Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Enebolig med Home Assistant og Homey


pawn

Anbefalte innlegg

Hei, skal i beste grad prøve å utbrodere hva som er gjort i vårt hus. Søker her inne først og fremst inspirasjon og løsninger som er mulig å få til med det vi har i hus. Men det kommer stadig flere sensorer og brytere i hus på uforklarlig vis... ;)

Bakgrunnen for oppbyggingen per nå er at fruen skal slippe å gjøre noe som helst, ergo skal det som automatiseres "bare virke", og dette er basisen i alt som blir lagt til. I vårt hus har det til nå derfor bare vært fokus på å få varmekabler og varmepumpe til å regulere temperaturen etter hjemme/borte/sover. Lysstyring har jeg etterhvert lyst på, men møter litt "motstand",  har snikinnført et par, slik at hun ser hva som er mulig. I tillegg kjører jeg en del varsler til telefoner.

 

Huset:

Enebolig på 260 kvadrat + garasje på 55 kvadrat lokalisert på nordvestlandet bygget i 2014. Vi kjøpte huset i 2017.

 

Oppsettet:

  • Homey
    • fungerer som hub for zigbee og z-wave
    • Koblet til Home-Assistant via MQTT
    • Presence detection via wi-fi
    • Styring av varmepumpe etter temperatur, hjemme/borte og om folk sover
    • Lys-styring basert på solhøyde, hjemme/borte og sover/våken

 

  • Home-Assistant
    • Kjører på en rpi 4 med 8gb minne
    • Koblet til Homey via MQTT
    • Presence detection via companion app
    • Felles handleliste
    • En del sensorer på post, søppel, strømpris +++
    • Tilgjengelig "utenifra" via reverse proxy

 

Enheter:

  • Nobø hub
  • Nobø gulvtermostater - 8stk
  • Mitsubishi Kaiteki varmepumpe
  • Roborock sVmax robotstøvsuger
  • Samsung smart TV
  • Tibber pulse
  • Aquara smartplugs - 2stk
  • Aquara temperatur sensorer - 10stk
  • Aquara dørsensor - 1stk
  • Unifi Nettverk
    • Security Gateway
    • poe switch
    • 3stk AP (2 kablet i hus og 1 trådløst i garasje)
    • Unifi cloud key
  • 1 hue pære og dimmer til en nattlampe
  • Netatmo weather station med 1 inne sensor og 1 ute sensor
  • Sonos sound bar satt opp med Google Assistant
  • Sonos play 1, 2stk
  • Sonos Ikea, 1stk
  • Hus-server basert på openmediavault, brukt til backup av pc'er og mobiler idag, har planer om  å flytte HA over i en docker container her etter hvert.

 

Automatisering:

  • Homey - Detektering av om folk har lagt seg/sover basert på roaming mellom AP og wifi signalstyrke på telefon
  • Homey - Styrer varmepumpens modus (heat eller AC) og set-temp basert på utetemp, hjemme/borte og "siste til sengs/første mann opp", i tillegg starter oppvarming etter nattsenk før om strømmen er billigere enn når den "skal" starte. Stopper viften på varmepumpe når ytterdøren åpnes for å hindre at kaldluft blåser videre inn i huset.
  • HA - Styrer varmekabler i Home Assistant via presence detection, om folk er hjemme kjører et "ukesprogram", om folk er borte settes alle varmekabler i "away".
  • HA - diverse varsler til telefon - om støvsuger ikke kjører når den "skal", varsel på søppeltømming dagen før dunk blir hentet, elektrisk forbruk overstiger 8kW, nye oppdateringer til home assistant

 

Planer/ønsker for fremtiden:

  • Luftemodus på varmepumpe - på sommeren har vi på grunn av store vindusflater ekstrem oppvarming på solfylte dager, og dører blir da gjerne satt opp for lufting, når varmepumpen da står i viftemodus hjelper denne til med å skifte ut varmluft innendørs. Til dette trenger jeg flere dørsensorer. Det blir til våren/sommeren.
  • Smartere styring av varmekabler - ønsker å styre varmekabler mer basert på temperatur og energiforbruk, dette er ren automatisering i Home Assistant, her trenger jeg inspirasjon og litt villedning før/når jeg setter igang.
  • Vegghengt nettbrett på kjøkken
  • Belysning på barnerom og kontor
  • Styring av varmtvannstank
  • Styring av flexit uni 4 balansert ventilasjon (noen som har gjort dette gjennom HA?)
  • Styring av garasjeport og lys i garasje
  • Overvåkingskamera og dørklokke fra Unifi

 

Motivasjonen og grunnen til at jeg startet å se etter en smarthjemløsning var først og fremst å spare strøm ved å kunne styre innetemperatur bedre. Eneste løsning jeg fant på dette var
pynobo, derav bestemte jeg meg for Home Assistant. Grunnen til at homeyen er i hus var at det virket som en fin hub for tilkobling av zigbee og z-wave sensorer.

I ettertid ser jeg kanskje at systemet hadde blitt bedre og at jeg hadde lært mer om HA om jeg kun brukte dette. Så en gang i fremtiden er det godt mulig Homeyen blir kastet ut.

 

Bilder fra HA (nettleser) under, til vanlig er det kun companion på mobil som er brukt, det fremstår relativt likt.

692032304_ha1.thumb.PNG.aa009143cbb4543d312e86a1dd8e1223.PNG

 

 

1877199899_ha2.thumb.PNG.e12234894f01a99fd1300f99d4a58a2e.PNG

 

1140495848_ha3.thumb.PNG.8988ae7e973660a511fce96286f4eb53.PNG

 

1082815187_ha4.thumb.PNG.f9a816e4e8df5f00734b7aaf831ff379.PNG

Endret av pawn
lagt til bilder
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette var kult.
Har begynt på et lignende setup selv, Homey i bunn som z-wave og zigbee motor, men dashboard bygges i HA.

Hvordan er din kobling og responstid på enhetene som er koblet via MQTT. Jeg opplever at status ikke oppdateres korrekt eller ihvertfall raskt. 
Har du lignende erfaring, evt kan dele noe tips til guide du brukte på MQTT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjaevert skrev (På 8.2.2022 den 21.52):

Dette var kult.
Har begynt på et lignende setup selv, Homey i bunn som z-wave og zigbee motor, men dashboard bygges i HA.

Hvordan er din kobling og responstid på enhetene som er koblet via MQTT. Jeg opplever at status ikke oppdateres korrekt eller ihvertfall raskt. 
Har du lignende erfaring, evt kan dele noe tips til guide du brukte på MQTT?

Ganske sikker på det var denne: https://community.homey.app/t/tutorial-setting-up-mqtt-on-homey-for-configuring-home-assistant-for-dashboard-purposes/10880

Kjører HAOS på en rpi, mosquitto broker er tilgjengelig som en "official add-on" i add-on store.

 

Har aldri i løpet av de 2 årene dette har stått og surret hatt problem med MQTT, responstid tenker jeg ikke på en gang, det må vere snakk om et tiendels sekund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 09/02/2022 at 07:31, stigvi said:

Hvorfor vil du det? Jeg kan knapt se noen fordeler med slikt og i tillegg skaper du bare ekstra arbeid med å lage og vedlikeholde dette.


Jeg ville det fordi min tidligere erfaring med HA på en rPi var sånn passe og ville benytte meg av Homey som en enkelt enhet som snakker med alt. Det kunne jo vært enklere.
Men det går fort om dagen og jeg har nå satt opp HA på min Unraid og bestilt plugger for Zigbee og Z-wave. Homey er lagt ut på FINN. Så det blir slik du vil ha det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.