Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smarthus nede etter oppgradert router fra Telia - ønsker bistand (betalt)


JohnGalt

Anbefalte innlegg

Telia har byttet router. Jeg har kablet den videre til en router jeg har selv, slik som jeg hadde det fra før. Den forrige routeren var satt i bridge av Telia support. Den nye må man ordne med innstillinger på selv på min side. Har ikke lenger kontakt med Fibaro, og får kun 50/50mbit, selv om linjen vi har er 200/200. Merker at jeg begynner å falle litt vel langt bakpå når det kommer til nettverk, og ønsker bare å få dette til å fungere igjen uten å bruke titalls timer på å feilsøke en rekke problemer, som sikkert noen andre kunne fikset på null komme niks.

 

Er det noen i Oslo-området som kunne tenkt seg et betalt oppdrag i å hjelpe meg med dette. Så lenge du har det som en hobby og ikke lever av å yte akkurat slike tjenester er det fullt tillatt å betale for det.

 

Om det først var noen som kunne tatt et slikt oppdrag, hadde det verdt interessant å fått sett på Fibaro-oppsettet samtidig.

 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/lonnsarbeid-i-hjemmet/lonn-betalt-under-60-000/opptil-6-000-kroner-i-aret-er-skattefritt/

 

Håper det er noen der som er interessert i dette, og kan ta et lite oppdrag. Bor nærme Bjørvika/sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt det du spør om. Men hvis routeren din støtter VLAN tagging, kan det være du kan koble bort telia routeren helt. 

https://www.diskusjon.no/topic/1874688-oppsett-uten-bridging/

 

Jeg har en Ubitiqui edge router x satt opp med VLAN10 på WAN porten. Det var plug & play etter det. 

 

Jeg har trådløst bredbånd fra telia med zyxel router som ble administrert fra min side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en nettverksfyr som kunne hjelpe meg, så da er alt løst. Var noen innstillinger som måtte på plass for å få bridgingen til egen router til å gå i orden, og Fibaro Home Center måtte få tildelt en ny IP. IP-adressene var før 192.168.0.x, men var nå i serien 192.168.1.x.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.