Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Yale Doorman + Verisure på Vera?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

først og fremst må jeg få takke for medlemsskap og for et fantastisk forum med mye nyttig informasjon. 

 

Jeg har så langt benyttet Nexa + Light Manager Pro for lysstyring. Dette har ikke fungert spesielt godt, så jeg skal nå bytte til Z-Wave. Har undersøkt mye rundt Gateways, og det ser ut som om jeg kommer til å lande på Vera Plus (med mindre noe nytt dukker opp på CES denne uka).

 

Jeg har forsøkt å søke litt, og beklager dersom disse temaene har vært berørt tidligere (jeg klarte imidlertid ikke å finne det). Håper noen kan hjelpe meg med ett eller begge spørsmålene under:

 

1) Det ser ut som om Vera støtter Yale Doorman - vil det si at Yale Doorman kommer med integrert Z-Wave? Eller må man kjøpe en egen Z-wavemodul til den? Er det ellers denne Yale-låsen som anbefales, eller ville dere valgt en annen modell fra Yale (evt en annen produsent som støtter Z-wave/Vera)?

https://www.jernia.no/Produktkatalog/Praktisk-hjem/Innbruddssikring/Yale-Doorman-Komplett-GDS-Hvit/p/58012687

 

2) Jeg skulle gjerne integrert min Verisure-alarm i Vera. Noen som vet om dette er mulig? Jeg skulle f.eks gjerne hatt mulighet til å la hendelsen "Alarm på" trigge scenen "Borte" og hendelsen "skallsikring" trigge "nattmodus" på lys etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Amarillo skrev:

1) Det ser ut som om Vera støtter Yale Doorman - vil det si at Yale Doorman kommer med integrert Z-Wave?

Nei. Ikke med mindre det har skjedd en revolusjon de siste dagene. Doorman integreres via Verisure.

Hvor står det at Vera støtter Doorman?

 

47 minutter siden, Amarillo skrev:

(evt en annen produsent som støtter Z-wave/Vera)?

IDlock har Z-wave støtte. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doorman har en Z-Wave plugin på det Amerikanske markedet. Det er kanskje denne Vera mener de støtter? Den ser helt lik ut som den modulen Verisure har, men den er grønn å går på en annen Z-Wave-frekvens enn det vi har i Europa.

 

Ellers så jobber jeg med ett PHP-bibliotek som snakker med Verisure. Da kan du integrere hvilket som helst system dersom man er litt kode-kyndig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, xibriz skrev:

Doorman har en Z-Wave plugin på det Amerikanske markedet.

Yale har en Z-wave modul til US-markedet, men de har også en til EU-markedet. Jeg har en Yale-lås med EU-modul og den fungerer glimrende. Men Yale har sagt at samme modul (visstnok) ikke vil fungere i Doorman, og "you may damage both the module and the lock if you try". Om det er sant eller ei vites ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Yale har en Z-wave modul til US-markedet, men de har også en til EU-markedet. Jeg har en Yale-lås med EU-modul og den fungerer glimrende. Men Yale har sagt at samme modul (visstnok) ikke vil fungere i Doorman, og "you may damage both the module and the lock if you try". Om det er sant eller ei vites ikke...

 

Det er denne ikke sant? https://www.yalestore.co.uk/smart-lock-z-wave-module.html

 

Den ser 100% lik ut den modulen Verisure har til Yale Doorman V2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, xibriz skrev:

Ja. I EU-variant.

 

1 minutt siden, xibriz skrev:

Den ser 100% lik ut den modulen Verisure har til Yale Doorman V2

Ja, jeg vet. Det er derfor vi spurte om Doorman.

 

Personlig tror jeg at den fungerer. Men jeg vet det ikke, og jeg har ikke tenkt å ofre min modul for å prøve. Det kan være annerledes programmering på Doorman enn på US-låsene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Moskus skrev:

Ja. I EU-variant.

 

Ja, jeg vet. Det er derfor vi spurte om Doorman.

 

Personlig tror jeg at den fungerer. Men jeg vet det ikke, og jeg har ikke tenkt å ofre min modul for å prøve. Det kan være annerledes programmering på Doorman enn på US-låsene.

