Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

[LØST] Hva har jeg egentlig installert? Core, Supervisor eller hva?


Prizm78

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er helt ny til HA, og nå ble jeg veldig i tvil på hva jeg egentlig har installert. KAnskje en av dere kyndige kan gi meg en pekepinne? Jeg tar stegvis hva jeg egentlig har gjort:

1) https://www.home-assistant.io/installation/alternative/

2) Lasta ned OVA-image (https://github.com/home-assistant/operating-system/releases/download/7.0/haos_ova-7.0.ova)

3) QNAP->Virtualization Station->Import Image/VM og pekte til fila jeg har lasta ned i steg 2

4) Starta HA og laga admin-konto osv

5) HA->Configuration->Settings->Info så får jeg dette som er vist under.

 

Men jeg finner ikke "Supervisor" og "add-ons" noen plass. Er det bare det at jeg har en så ny versjon at jeg ikke finner det io sidepanelet til venstre eller er alle guider der ute gamle? Vil bare få Aeotech Z-wave usb til å fungere. Sikkert noe jeg har oversett her en plass.

 

Hvis jeg har lasta ned feil OVA-fil, kan noen peke meg til korrert image fil til bruk som virtuel maskin på Vitualization Station? Vil egentlig bare kjøre "full pakke"

 

System Health

version: core-2021.12.3
installation_type: Home Assistant OS
dev: false
hassio: true
docker: true
user: root
virtualenv: false
python_version: 3.9.7
os_name: Linux
os_version: 5.10.83
arch: x86_64
timezone: UTC


logged_in: false
can_reach_cert_server: ok
can_reach_cloud_auth: ok
can_reach_cloud: ok


host_os: Home Assistant OS 7.0
update_channel: stable
supervisor_version: supervisor-2021.12.2
docker_version: 20.10.9
disk_total: 30.8 GB
disk_used: 2.2 GB
healthy: true
supported: true
board: ova
supervisor_api: ok
version_api: ok
installed_addons: Z-Wave JS (0.1.50)


dashboards: 1
resources: 0
mode: auto-gen

 

image.thumb.png.28e93375bb6e3993ea4125ccf2b0b075.png

Endret av Prizm78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VikingOy skrev (1 time siden):

Som det står i linje 2 i lista de; Du kjører Core versjonen.

I denne finnes det ikke noen "Supervisor" mode (og det er slik det skal være).


Installasjon ved å bruke en OVA gir deg det som gjerne kalles HassOS (Offisielt heter det vel «Home Assistant Operating System»), som er et lettvekts-OS med docker installert. Der installeres det en del docker-containere som sørger for at systemet alltid er oppe. Stoppes selve HomeAssistant-containeren, vil en supervisor-container sørge for å starte den igjen osv.

Det skal være en supervisor-meny tilgjengelig, må nok aktivere den slik Kim123 nevner. Da får du tilgang til addon-store via supervisor-meny.

Hver addon som installeres, er i praksis en ny docker-container med aktuelt image. Hvis du installerer addon «Portainer», får du tilgang til en fin oversikt som viser alle disse containere.

Installerte addons vises for øvrig også i Addon-oversikten, mens alle disse supervisor containers osv vises ikke der. Da må du gå i kommandolinjen eller bruke nevnte Portainer-addon.

 

Home Assistant Core er selve programmet, uten alt rundt. Ingen Frontend (Lovelace), etc. Ref.: Home Assistant Core vs Home Assistant

 

Det vil si at alle installasjoner av Home Assistant inneholder Home Assistant Core.

Så vil type installasjon avgjøre om Supervisor er med eller ikke.

 

Selv kjører jeg en Ubuntu server vm med docker, der jeg har en HomeAssistant container. Denne har dermed ikke Supervisor eller addon-store. Fordelen da er at jeg kan bruke samme docker-installasjon til andre ting også. «Addons» legges til manuelt ved å legge til ulike containere i docker-miljøet, og koble disse til Home Assistant gjennom integrasjoner.

 

Med HassOS er den aktuelle maskinen (fysisk eller virtuell) begrenset til HomeAssistant og addons fra addon-store.

 

Fordeler og ulemper med begge deler, så her er det opp til hver enkelt å velge! :)

Endret av espen4001
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim123 skrev (16 timer siden):

Du må gå inn på navnet ditt og huke av på "Advanced mode" 

 

Det forsøkte jeg å gjøre men det ga meg ikke noe ekstra i venstre-menyen. Men det kan se ut til at Supervisor ikke lenger er i venstre-meny som jeg finner i de fleste guider på nett. Men i stedenfor at den nå ligger i Configuration->Add-ons and Backup, Supervisor.

 

image.thumb.png.5b94d95ccadfc17c1bee10cdabeb7b29.png

stigvi skrev (16 timer siden):

Har du denne?

image.png.13001083113451b40a9297360f9c2c07.png

 

 

Stemmer denne har jeg, så kan hende det er flyttet fra venstre-menyen og til Configuration->Tillegg....

