Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Spørsmål om "norske" integrasjoner, Met og Entur


Godot

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt egenutviklet interface på en tablet da jeg var på Homeseer, og har foreløpig fortsatt med det på Home Assistant, men har lyst til å gå over til Lovelace.

 

Det er imidlertid et par funksjoner som jeg savner, og rart de ikke finnes, så derfor spør jeg her.

 

Met-integrasjonen gir meg været nå og de kommende dagene, men jeg skulle gjerne hatt forecast for de neste 24 timene. Det kan hentes ut av met.no sine data, så du får f.eks. de neste 24 timene i 4-timers bolker med et passende værikon. Finnes det allerede noe sted?

 

På samme måte skulle jeg gjerne hatt regngrafen til Yr, som viser en pen graf med forventet regn neste 90 minutter. 

 

Og så er det Entur-integrasjonen, den gir meg første og andre T-bane som kommer, men her går banen så ofte at det er praktisk å ha 4-5 neste på lista. Er det mulig å hente inn?

 

Alle disse integrasjonene jeg nevner har jeg allerede implementert i javascript, så kunne i teorien inkludert de i Lovelace via en iframe eller noe, men da er de jo ikke egentlig i Home Assistant. Jeg vil altså gjerne ha de inn så jeg kan gjøre automasjoner på de i tillegg, for eksempel få robotklipperen til å ikke starte hvis det er ventet regn.

 

Hvis disse ikke finnes så burde jo jeg lage utvidelser til de eksisterende integrasjonene så alle får nytte av det, men jeg er som sagt veldig fersk med HA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godot skrev (1 time siden):

Met-integrasjonen gir meg været nå og de kommende dagene, men jeg skulle gjerne hatt forecast for de neste 24 timene. Det kan hentes ut av met.no sine data, så du får f.eks. de neste 24 timene i 4-timers bolker med et passende værikon. Finnes det allerede noe sted?

Det er standard i HA, men du må aktivere det i met integrasjonen

image.thumb.png.112f36316d79668cec4e066c0f53a676.png


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min forecast - den er jeg godt fornøyd med (bortsett fra  at jeg foretrekker varmegrader) 🤣

image.png.ba988c6ae4d8530e8f560609cd17f8db.png

 

type: custom:apexcharts-card
graph_span: 5d
span:
  start: hour
  offset: '-2d'
header:
  show: true
  title: Temperature Forecast
  show_states: true
now:
  show: true
  label: now
apex_config:
  legend:
    show: false
series:
  - entity: weather.home
    name: Temperature
    unit: °C
    attribute: temperature
    fill_raw: last
    extend_to_end: false
    group_by:
      func: avg
      duration: 12h
  - entity: weather.home
    type: line
    extend_to_end: false
    unit: °C
    show:
      in_header: false
    data_generator: |
      const res = entity.attributes.forecast.map((entry) => {
           return [new Date(entry.datetime).getTime(), entry.temperature];
         });
         return [[new Date().getTime(), parseFloat(entity.attributes.temperature)], ...res]


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, den ekstra sensoren for "hourly" fra met.no var litt tricky å finne... Rart den er disablet som standard. Da finner jeg per time, så kan jeg sikkert lage min egen som viser hver fjerde time eller noe. Hm... mulig 4-timers-bolkene fra met.no er litt smartere enn det, slår sammen nedbør f.eks. Finner nok ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.