 

 

Ja ok. Lurer hvor mye Verisure betaler de... :)

 

EDIT: Hvis jeg skulle kjøpt en Doorman i dag hadde jeg kjøpt fra samme land som selger de Z-Wave.modulene. Da er man vel sikker på at det fungerer.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Moskus said:

Yale har en Z-wave modul til US-markedet, men de har også en til EU-markedet. Jeg har en Yale-lås med EU-modul og den fungerer glimrende. Men Yale har sagt at samme modul (visstnok) ikke vil fungere i Doorman, og "you may damage both the module and the lock if you try". Om det er sant eller ei vites ikke...

 

Takker for svar! Hvilken Yale-lås benytter du @Moskus, og hvor kjøpte du denne? Er det gode erfaringer med IDLock som ble nevnt over? Kanskje jeg går for en slik heller.

Endret av Amarillo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Amarillo skrev:

Takker for svar! Hvilken Yale-lås benytter du @Moskus, og hvor kjøpte du denne? Er det gode erfaringer med IDLock som ble nevnt over? Kanskje jeg går for en slik heller.

Det var en del av oss som bestilte låser sammen fra USA forr et par år siden. Du kan se låsen nederst på døren (som desperat trenger et lag lakk) her.

 

24 minutter siden, xibriz skrev:

Ja ok. Lurer hvor mye Verisure betaler de... :)

Ja, det er sikkert en del! Såpass mye at Yale faktisk tjener på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Moskus said:

Det var en del av oss som bestilte låser sammen fra USA forr et par år siden. Du kan se låsen nederst på døren (som desperat trenger et lag lakk) her.

 

 

 

Ok, det er den samme som Vera har integrert med sine systemer https://www.youtube.com/watch?v=RyhQpoysJpo

 

 

Jeg ser han setter inn en Z-wavemodul her. Så det er altså denne du har kjøpt en europeisk versjon av? Husker du hva du ga for låsen og z-waven, samt hvor du kjøpte dem? 

 

Noen som har testet IDLock mot Vera/UI7? Fungerer dette greit?

 

Noen håp om å få integrert Verisure i Vera-systemet forresten?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Amarillo skrev:

Jeg ser han setter inn en Z-wavemodul her. Så det er altså denne du har kjøpt en europeisk versjon av? Husker du hva du ga for låsen og z-waven, samt hvor du kjøpte dem? 

Vi snakket direkte med Yale. Var et par tusenlapper totalt tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det slik at Verisure sin Yale-modul kun fungerer til Doorman V2, og ikke kan integreres i andre Yale-låser?

 

Det som er litt dumt med IDLock er vel at jeg da allikevel må ha med RFID-chip`en for å slå av alarmen. Mitt store ønske er å ha en lås som både kopler ut Verisure-alarmen, og trigger "hjemme"-scenariet. Men dette ser ikke løsbart ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Amarillo skrev:

Jeg skulle gjerne integrert min Verisure-alarm i Vera. Noen som vet om dette er mulig? Jeg skulle f.eks gjerne hatt mulighet til å la hendelsen "Alarm på" trigge scenen "Borte" og hendelsen "skallsikring" trigge "nattmodus" på lys etc. 

Jeg har tidligere benyttet VERA Edge i kombinasjon med Verisure-alarm. Jeg laget en "integrasjon" basert på Verisure Smartkontakter og Fibaro FGS-222 (fant idéen her : http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?f=29&t=5349). Da kan du lage både "borte", "skallsikring", "alarm utløst", "brannalarm" og lignenede forutsatt "entydig styring" fra Verisure mot dedikerte Smartkontakter og kjøp av nødvendig antall kontakter og Fibaro-enheter. Jeg begrenset meg til "Alarm på" og "Alarm utløst". Elegant løsning? Nei - overhodet ikke. Fungerer? Ja. Har aldri sviktet! Valgte faktisk å ta med meg løsningen over i HomeSeer som jeg nå bruker - fungerer som "backupløsning" i tilfelle @lilfire sin svært gode Verisure-plugin skulle feile (noe den aldri har gjort hos meg etter siste oppgradering).

