Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Home Assistant og Tibber integrasjon ferskingspørsmål


2resen

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bruke Tibber-integrasjonen til å styre temperatur på badgulv og VVB når døgnprisen regnes som normal til lav. I "entities" lista under tibber i HA finner jeg kun de som du ser i bildet. (+en sensor.voltage.phase3) Altså ingen sensor som sier noe om prisnivå. Er det noe jeg gjør feil/ikke gjør? Kan man "ta inn" en sensor på lista? Så jeg får laget automasjonene jeg ønsker. Alle svar/spark i riktig retning mottas med takk! :) 

 

 

Capture.thumb.PNG.5038286a54769752888c740d14a763ed.PNGCapture2.PNG.7141091aa7a5ccbc7e905a532520e0a5.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du går inn på sensor.electricity_price_xxxx og så på Attributter så finner du Price level.

image.png.f18784cf6e26259dfa5da4aa46557ef6.png

 

Vis man vil ha den som egen sensor så kan man opprette en sensor template:

sensor:
  - platform: template
    sensors:
      tibber_level:
        friendly_name: "Prisnivå Tibber"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.electricity_price_xxxx_xx', 'price_level') }}"
        icon_template: mdi:currency-usd

 

Endret av Offpiste
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, da har jeg redigert config.yaml fila, dvs limt inn koden til offpiste. Det dukka opp en ny entity, men den dukker ikke opp i lista når jeg skal lage en ny automasjon. Et annen utfordring er at den returnerer ingen verdi. Det står bare "unknown" under states. 

Jeg prøver å lese/google og forstå greia, her er lærekurven bratt! 🤓

Setter umåtelig pris på hjelpa dere gir til nykomlinger som meg! 👍😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2resen skrev (32 minutter siden):

Okay, da har jeg redigert config.yaml fila, dvs limt inn koden til offpiste. Det dukka opp en ny entity, men den dukker ikke opp i lista når jeg skal lage en ny automasjon. Et annen utfordring er at den returnerer ingen verdi. Det står bare "unknown" under states. 

Jeg prøver å lese/google og forstå greia, her er lærekurven bratt! 🤓

Setter umåtelig pris på hjelpa dere gir til nykomlinger som meg! 👍😃

Det er en fordel om du viser fram din konfigurasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et lyst øyeblikk forstod jeg plutselig hva som manglet; addressa mi i kodebiten under ("xxxx_xxx" erstattet med "gatenavn_nr").

O lykke!! :D At man kan bli så glad for å få noe sånt til! :D Videre forstod jeg at "trigger Type" når man lager en ny automasjonsregel skal være "State"

Fantastisk! Tusen takk for hjelpa!! :)

value_template: "{{ state_attr('sensor.electricity_price_xxxx_xx', 'price_level') }}"

DevEntity.PNG

Trigger.PNG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, nå har jeg kjørt denne sensoren et par dager og den følger ikke prisgrafen i tibber appen. Etter en del googling forstår jeg det slik at api-en til tibber ikke har en funksjon som gjør det. Stemmer det? 

På tibber nettsida står det at homey tydeligvis har slik funksjonalitet https://tibber.com/no/magazine/power-hacks/smarthjem-homey-flows. Gjør de det for å selge flere homeys? Screenshot_20211220-223206_Tibber.thumb.jpg.ea5fd77f9734a268da137cc474034d6e.jpg366273255_Screenshot_20211220-223059_HomeAssistant.thumb.jpg.50ef92e359d3f561de2f7e3ca073e684.jpg

Er det i det hele tatt mulig å få til en sensor/funksjon i home assistant som følger prisnivået time for time? Altså prisnivå time for time i inneværende døgn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Svaret ditt ligger i din første post. ;)

 

"Basert på prisgjennomsnittet for de siste 3 dagene"

Ulempen med styring direkte på den variabelen der er at man kan fort få et kaldt hus når strømmen er som dyrest og kulda biter.

 

Jeg har gått frem på en litt annerledes måte(ikke ferdig). Det er ikke sikkert min løsning er noe bedre.

Jeg har tenkt at når "nåpris" er høyere enn "peak/offpeak1/offpeak2" innenfor de gitte tidsrommene, da skal varmentilførsel reguleres/begrenses/prioriteres.

Videre er det kanskje gunstig å lage et program som sjekker hvor lange perioder det er snakk om slik at man får guffet temperaturen opp i riktig øyeblikk.

Da kan gulv og vegger fungere som et varmebatteri i perioden nåpris er for høy.

En annen ting er at det kanskje hadde vært gunstig å ta ibruk utetemperaturen for å få justert termostat temperaturene i forhold til den

 

Jeg må nok selv tenke mer, før jeg lander 100% på endelig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.