Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Optimal styring av varmvannsbereder VVS med Homey og Tibber-pris


Anbefalte innlegg

Bruker et Z-relay fra Heatit som jeg styrer fra Homey. Jeg bruker Tibber-appen i Homey for å kunne styre etter pris.

 

Når det varierer såpass mye når toppene er, når de slutter så er det ikke alltid Flowene jeg har satt opp i Homey bidrar til å redusere strømforbruket optimalt, og ofte så faller temperaturen mye på varmtvannet.

 

Er det noen som har forslag til et bedre opplegg for å utsette oppvarming av varmvannsbereder VVS enn det jeg har satt opp?

 

Se bildene av Flows under. Jeg har satt opp en sikkerhetsventil, som alltid skrur på berederen om temperaturen faller ned mot det som kan føre til oppblomstring av bakterier i følge FHI.

675233091_Skjermbilde2021-12-13kl_14_30_29.png.8d2584ccc1145e16e0f4c799b8f45719.png

981180059_Skjermbilde2021-12-13kl_14_30_42.png.364c1611ad157156890669182fe765dd.png

134949213_Skjermbilde2021-12-13kl_14_30_51.png.2dd8bd329f1e00c5c26205d6898c4c7a.png

1945776216_Skjermbilde2021-12-13kl_14_31_00.png.9c09308b8fa05de90424b360c11940c2.png

Skjermbilde 2021-12-15 kl. 15.08.49.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå styrer jeg alle prioriterbare laster med en PID regulator og berederen er den som har absolutt laveste prioritet, dvs. det aller første som slås av når jeg skal redusere forbruket men tidligere hadde jeg et regime der berederen i all hovedsak var på mellom midnatt og 07:00. Merket ikkeno vesentlig på vanntemperaturen, eneste kan være at dusjing etter lang av-tid med en del annet forbruk så måtte gjerne blandebatteriet skrues litt høyere enn ellers... Det bør også nevnes at det er en 300 liter bereder med luft/vann varmepumpe som tilfører en del basisvarme fra bunnen selv om varmekolben er slått av. Vannforbruk i forhold til berederstørrelse vil jo også påvirke hvor lange perioder det er praktisk at den er av men hos meg går det fint å bare ha den på om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt prøving og følge med ca hvor mange timer VVBen (200l) kjører effekt per døgn har jeg funnet ut at ca 4 timer er nok selv med en dag med høyt forbruk.

 

Med det finner jeg de 4 billigste timene i døgnet og skrur på i de timene. Kjører homeasisstant. Mister litt "effektivitet" med at det av og til blir billigste timer per døgn før og etter midnatt. Men tviler på at det er så mye å hente uansett så gidder ikke fikse det. De billigste timene i døgnet er så å si altid mellom 01 og 05.

 

Når det gjelder effektstyring har jeg gitt litt opp. Siden Jeg aldri vil klare å være under 5kWh på timen med mest forbruk eller over 10kWh. Så jeg er stuck i et effekttrinn. Får bare lov til å ha 16amp på elbilladeren. hvis jeg hadde fått lov til å få 32 hadde det kansje vært mer aktuelt. Dessuten: Det er jævla naudent at høyt effektbruk på natta skal telle med på effektrinn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thoj skrev (15 minutter siden):

Når det gjelder effektstyring har jeg gitt litt opp. Siden Jeg aldri vil klare å være under 5kWh på timen med mest forbruk eller over 10kWh.

Tror det kan være lurt å lage litt rutiner i alle fall. Her er mitt forbruk siste mnd (blå: kWh, rød: strømpris):

bilde.png.b04bbb1e5f217b0fe05be6aee57d5769.png

Første halvdel er kun logging, ingen begrensende tiltak gjort, kun flytting av forbruk til tider med billig strøm. Fra å ligge godt an mht. 5kWh grensen så ble der plutselig noen topper over 5... Siste halvdel har jeg hatt litt forskjellige regimer med et max kWh tak som flytter seg etter strømprisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thoj skrev (15 minutter siden):

Når det gjelder effektstyring har jeg gitt litt opp. Siden Jeg aldri vil klare å være under 5kWh på timen med mest forbruk eller over 10kWh. Så jeg er stuck i et effekttrinn. Får bare lov til å ha 16amp på elbilladeren. hvis jeg hadde fått lov til å få 32 hadde det kansje vært mer aktuelt. Dessuten: Det er jævla naudent at høyt effektbruk på natta skal telle med på effektrinn!

