Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Elko Smart Tags og home assistant


antook

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er det noen som har erfaringer med å integrere elkos smart tags sikringer med HomeAssistant, fortrinnsvis uten å gå gjennom Elko's skyløsning?

 

Ut i fra dokumentasjonen på Elko's hub ser det ut som om systemet bruker zigbee for kommunikasjon, så er også interessert i om noen har fått RaspBee II til å fungere med disse sikringene.

 

 

Endret av antook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er en mulighet for å kommunisere med gatewayen da. Jeg spurte Elko om det var noen måte å kommunisere på med gatewayen utenom sky og fikk dette svaret fra kundeservice 

 

Sitat

gatewayen kommuniserer direkte til en skyløsning med vår app. Ingen lokal API her. 

 

Ha en god dag videre! :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 20/12/2021 at 23:55, Kim123 said:

Kanskje det er en mulighet for å kommunisere med gatewayen da. Jeg spurte Elko om det var noen måte å kommunisere på med gatewayen utenom sky og fikk dette svaret fra kundeservice 

 

 

 

Synd (om ikke overraskende) å høre at de kun støtter skyløsning, da utgår nok gatewayen deres for min del. Takk for info!

 

On 21/12/2021 at 07:25, Tverfyll said:

Om du ser på Schneider PowerTag (Som er akkurat det samme, med annen logo),  så har de en Modbus/TCP enhet som du kan lese data ut fra.

Mulig du kan lese Elko sine tags rett inn i Schneider sitt system, da det tross alt er samme komponenter.

 

Interessant, men tror at hvis jeg først skal legge 5000,- på bordet for en off-the-shelf løsning, vil jeg være dønn sikker på at det fungerer.

 

Jeg kan bedre tåle å stå i noen hundrelapper for RPI basert som kanskje ikke funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...

Hei,

Jeg er helt ny med Smart Home løsninger og har nettopp kjøpt en Homey Bridge + noen sensorer, bl.a. en Elko Smart tag (3-fas IT)
Jeg får ikke kontakt mellom Smart tag'en og huben.

Spm:

1. MÅ jeg benytte Elko HUB sammen med Elko Smart tag?

2. Vil en Homey Pro (med Zigbee 3.0.) kunne kommunisere med Elko Smart tag?

3. Finnes det andre, åpne løsninger jeg kan anvende sammen med min Homey HUB, for å lese effekt/strøm?

 

På forhånd takk

 

Mvh

Terje Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 01/01/2024 at 19:01, Bjørn Mork said:

Se https://www.zigbee2mqtt.io/advanced/zigbee/01_zigbee_network.html#green-power-devices

 

Du må ha en eller annen vanlig zigbee-enhet i nærheten som kan fungere som proxy. En IKEA pære f.eks.

Aha, interessant.

 

Så, f.eks. en Philips Hue eller IKEA lyspære kan monteres nærme (samme rom som) ELKO Smart Tag, og da "oversette" mellom Zigbee og Zigbee Green Power(?)

Det burde la seg gjøre 🤔

Er det noen som har konkret erfaring med denne metoden? "Fanger" pæra opp Smart Tag'en automatisk?

 

Mvh

Terje

 

 

Endret av Terje1973
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går automatisk og fungerer veldig bra. Smart tag går i paringsmodus straks den får strøm og gikk rett inn i z2m her. Jeg har testet både ikea pære og philips plugg og begge fungerer bra. Bare vær obs på at zigbee sticken din også må støtte greenpower, jeg måtte bytte fra conbee ll til sonoff p for å få det til å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerar Green Power med ZHA og gjennom proxy? Eg ser at det for ex. SkyConnect står at den ikkje støttar Green Power, men den gjere det kanskje gjennom proxy?

 

Ein kollega har ein sånn smarttag som han gjerne skulle fått kontakt med, har diverse namron og philips hue enheter, der det er ei linje under manage zigbee device der det står GreenPowerProxy så antar det betyr støtte for det?

 

HA - ZHA - SkyConnect

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.