
Var 360 anlegg i Norge med åpen port mot KNX anlegget sitt i starten av November, ca 280 nå.
 
(NO er norge)
 
MERK: I disse tilfellene gjelder det ikke tilgang til app for styring av smarthus når man er utenfor nettet, dette gjelder prosjektering og programmering fra installatør, som har tatt en enkel vei med å bare åpne porten mot internett for å kunne gjøre endringer remote.
App/nettside som er ment til å åpnes mot nett har en mye bedre brannmur, så mye mindre sannsynlig at noe slikt kan skje der, men muligheten er det fortsatt selvfølgelig. 
 
Er egentlig gammelt nytt, leste om at det var masse åpne i sommer, men er noen som har begynt å ødelegge for folk med åpne knx porter nå i november.
 
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjonness skrev (26 minutter siden):

Regner med at det er denne det er snakk om. 
https://www.aftenposten.no/bolig/i/5GyPJO/smarthuset-deres-ble-hacket-dummere-hus-faar-man-ikke

 

Mange/noen installatører har åpnet port 3671 mot internett, og det er denne som brukes til å programmere enheter og laste prosjektfiler på knx. Hjelper ikke med passord på prosjektfil, da et anlegg kan rekonstrueres og deretter sperres. 
Grunnen til at det koster såpass mye for familien og at alt må byttes er at de sletter alt og legger inn en BAU key. Uten denne nøkkelen er det umulig å omprogrammere enheter da det egentlig er ment som en sikkerhetsmekanisme. På boliger og andre bygg blir denne vanligvis ikke benyttet, kun ved ekstra krav om sikkerhet. 
 
Mange el-installatører som ikke har noe som helst greie på IT-sikkerhet, og har da åpnet denne porten av praktiske hensyn, slik at det skal være enkelt for de å gjøre endringer. Det er altså mange anlegg som ligger helt åpent mot internett, trenger ikke noe som helst passord for å gjøre anlegget ubrukelig.
Installatør burde jo selvfølgelig brukt VPN her, men fraværende IT kompetanse straffer seg. 
Vil egentlig ikke kalle det hacking, da de spaserer rett inn døra. Blir litt som å si at døren m/lås ble slått ned av en rambukk, når den egentlig sto vidåpen og de spaserte inn.. 
 
Var 360 anlegg i Norge med åpen port mot KNX anlegget sitt i starten av November, ca 280 nå.
 
(NO er norge)
 
MERK: I disse tilfellene gjelder det ikke tilgang til app for styring av smarthus når man er utenfor nettet, dette gjelder prosjektering og programmering fra installatør, som har tatt en enkel vei med å bare åpne porten mot internett for å kunne gjøre endringer remote.
App/nettside som er ment til å åpnes mot nett har en mye bedre brannmur, så mye mindre sannsynlig at noe slikt kan skje der, men muligheten er det fortsatt selvfølgelig. 
 
Er egentlig gammelt nytt, leste om at det var masse åpne i sommer, men er noen som har begynt å ødelegge for folk med åpne knx porter nå i november.
 

Regnet med det var noe slikt og det var ment som en kommentar om det å ha en totalleverandør. Etter mitt syn er "selvgjort = velgjort". Har en ikke selv kompetanse eller tid til å sette opp sitt eget system så kan en like greit glemme smarthus.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, slippern said:

Ang KNX historien til Stavanger Aftenblad var vell KNX "management-interfacet" tilgjengelig fra internett i følge de som kjenner KNX-protokollen ??

Et system er jo ikke sikkert om konfigurasjonen er rævva... 

Ja, klart. Det er ikke systemet som er problemet, men at en eller annen smarting har gjort det tilgjengelig fra internett uten å tenke på sikkerheten.

 

Jeg synes hele artikkelen er snål. Hvorfor bytte alle komponenter når det holder å bytte kun én: Smarthus-hjernen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.