Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Montering av Aeotec Heavy Duty Switch?


ProphetSe7en

Anbefalte innlegg

30 minutes ago, ProphetSe7en said:

Har en slik på vei i posten og lurer rett og slett på om denne kan monteres foran en veggboks og trekke pn igjennom i bakkant eller om begge tilkoblinger må skje i bunn?

Monterte opp en i går. Den er kun beregnet på å føre inn kablene i bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis PR2x2,5 hvis dette er på vegg. Bare nevner det, men den kabelen er lite tilgivelig for amatørmessig festing på vegg. Det er et par ting som må gjøres riktig uten at en inspektør umiddelbart tenker at her er det ugler i mosen, svin på skogen osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har ikke planer om å koble det selv, men avtalen jeg har med elektriker er at jeg selv står for materiale og de tar seg av kobling. På vvb må det jo først kobles fra gammelt før han kobler inn Heavy duty switch.

 

Slik det er i dag går kabel fra VVB via veggboks ved gulv med strekkavlaster, videre i rør til 2-polt bryter. Ønsker å beholde bryter, så ønsker da HDS inn mellom bryter og bereder og da blir naturlig plassering like ved veggboks ved gulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Aeotec Heavy Duty strekkavlaster? I så fall tar en ledning fra VVB rett til den og du kan bruke den ledningen som allerede er der. Og deretter trekker du PR2x2,5 i rør hvis avstand til bryter er kort. Er det lenger avstand så blir det mer styr å trekke PR2x2,5 og da bruker en heller PR2x2,5 på det 10cm korte stykket mellom veggboks og Aeotec HD. Antar det er 15A sikring du har på denne kursen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvsagt 

 

Vanlig pn mellom bryter og veggboks i rør, kobling i veggboks og utenpåliggende kabel fra denne og til Aeotec. Ledning som i dag er fast i VVB tar en også i Aeotec.

 

Takker 🙂

 

Usikker på om Aeotec har strekkavlaster, det får en nesten annta at den har. Ser slik ut

 

https://help.aeotec.com/support/solutions/articles/6000161813-heavy-duty-smart-switch-gen5-user-guide-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, ProphetSe7en said:

Ja selvsagt 

 

Vanlig pn mellom bryter og veggboks i rør, kobling i veggboks og utenpåliggende kabel fra denne og til Aeotec. Ledning som i dag er fast i VVB tar en også i Aeotec.

 

Takker 🙂

 

Usikker på om Aeotec har strekkavlaster, det får en nesten annta at den har. Ser slik ut

 

https://help.aeotec.com/support/solutions/articles/6000161813-heavy-duty-smart-switch-gen5-user-guide-

Høres ut som en god løsning. Den har strekkavlaster ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
ProphetSe7en skrev (På 15.12.2021 den 8.27):

Ja selvsagt 

 

Vanlig pn mellom bryter og veggboks i rør, kobling i veggboks og utenpåliggende kabel fra denne og til Aeotec. Ledning som i dag er fast i VVB tar en også i Aeotec.

 

Takker 🙂

 

Usikker på om Aeotec har strekkavlaster, det får en nesten annta at den har. Ser slik ut

 

https://help.aeotec.com/support/solutions/articles/6000161813-heavy-duty-smart-switch-gen5-user-guide-

Hei

 

Jeg hadde nylig besøk av elektriker. Han boret hull i bakveggen på switchen og monterte den direkte over veggboksen der stikkontakten hadde vært montert. Dermed kunne ledningene i veggboksen, som kommer direkte fra sikringsskapet, trekkes inn i swichen og kobles til der direkte. Min er plassert i en bod, så utseendet er ikke viktig, men dette ble en pen og ryddig montering.

AAAB40D3-C723-40E8-93B5-03B6F648BF3E.jpeg

BF470996-65B9-4A02-ADC8-6ACD831D0585.jpeg

557F252B-8DD2-4B04-BA17-ED9FA9C26013.jpeg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Ruben_L skrev (På 20.9.2022 den 22.47):

@PCI Du har ikkke tilfeldig vis et bilde som viser alle spec på rele?

Det er to versjoner, det var jeg ikke klar over. Den ene er en 230V versjon og merket med US versjon, den andre er en 400V versjon med null leder (se skisse). Jeg køpte min på Ebay.

