Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Zigbee, pare veggbryter med dimmer, samt Hassio Deconz Connbee


Dr.S

Spørsmål

Hei!

 

Skal montere opp en puck/dimmer som skal kontrolleres av en zigbee bryter/dimmer.

 

I tillegg har jeg en RPI3 som kjører Hassio med Deconz zigbee. (Brukes nå kun stort sett til temperaturavlesning og kamera)

 

I hovedsak skal jeg koble puck og bryter direkte  sammen via zigbee. Men det er jo gøy å ha mulighet til å styre det via Hassio også, hvordan bør jeg sette det opp da for at det skal fungere uten problemer selv om Hassio skulle ligge død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Dette har jeg løst ved først å inkludere lyskilden/pucken i DeConz, deretter bryteren inn i DeConz også bruke LightLink for å få styring mellom bryter og lyskilde.

 

På denne måten blir det slik du ønsker. Alt kan styres via Home Assistant, samtidig som at hvis serveren krasjer så fungerer bryteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Leste din første post litt fort, trodde du hadde gjort dette allerede. 

 

LightLink støttes av mange ZigBee enheter, men ikke alle. Hvis du ikke har Elko sine pucker er oddsen god for at det fungerer. Prosessen er imidlertid litt ulik fra produkt til produkt, hvis du har Namron bryter og puck kan du følge denne: https://bratz.tech/namron.html?fbclid=IwAR02TIQr9pvwSQ2xmARj11xIKF2Dhj_RyJXvvY2frxRS0I-oT86DiRY5jsg (se under Koble bryter til dimmer). Dette fungerer likt på f eks Philips Hue og Ikea pærer, bare at pærene gjøres tilgjengelig for LightLink hver gang de strømsettes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har nå fått koblet opp alt, det er lagt til i Hassio og touchlink er etablert.

Skulle nå dimme ned det ene lyset, og plutselig nå fungerer det ikke. Jeg får slått det av og på via Phoscon, men fra veggbryter skjer ikke noe.

 

Veggbryter har to kanaler, og det andre lyset fungerer fint. Og ettersom jeg får styrt lyset fra Phoscon så virker det som for meg at kanal to på veggbryter er det som er problemet.

 

Et dette normalt, at det faller plutselig ut? Må jeg programmere TouchLink på nytt, eller er det noen andre triks?

 

Har prøvd å ta batteriet ut og inn av veggbryter, uten hjelp. Og tatt sikringen til kursen pucken er på.

Endret av Dr.S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Har nå fått koblet opp alt, det er lagt til i Hassio og touchlink er etablert.
Skulle nå dimme ned det ene lyset, og plutselig nå fungerer det ikke. Jeg får slått det av og på via Phoscon, men fra veggbryter skjer ikke noe.
 
Veggbryter har to kanaler, og det andre lyset fungerer fint. Og ettersom jeg får styrt lyset fra Phoscon så virker det som for meg at kanal to på veggbryter er det som er problemet.
 
Et dette normalt, at det faller plutselig ut? Må jeg programmere TouchLink på nytt, eller er det noen andre triks?
 
Har prøvd å ta batteriet ut og inn av veggbryter, uten hjelp. Og tatt sikringen til kursen pucken er på.

Ut fra mine erfaringer er dette unormalt. Jeg har Namron 4 kanal bryter, som ser identisk ut med din, og Philips Hue samt IKEA lyskilder. Jeg har hatt dette gående i månedsvis helt uten feilslag. Noen ganger må jeg trykke en gang ekstra, men da gjerne fordi jeg trykka for svakt eller for raskt.

Prøv å konfigurer TouchLink på nytt på kanalen som feiler, det skader i alle fall ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Prøvde i dag tidlig og legge til på nytt, funket da. Begge kanaler, men et par min etterpå var det helt stopp, ingen av kanalene fungerte. Fikk ikke teste mer pga. jobb, men skal starte med en reset etterpå av veggbryter, og så legge til på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.