Jeg skal klare 5kWt/t om sommer, men nå er det vanskelig uten at det går mye ut over komfort. Skal vi virkelig ha kaldt badegulv om morgenen fordi bil må lades og for å spare 200 kroner? Nope........

Ellers veldig enig med kritikken av effekttrinn. Det er null kostnad og null problem for netteier med at noen hus bikker over 5kWt/t i løpet av en måned så lenge ikke alle andre gjør det på samme tidspunkt. Etter min mening hadde de løst det like lett og mer praktisk for kundene med en god gammeldags H3 tariff der en betalte mer for strømmen hvis en passerte 5kWt/t. Da kunne en krysse grensen uten at hundrelappene fyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (17 timer siden):

Nå styrer jeg alle prioriterbare laster med en PID regulator og berederen er den som har absolutt laveste prioritet, dvs. det aller første som slås av når jeg skal redusere forbruket men tidligere hadde jeg et regime der berederen i all hovedsak var på mellom midnatt og 07:00. Merket ikkeno vesentlig på vanntemperaturen, eneste kan være at dusjing etter lang av-tid med en del annet forbruk så måtte gjerne blandebatteriet skrues litt høyere enn ellers... Det bør også nevnes at det er en 300 liter bereder med luft/vann varmepumpe som tilfører en del basisvarme fra bunnen selv om varmekolben er slått av. Vannforbruk i forhold til berederstørrelse vil jo også påvirke hvor lange perioder det er praktisk at den er av men hos meg går det fint å bare ha den på om natten.

Hei, @SveinHa - takker for svar. Jeg har også en 300-liters tank med 3 kW element. Jeg måler temperaturen på toppen av berederen ved at jeg har festet sensoren på kobberrøret rett under der hvor jeg regulerer varmt og kaldt vann ut av berederen. Jeg har målt denne temperaturen mot vanntemperaturen. Ved lav temperatur i berederen viser den litt over vanntemperatur, ved høy temperatur i berederen viser den litt under. Legger ved måling siste 7 dager og siste 24-timer. Som du ser så synker temperaturen raskt etter morgenforbruk, så mye at jeg også må varme opp på dagtid. Derfor skulle jeg ønske å kunne styre slik at den setter inn etter morgentoppen og at den tar hensyn til hvor kaldt vannet er for å beregne om den trenger 1 eller 2 timer på å komme opp på akseptabelt nivå - og at den gjør dette når det er billigst dagtid.

 

Spørsmålet er: Hvor lang tid tar det før det dannes farlige bakterier? Er det slik at dette tar noen timer? Eller er det snakk om dager? I så fall kan jeg la temperaturen synke godt og la den varme vannet en kort tid dagtid for å være klar til ettermiddagsbruk.

 

Ved målinger 

temeratur1.png

temeratur2.png

thoj skrev (13 timer siden):

Etter litt prøving og følge med ca hvor mange timer VVBen (200l) kjører effekt per døgn har jeg funnet ut at ca 4 timer er nok selv med en dag med høyt forbruk.

 

Med det finner jeg de 4 billigste timene i døgnet og skrur på i de timene. Kjører homeasisstant. Mister litt "effektivitet" med at det av og til blir billigste timer per døgn før og etter midnatt. Men tviler på at det er så mye å hente uansett så gidder ikke fikse det. De billigste timene i døgnet er så å si altid mellom 01 og 05.

 

Når det gjelder effektstyring har jeg gitt litt opp. Siden Jeg aldri vil klare å være under 5kWh på timen med mest forbruk eller over 10kWh. Så jeg er stuck i et effekttrinn. Får bare lov til å ha 16amp på elbilladeren. hvis jeg hadde fått lov til å få 32 hadde det kansje vært mer aktuelt. Dessuten: Det er jævla naudent at høyt effektbruk på natta skal telle med på effektrinn!

