Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

OSS-brikke til USB


Anbefalte innlegg

Heisann, 

Ny medlem her.. Har prøvd å søke opp OSS-brikken i forumet her, og ser noen få referanser til denne.

 

Men er det noen som leser HAN data fra OSS brikke via USB tilkoblingen i dag?

 

Selskapet har lagt ut en liten bruksanvisning som ikke fungerer. (De har bekreftet at den ikke vil fungere slik bruksanvisningen er laget, uten å utdype hva som er galt.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OSS har ikke blitt nevnt så ofte her bl.a. fordi de ikke har hatt så mange av dem tilgjengelige, og som du sier, det er visst ikke bare-bare å få ut data... Den ligger altså i skillet mellom dem som bruker ferdige løsninger som á la Tibber Pulse og de som bygger kretskort selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har ikke markedsoversikt. Jeg ble med som betatester, og har jo brikken gratis. Så da har jeg ikke tenkt på å benytte andre varianter. Appen deres fungerer jo flott. 

Men jeg tenkte å lage meg et lite kjøkken Wattmeter slik som mange hadde i gamledager.. Men med ESP32 og et lite Oled. 

Har allerede kode til å hente ut data fra min egne synology MQTT server på NAS i forbindelse med et helt annet prosjekt.

Så nå kunne veien fra OSS til min gamle raspberry Pi og videre til MQTT serveren vert nokså kort.. 

Og hele tiden "innomhus"

 

Men de har jo et web API greier.. Det er litt utenfor det jeg har av kunnskap fra før.. (Er litt mer hardware og c-kode kunnskap på meg) men får det sikkert til med litt googling.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Om noen skulle være interressert så fikk jeg det til i Node red.

bildet under viser sanntidsforbruk, nordpool pris og faktisk kostnad. 

Kostnaden er ikke midlet over tid, så det er kun effekt * reell kwh pris (nordpool + nettleie - statsstøtten)+mva

ta kontakt for evt info

 

Mitt neste steg er å vise samme graf/måler i et lite OLED i kjøkkenet her.. Akkurat som i gamle dager..

 

image.thumb.png.4e4872d184be8993748f790f3893fca2.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Ja, dette er jeg interessert i.
Jeg har en Oss 'brikke' som jeg har lyst til å integrere. Med litt manglende ferdigheter har jeg aldri fått koden de har på GitHub til å funke.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Node-red til å få det til. 

Strevde lenge med å finne ut hvilket grensesnitt det er snakk om i oss boksen. 

Og prøvde diverse AMS og HAN lese noder/apper i Node red..

Men det er en konvertering i OSS-dingsen.

 

Så nå er det en vanlig USB kabel fra OSS til min Raspberry pi.

I node red setter du bare opp vanlig seriell kommunikasjon på 115200baud.

Da kommer meldingene strømmende.

 

Så er det en eller annen nordmann (tipper det er en med bruker her inne) som har laget en Node-red flow for å tyde de norske AMS målerene. 

 

Da kommer tallene strømmende ut av seg selv 😉

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikset litt på formatet i displayet mitt.

Dette har vist seg nyttig nå om dagen med strømpriser. 

En bevisttgjøring av hvor mye vi bruker.

 

Nålen peker på siste times forbuk ganget med prisen. 

Og i midten ligger vanlig Watt målings verdi med to sek oppdateringsfrekvens. 

Jeg er ikke helt stødig i C++, så det kom et "." bak tallet når det er 4-sifret ant watt.

 

 

last ned (1).png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Jeg har brukt en ESP32 med fargedisplay som jeg hadde liggende. TTGO T-Display v1.1 tror jeg den heter.

Tenker kanskje å flytte det over på et større og kvadratisk display som fyller bedre ut den gamle elkoboksen hvor KW måleren var på kjøkkenet før.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hei. Hyggelig at noen kan ha interesse av det jeg har gjort. Men det er ikke akkurat et ferdig produkt.  Skal vurdere om jeg skulle forsøkt meg på noe produkt en gang..  

 

Men kan gjerne dele en slags oppskrift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.