 

Hvorfor jeg skiftet fra VERA til HomeSeer? VERA var svært ustabil hos meg (men vi har stort hus og mange "devicer"). Har nå fått full Verisure-integrasjon (inkludert Yale Doorman) via nevnte plugin OG stabil Z-Wave løsning. Og mye annet som finnes i HomeSeer men ikke i VERA.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri blitt helt fortrolig med Verisure-plugin'en. Den fungerer fint, og gjør det den skal, men den sliter vel litt med at Verisure ikke har skikkelig API. Det blir mye forsinkelser i kommunikasjonen, og nå og da fungerer det ikke i det hele tatt. Så jeg er på vei "tilbake" til løsning med Smartplug + Fibaro wallplug + Microbølgeovn for alarm på/av. Muligens en kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet Vera om det er noen hjemme fra før? Hvis feks jeg kommer hjem først og huset settes i hjemmemodus; hvis jeg da dimmer ned lyset, vil det da stilles tilbake til hjemmemodus når min samboer åpner idlock senere? 

Endret av Amarillo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet Vera forskjellen på "åpne fra utsiden" og "åpne fra innsiden"? Jeg får i alle fall samme signalet uansett hvordan låsen åpnes...

Det tror jeg ikke det går an å skille på.. jeg bruker trippel trykk på lysbryter rett ved siden av døra, for å sette bortemodus. Da døra blir låst opp.. hjemmemodus

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet Vera om det er noen hjemme fra før? Hvis feks jeg kommer hjem først og huset settes i hjemmemodus; hvis jeg da dimmer ned lyset, vil det da stilles tilbake til hjemmemodus når min samboer åpner idlock senere? 

Jeg har lagt inn slik at det kun blir aktivert hjemmemodus hvis en annen modus i utgangspunktet

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.1.2017 klokken 20.08, psv021 skrev:

Jeg har aldri blitt helt fortrolig med Verisure-plugin'en. Den fungerer fint, og gjør det den skal, men den sliter vel litt med at Verisure ikke har skikkelig API. Det blir mye forsinkelser i kommunikasjonen, og nå og da fungerer det ikke i det hele tatt. Så jeg er på vei "tilbake" til løsning med Smartplug + Fibaro wallplug + Microbølgeovn for alarm på/av. Muligens en kombinasjon.

 

Jeg håper jeg får noe tid nå i vinter til å forsøke meg på direkte kommunikasjon til sentralen (pakke sniffing) Dette vil om jeg får til noe gjøre at man ikke trenger gå via Verisure sine Mine sider og dermed øke stabiliteten og fjerne forsinkelser.   

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lilfire skrev:

 

Jeg håper jeg får noe tid nå i vinter til å forsøke meg på direkte kommunikasjon til sentralen (pakke sniffing) Dette vil om jeg får til noe gjøre at man ikke trenger gå via Verisure sine Mine sider og dermed øke stabiliteten og fjerne forsinkelser.   

Jeg er interessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.1.2017 klokken 17.18, lilfire skrev:

 

Jeg håper jeg får noe tid nå i vinter til å forsøke meg på direkte kommunikasjon til sentralen (pakke sniffing) Dette vil om jeg får til noe gjøre at man ikke trenger gå via Verisure sine Mine sider og dermed øke stabiliteten og fjerne forsinkelser.   

 

https://funoverip.net/2014/11/reverse-engineer-a-verisure-wireless-alarm-part-1-radio-communications/

https://funoverip.net/2014/12/reverse-engineer-a-verisure-wireless-alarm-part-2-firmwares-and-crypto-keys/

 

Sitat

We are now able to decrypt the radio communications between sensors and the Vbox using the GNU Radio script. We didn’t cover the ethernet communication between the Vbox and the Verisure servers but briefly, AES is also in use on that side of the Vbox. On this channel, the AES key is the personal key of the Vbox. The Initialization Vector (IV) is null.

 

For de som ikke orker å lese alt: Vi må nok leve med "mine sider" hacker i nermeste fremtid.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.