Hei @thoj, det er et god mulighet! Jeg har temperaturen på berederen på standard 75 C, skal øke den til 85 C så holder vannet seg lengre, skal også blande inn litt mer kaldt vann i berederen, slik at at det ikke blir for varmt i kranene når det er på høy temperatur.

stigvi skrev (12 timer siden):

Jeg skal klare 5kWt/t om sommer, men nå er det vanskelig uten at det går mye ut over komfort. Skal vi virkelig ha kaldt badegulv om morgenen fordi bil må lades og for å spare 200 kroner? Nope........

Ellers veldig enig med kritikken av effekttrinn. Det er null kostnad og null problem for netteier med at noen hus bikker over 5kWt/t i løpet av en måned så lenge ikke alle andre gjør det på samme tidspunkt. Etter min mening hadde de løst det like lett og mer praktisk for kundene med en god gammeldags H3 tariff der en betalte mer for strømmen hvis en passerte 5kWt/t. Da kunne en krysse grensen uten at hundrelappene fyker.

 

Helt enig @thoj og @stigvi - effektrinnene gir ingen mening - de hindrer bidrar ikke til at en fordeler forbruket bort fra toppene hvor nettet er belastet - det er PT. Kun en måte å få inn penger - det burde vært basert på hvor mye en bruker i makstimene og vært delt inn på uker eller dager. Jeg klarer ikke å komme under 10kWt/t så jeg havner på 10-15 uansett hva jeg gjør. Jeg kunne ha styrt dette slik at jeg ikke kommer over 5 kWt/t i makstimene morgen og kveld, men uten noen initiativer så gjør jeg ikke det. Dersom energiprisen er billig om morgenen, så vil jeg kline til å bruke mye strøm i makstimen (for å magasinere varme i badegulv, bereder med videre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonasJonas skrev (33 minutter siden):

Spørsmålet er: Hvor lang tid tar det før det dannes farlige bakterier?

Vi snakker i alle fall om dager og ikke bare 2-3 men ganske mange.

 

Jeg har ikke blandeventil på berederen min, det burde jeg nok hatt, og termostaten står på ca 80 grd.C. Temp ut av bereder siste 2 mnd ser slik ut:

bilde.png.90273827db92ae870f53feca3cdfca3d.png

Tipper den ene gangen den er nede i 60 er ved bruk av stort hjørnebadekar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonasJonas skrev (36 minutter siden):

på kobberrøret rett under der hvor jeg regulerer varmt og kaldt vann ut av berederen

Dette røret leder også kaldt vann inn i bereder så du får ingen god avlesning av vanntemperatur. Jeg har en sensor som står i topp og er i kontakt med vannet. Den er skrudd inn i et hull som er lagd for termometer. Den viser ingen påvirkning av vannforbruk. Temperaturen synker jevnt og trutt ene og alene pga varmetap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (42 minutter siden):

Dette røret leder også kaldt vann inn i bereder så du får ingen god avlesning av vanntemperatur. Jeg har en sensor som står i topp og er i kontakt med vannet. Den er skrudd inn i et hull som er lagd for termometer. Den viser ingen påvirkning av vannforbruk. Temperaturen synker jevnt og trutt ene og alene pga varmetap

Hei @stigvi, ja det har du helt rett i! Det blir ikke et optimalt målepunkt. Var det komplisert å få satt inn den sensoren? Er det noe som jeg også kan få til? Har en OSO hotwater RS 300 produsert år 2000. Hvilken sensor brukte du? For min del må motstanden være på 10 ohm om den skal fungere med Z-Relay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har laget mitt eget API der jeg henter strømpris for hver time og fordeler de på ulike prisnivå. HIGH (4 timer), MEDIUM (4 timer), LOW (12 timer) og CHEAP (4 timer). Jeg har FutureHome. Så i Thingsplex spør jeg hver time etter prisnivå. Er det CHEAP slår jeg på bereder. Ellers er den av.  Dermed er den alltid på i de 4 billigste timene i døgnet. Gjør det samme med Easee bilader. Kobler til Easee API og lader bare når pris er LOW og CHEAP.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.