Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Flytte nesten alt over på ny server..


Decibel

Anbefalte innlegg

Etter å ha brukt et stadig mer ustabilt system i noen år, så har jeg nå endelig tatt jobben med å gjøre noe drastisk.

Jeg har altså hatt problemer med min HS3/HS4 i flere år, men problemene har akkurat vært såpass små at de har vært levelige. Men de siste månedene har problemene blitt større, og jeg har derfor satt opp en ny server med trial-lisens.

 

Men så kommer da selvfølgelig jobben med å flytte over flere hundre enheter med Z-wave, Zigbee, wifi og RFX-enheter. For saken er den at det er uaktuelt å flytte over en kopi fra den gamle maskinen. Jeg er redd for å dra med meg alle de feilene som kan ha bygget seg opp der over tid.

DVS Zigbee og RFX har jo fungert. 

 

Planen er å flytte alle z-wave-enhetene over til ny server, en av gangen. 

Zigbee og RFX håper jeg å kunne flytte samlet, siden disse har fungert.

Wifi setter jeg bare opp på nytt, siden det er såpass få enheter.

Plugins kunne jeg tenke meg å flytte, siden det ligger mye statistikk og innstillinger.

 

Til slutt tenkte jeg å legge inn min permanente lisens når jeg er ferdig med flyttingen.

 

Høres dette ut som en gjennomførbar plan? Eller er det noen som har gjort noe tilsvarende tidligere, og kan anbefale en bedre metode? Selvfølgelig takknemlig for all hjelp 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettverket er jo lagret på stikka til både zwave og zigbee, så det er jo i utgangspunktet bare å flytte de over, men hvis du ønsker å bytte kontroller så er det jo bare å begynne nærmest kontrolleren og jobbe seg utover. 

 

Om det er zwave du har problemer med, så er det jo alltids en sjanse for at problemene følger etter, iom at det er jo de samme nodene som skal inn i nettverket igjen. Skulle jeg startet på nytt i dag, vill jeg gått for dockers hele veien. Med zwavejs2mqtt og zigbee2mqtt er det mye smidigere å bytte system, eller bruke flere systemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cogliostrio skrev (1 time siden):

nettverket er jo lagret på stikka til både zwave og zigbee

Ikke for zigbee, der er det nøkler og noen form for status som er lagret i stikka.

Mao, dingsene er ikke lagret i stikka ulikt z-wave.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.