Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan teste varmegjenvinning på balansert ventilasjon?


Eagle

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet fra en gammel leilighet (1950 tallet) til en ny leilighet (2018) for cirka et år siden, og bruker i dag en god del mer strøm på tross av at jeg har samme innetemperatur som før. Leilighetene  er omtrent like store (49 kvm på den gamle, og 56 kvm på den nye) og jeg lader ca like mye med elbilen. Og den nye leiligheten burde jo ha mye bedre isolasjon enn den gamle. Så jeg mistenker at det balanserte ventilasjonsanlegget sin varmeveksler er særdeles lite effektiv. I stua er det utblås og innsug ventil rett ved siden av hverandre og jeg har nå vifta på laveste nivå, og varmebatteriet på, men likevel måler jeg altså 25 grader på innsugsventilen, og 17-18 grader på utblås rista med et IR termometer. Og i rom hvor jeg ikke har på varme hvor det bare er utblås ventiler er det enda verre hvor jeg måler 15-16 grader på utblås rista. Har ikke prøvd å skru av varmekolben, og skru opp viftehastigheten enda, men regner med at det da vil bli enda kaldere utblåsluft. Og det er ikke noe pil på potmeteret på varmekolbe instillingen så det er litt usikkert om den står på 25 eller 0 grader...

 

Enda en ting som burde telle til fordel til den nye leiligheten er at jeg her har sentral varmtvannsbereder som da bruker av felles strømmen så jeg bruker ikke strøm på den, mens i den gamle leiligheten hadde jeg en egen varmtvannsbereder som altså brukte av min strøm.

 

Hvordan kan jeg teste dette på en bra måte så jeg eventuelt kan klage til utbygger? Jeg har jo ikke måleutstyr for lufthastigheten og kan jo da egentlig ikke regne ut effekt ut og inn for å regne ut effektapet.

 

Ventilasjons enheten er en Flexit C2 som da har et roterende varmevekslerhjul. Men jeg ser jo ikke om det roterer da jeg må skru det av før jeg åpner opp luka.

Endret av Eagle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koble på en billig Clas Ohlson energimåler utenpå stikkontakten som aggregatet er plugget i. Da får du et inntrykk av hvor mye det bruker. I fjor røk reimen til min varmeveksler og i den uken det gikk før ny reim var på plass, var varmeelementet konstant påslått og trekte 24kW i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.