Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bygge hus, finnes det en totalleverandør med gode støtter for andre systemer eller home assistant?


calamity

Anbefalte innlegg

Moskus skrev (28 minutter siden):

Link gjerne.

"Grunnen til at det koster såpass mye for familien og at alt må byttes er at de sletter alt og legger inn en BAU key. Uten denne nøkkelen er det umulig å omprogrammere enheter da det egentlig er ment som en sikkerhetsmekanisme."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, stigvi said:

"Grunnen til at det koster såpass mye for familien og at alt må byttes er at de sletter alt og legger inn en BAU key. Uten denne nøkkelen er det umulig å omprogrammere enheter da det egentlig er ment som en sikkerhetsmekanisme."

Jo, men jeg forstod ikke hvem "de" er? Er det hackerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (På 10.12.2021 den 14.12):

Sett inn Z-wave over alt, og ferdig med det? Det gjorde jeg, og hadde gjort det en gang til. :)

Evt. Zigbee hvis du er mer komfortabel med det.

Jeg begynner å skjønne at dette fort er bedre enn en totalleverandør. Og da heller investere tiden i HA enn pengene i leverandøren. Er det helt hip som happ mellom zigbee og z-wave? Det er vel det med tanke på funksjonalitet, men hva med sikkerhet og eventuelt andre ting? :)
 

har du noen merker du eventuelt anbefaler, som har gode produkter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

calamity skrev (6 minutter siden):

Er det helt hip som happ mellom zigbee og z-wave?

Tja, kanskje. Forskjellen ligger nok i at det stort sett finnes forskjellig type utstyr til zigbee og zwave. Men det er ingen klare grenser. Et eksempel er at zigbee utstyr kan lages lite strømkrevende og du kan finne zigbee bevegelsesensorer eller temperatursensorer som drives i flere år på et lite knappebatteri. Et annet eksempel er lysprodusentene som ser ut til å foretrekke zigbee. Men vil du ha en dørlås eller varmekabeltermostat så er det lettere å finne en som støtter zwave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (45 minutter siden):

Tja, kanskje. Forskjellen ligger nok i at det stort sett finnes forskjellig type utstyr til zigbee og zwave. Men det er ingen klare grenser. Et eksempel er at zigbee utstyr kan lages lite strømkrevende og du kan finne zigbee bevegelsesensorer eller temperatursensorer som drives i flere år på et lite knappebatteri. Et annet eksempel er lysprodusentene som ser ut til å foretrekke zigbee. Men vil du ha en dørlås eller varmekabeltermostat så er det lettere å finne en som støtter zwave.

Skjønner :)

hvis jeg går denne veien, å baserer meg på et rent Home Assistant drevet hjem er det jo null stress å kombinere begge også faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

calamity skrev (54 minutter siden):

Skjønner :)

hvis jeg går denne veien, å baserer meg på et rent Home Assistant drevet hjem er det jo null stress å kombinere begge også faktisk :)

Det går forsåvidt greit med en av de også. Jeg har ingenting zwave utstyr, ca 170 enheter på zigbee, 10 enheter på esphome og et ukjent antall på proprietære løsningen som feks Nobø varmestyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme utgangspunkt som deg for et år siden, og postet her:

Det har rent mye vann under broa siden det, men jeg har stort sett stått på valgene mine, og tror dette kommer til å bli bra. Sentralt i det hele er Shelly komponentene (som snakker over Wifi) ispedd med Zigbee og kun en Z-wave komponent (mest sannsynlig Z-water). Rent Zigbee hadde nok også fungert bra, men følte kostnaden ble for høy, samt at jeg er skeptisk til Elko sin Smart serie. Nå beholder jeg Elko look'en, men ikke Elko Smart.

 

Skulle jeg - mot formodning - måtte flytte, så vil alt av dimmere og lys fungere. Man kan spe på med HeatIt termostater for varmestyring, og så ha et rimelig dumt men fullt fungerende hus.

 

Jeg tror jeg klarer å opprettholde WAF på et akseptabelt nivå om bare varmestyringen kommer på plass 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24/12/2021 at 08:25, calamity said:

har du noen merker du eventuelt anbefaler, som har gode produkter?

Jeg har Fibaro Dimmer 2 over alt, og HeatIt Z-TRM2fx der det er termostater. Jeg har felt inn AeoTec Multisensor 6 i flere vegger, og digger det. :)

 

Jeg har også lagt trekkerør til vinduskarmer for Luxaflex plisségardiner, rullegardiner og elektrisk frosting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert Homey? Jeg er litt i samme situasjon som deg, vi skal velge en hub for å styre diverse ting til en leilighet, så ikke noe veldig komplisert, men likevel blir det wifi-lyspærer, Heatit-TRM3 termostater, etterhvert flere sensorer for å automatisere ting, og en smart VVB fra Høiax (som ikke enda har kommet på salg), og vil også kunne styre ting etter strømpriser. Og samme her, ingen av oss vil ha et system som er for komplisert å sette opp og styre. Jeg har utelukket FutureHome fordi jeg tror ikke det er kompatibel med mange andre enheter og støtter ikke wifi (så vidt jeg ser). Også Smarthings er ute, fordi jeg vil ha noe som fungerer også uten cloud.
HA trenger en del tinkering og programmering, så jeg er litt skeptisk. Har vurdert Hubitat, men er usikker. Til slutt virker det sånn som Homey Pro er det beste, mest intuitvt, virker lokalt også uten nett, og støtter z-wave, zigbee og wifi. Men det koster en del, og før jeg kjøper vil jeg høre litt mer fra de som har erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steven skrev (11 timer siden):

HA trenger en del tinkering og programmering, så jeg er litt skeptisk.

Jeg vil påstå at Home Assistant trenger ingenting. Det er dine ønsker om å automatisere som trenger det. Regler for hvordan ting skal slås av og på må settes opp i alle system. Hvis en holder seg til det enkle så er det ikke veldig vanskelig i Home Assistant og ikke noe jeg vil kalle "programmering"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.