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prizm78 skrev (2 minutter siden):

Men det kan se ut til at Supervisor ikke lenger er i venstre-meny som jeg finner i de fleste guider på nett.

Denne menyen ble flyttet i desember-utgaven bare for en ukes tid siden så de fleste guider er nå feil

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

espen4001 skrev (12 timer siden):


Installasjon ved å bruke en OVA gir deg det som gjerne kalles HassOS (Offisielt heter det vel «Home Assistant Operating System»), som er et lettvekts-OS med docker installert. Der installeres det en del docker-containere som sørger for at systemet alltid er oppe. Stoppes selve HomeAssistant-containeren, vil en supervisor-container sørge for å starte den igjen osv.

Det skal være en supervisor-meny tilgjengelig, må nok aktivere den slik Kim123 nevner. Da får du tilgang til addon-store via supervisor-meny.

Hver addon som installeres, er i praksis en ny docker-container med aktuelt image. Hvis du installerer addon «Portainer», får du tilgang til en fin oversikt som viser alle disse containere.

Installerte addons vises for øvrig også i Addon-oversikten, mens alle disse supervisor containers osv vises ikke der. Da må du gå i kommandolinjen eller bruke nevnte Portainer-addon.

 

Home Assistant Core er selve programmet, uten alt rundt. Ingen Frontend (Lovelace), etc. Ref.: Home Assistant Core vs Home Assistant

 

Det vil si at alle installasjoner av Home Assistant inneholder Home Assistant Core.

Så vil type installasjon avgjøre om Supervisor er med eller ikke.

 

Selv kjører jeg en Ubuntu server vm med docker, der jeg har en HomeAssistant container. Denne har dermed ikke Supervisor eller addon-store. Fordelen da er at jeg kan bruke samme docker-installasjon til andre ting også. «Addons» legges til manuelt ved å legge til ulike containere i docker-miljøet, og koble disse til Home Assistant gjennom integrasjoner.

 

Med HassOS er den aktuelle maskinen (fysisk eller virtuell) begrenset til HomeAssistant og addons fra addon-store.

 

Fordeler og ulemper med begge deler, så her er det opp til hver enkelt å velge! :)

 

Tusen takk for god gjennomgang av teksten, det setter jeg pris på. Jeg begynnte med en Docker installasjon på QNAP, det gitt greit, men jeg fikk aldri til å kjøre HA-Supervisor-docker containeren som jeg fant på docker hubben. Så dermed ble det til at jeg hoppet over til et VM som jeg kjører på QNap. Som du skriver, det er fordeler og ulemper med begge deler, selv hadde jeg nok fortetrukket å kjørt masse containere for jeg så at disse tok utrolig lite ressurser på QNap, men når kompetansen ikke strekker til med hvordan man kobler alle containere i sammen. Og jeg i tillegg har brukt ti-talls timer på google og fremdeles ikke fikk noe ordentlig opp så hopper jeg heller over til OVA. Håper at jeg kan gå tilbake til container modellen når jeg er flinkere.

 

Men jeg har funnet ut at med OVA, så skjedde det ikke noe visuelt i venstre-menyen ved å aktivisere "Advanced", men alt ligger inn under Configuration->Add-ons....

 

image.png

LØSNING: Da er denne saken løst tenker jeg som Stigvi benevner over så er menyen flyttet og er ikke å finne i venstre-menyen lenger. Takk til alle bidrag, setter pris på dette. Nå er det bare å få i gang Z-wave og Tibber og lage litt automasjon ut av dette.

 

HA->Configuration->Add-ons, backup, Supervisor

HA->Konfigurasjon->Tillegg, Sikkerhetskopier og Supervisor

 

 

image.png.55683a092098c3f570c27d3c0e4f2e70.png

 

 

image.png.7faf50508fc58df64eb27162706cdccf.png

 

image.thumb.png.51542866eae1a634a682f358fc5361e3.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Prizm78 endret tittelen til [LØST] Hva har jeg egentlig installert? Core, Supervisor eller hva?

I denne diskusjonen så passer det fint å nevne at blant alle måter å kjøre Home Assistant på så er kun et utvalg av disse offisielt støttet. Det har sine fordeler å velge noe som er offisielt støttet. Oppgraderinger om et år eller fem kan påvirkes stort av det valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (På 21.12.2021 den 12.47):

I denne diskusjonen så passer det fint å nevne at blant alle måter å kjøre Home Assistant på så er kun et utvalg av disse offisielt støttet. Det har sine fordeler å velge noe som er offisielt støttet. Oppgraderinger om et år eller fem kan påvirkes stort av det valget.

 

Veldig godt poeng der stigvi. Men jeg regner med at denne alternativ ruten som jeg har kjørt er "støttet". Eller er det kanskje derfor denne ruten som jeg har tatt ligger under seksjonen "alternativer" hos HomeAssistant? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.