W3i-OhSptLK9Ei8E87THIkEsfbnnRWZm9Q.png?1

ZW078-C HDSS EU wiring diagram.p

Endret av Byelektrikeren
Korrigert bildestørrelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (46 minutter siden):

Det er to versjoner, det var jeg ikke klar over. Den ene er en 230V versjon og merket med US versjon, den andre er en 400V versjon med null leder (se skisse). Jeg køpte min på Ebay.

Kjøpte min fra ElDirekte, og det var heldigvis(?) en EU-versjon. Men; det med 1 vs 2-polet brudd har vel minimal betydning for en fast installasjon som en VVB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (11 minutter siden):

Kjøpte min fra ElDirekte, og det var heldigvis(?) en EU-versjon. Men; det med 1 vs 2-polet brudd har vel minimal betydning for en fast installasjon som en VVB?

Har ingen betydning, da det ikke er krav til 2-pol brudd på VV bereder. De gamle 1-2-3 bryterne var også kun 1-pol.
De Norske IT og TT strøm-nettene er på veg ut og Norge vil nok ha TN nett en gang i fremtiden og det jobbes med å få dette til)

Noen gamle byggefelt i Haugesund er allerede konvertert fra 230V IT til 400 TN

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 21/09/2022 at 11:57, Byelektrikeren said:

Det er to versjoner, det var jeg ikke klar over. Den ene er en 230V versjon og merket med US versjon, den andre er en 400V versjon med null leder (se skisse). Jeg køpte min på Ebay.

W3i-OhSptLK9Ei8E87THIkEsfbnnRWZm9Q.png?1

ZW078-C HDSS EU wiring diagram.p


Jeg køpte min på Ebay.
 

Husk at US versjonen også har en annen Z-Wave frekvens og vil ikke virke mot en EU HUB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Hr Kotelett skrev (På 30.12.2022 den 15.38):

Nei, 

 

PXL_20221230_143953749~2.jpg

 

putrid skrev (På 30.12.2022 den 10.41):

Kan "Action Button" nåes med dekselet på? Liker muligheten til å skru den av/på manuelt ved eventuelle feil med hub/timer
Aeotec_HD_switch_mockup_02_NO.png

Joda, du kan det, med en liten tilpasning i form av en tynn møbelknott korrekt plassert. Bildet er hentet fra et tips beskrevet av Ole Sæther i Home Assistant Norge grupppen på Facebook. En litt bedre løsning enn det jeg har gjort - boret hull i lokket der knappen er. 🙂

2D5492EE-7C86-40E5-B951-886F8818933A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiffig løsning 👍 hadde nok selv gått for å borre hull som deg 😅 nå har jeg 300 liters tank så den går fint 48 timer uten å måtte slåes på og alikevel være grei dusjetemperatur. Så skal ha nok tid til å få systemet opp igjen til å gå uten at jeg må trykke på nødløsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr Kotelett skrev (8 timer siden):

Fiffig løsning 👍 hadde nok selv gått for å borre hull som deg 😅 nå har jeg 300 liters tank så den går fint 48 timer uten å måtte slåes på og alikevel være grei dusjetemperatur. Så skal ha nok tid til å få systemet opp igjen til å gå uten at jeg må trykke på nødløsningen.

Jeg har så langt ikke hatt behov for å trykke på den knappen annet enn ved bytte av HomeAssistant HW (til HomeAssistant Yellow med ZWave modul). Ang bore hull var det mer spennende å lage hull i ytterkappen på VV-bereder for å montere temperatursensor(er).

Ref diskusjon om styring av VV-bereder på denne siden 

 og veiledning på selve temperaturmålere her: https://smarthomescene.com/diy/diy-waterproof-double-probe-temperature-sensor-with-an-esp32/

Med en sensor midt på tanken (dyttet innenfor isolasjonen), en på toppen på selve blandebatteriet og en i bunn (også innenfor isolasjonen) så kan jeg følge temperaturutviklingen i tanken. Planen er å lage en automasjon som skrur på bereder også når det er dyr strøm om den er i ferd med å tømmes helt - før det merkes. Nå styres den av Powersaver og er på 8 timer hver natt, det trengs normalt her. Akkurat den diskusjonen passer bedre i tråden jeg lenket til over. Heavy duty switch og temperaturmålere gir i alle fall mulighetene til å gjøre det. 🙂

EF06C541-FAC1-4749-B45C-B0B07C6CB97D.jpeg

D81D3645-B8F4-408D-B8E6-379FF6B235D9.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.