Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

VLAN unmanaged switch etter managed switch


Slabbedask

Anbefalte innlegg

Jeg tenker litt på å ordne et VLAN nett hjemme.

Nå har jeg Altibox fibersentral som er brokoblet, så internett går direkte inn til min router. Denne ruteren er TP link Deco x60 mesh (DHCP). Videre fra LAN porten på routern til en switch. Fra switchen går det kabler til resten av meshnodene og andre klienter.

 

Det jeg lurer på er om jeg kan skaffe meg en managed router/switch som støtter VLAN. Koble Altibox hjemmesentral (brokoblet) til den managed router/switchen (Settes til DHCP).

Og deretter programmere 3 porter (eth00, eth01 og eth02)  til forskjellige VLAN. 

Så koble en vanlig unmanaged switch (vanlig switch som jeg har liggende) på hver av de programmerte portene. Slik at jeg får 3 fullgode nettverk med masse porter.

Er det noe som vil funke, eller vil det bli vanskelig for en vanlig switch å kommunisere med en managed switch?

Hvis dette funker, er det et merke/type managed switch dere anbefaler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Så lenge du ikke skal sende VLAN-trafikk over den un-managed switchen så burde det fungere. Dvs at du må untagge før den dumme switchen.

Hadde utfordringer her med en billig zyxel-gb-switch som tryna når jeg forsøkte å sende tagget trafikk og untagge etter den. Ble bare pakketap og elendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien så skal en unmanaged switch videresende de datapakkene med taggede VLAN uendret, dvs. de skal sees av switchen som hvilket som helst annen datapakke.

I praksis så er det ikke sånn. Mange (billige) switcher bruker VLAN internt selv om de ikke støtter VLAN utad. Så om man pumper VLAN-taggede inn i en slik switch vil man få merkelige resultater.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.