Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

System, - hva bør man velge idag?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har hjemmeautomasjon som idag baserer seg primært på HomeSeer. Fungerer flott, gir masse fleksibilitet. Samtidig har det et forferdelig grensesnitt, og fordrer at jeg har en RPI og forvalter denne. Driver nå å bygger hytte, og skal automatisere der også. Hva anbefaler folket nå? Jeg skjønner at dette er et åpent spørsmål, men jeg kommer primært til å kjøre styring av lys og varme, samt at det hadde vært kjekt om det var mulig med integrasjon mot kodelås-dør samt evt noe alarm-greier. Jeg vil ha et enkelt grensesnitt å forholde meg til, og er villig til å ofre fleksibilitet. Kommer primært til å basere meg på figaro på lys, og da antageligvis zwave, med mindre det er noe nytt her (zigbee?). Ser f.eks at HomeAssistant sin Yellow-box har dette innebygd.  

 

Forslag? 

 

Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Kubegutt said:

Hva anbefaler folket nå?

Fremdeles HomeSeer, selvfølgelig. :)

 

Men seriøst: Bruk dette som en anledning til å teste andre systemer. Så lenge du bruker standard komponenter med Z-wave og Zigbee er det kun litt arbeid å bytte fra et system til et annet. Test HomeAssistant. Test OpenHAB. Kjøp en brukt, billig Homey og test det også. :) 

 

Jeg ser at en del HomeSeer-folk som vil ha et eget custom grensesnitt har byttet til Home Assistant, men byttet tilbake senere. Enkelte ting, som Z-wave-støtte og stabilitet er HomeSeer gode på, men UIet kan man mene mye om. Så de integrerer Home Assistant som en front-end til HomeSeer. Huset fungerer da uansett.

 

 

4 minutes ago, Kubegutt said:

Jeg skjønner at dette er et åpent spørsmål

... men du spør allikevel. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står litt i samme båt på hytta. Har allerede 2 Homeseer system oppe å kjører, men hadde lyst å prøve Home Assistant pga grensesnittet.
HomeSeer har vært super stabilt, så sånn sett er det skummelt å prøve noe annet, men jeg må si jeg liker Home Assistant også. (Jeg har en blue)
Nå har jeg bare en del Hue Utelys foreløpig, men etter siste oppdatering med Push, istedet for polling, så er det super raskt. (Mht bevegelse sensorer)
Når det gjelder valg av radio, så blir det nok zigbee for det meste på hytta, mest sannsynlig Elko. Litt av grunnen er at jeg tror zigbee vil være mer oppdatert på Matter i fremtiden.

Men det gjenstår å se hvordan det går med Home Assistant når jeg får opp litt flere devicer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (4 timer siden):

Fremdeles HomeSeer, selvfølgelig. :)

 

Men seriøst: Bruk dette som en anledning til å teste andre systemer. Så lenge du bruker standard komponenter med Z-wave og Zigbee er det kun litt arbeid å bytte fra et system til et annet. Test HomeAssistant. Test OpenHAB. Kjøp en brukt, billig Homey og test det også. :) 

 

Jeg ser at en del HomeSeer-folk som vil ha et eget custom grensesnitt har byttet til Home Assistant, men byttet tilbake senere. Enkelte ting, som Z-wave-støtte og stabilitet er HomeSeer gode på, men UIet kan man mene mye om. Så de integrerer Home Assistant som en front-end til HomeSeer. Huset fungerer da uansett.

 

 

... men du spør allikevel. :P 

 

Takk, - hva med zwave vs zigbee? Noe jeg må tenke på her? Annet? 

 

R

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Kubegutt said:

Takk, - hva med zwave vs zigbee? Noe jeg må tenke på her? Annet? 

Jeg personlig har valgt å ha hovedsystem i Z-wave, og spedd på med Zigbee for forskjellige små-sensorer. Men igjen: Det er mest snakk om smak og behag.

 

Disclaimer: Jeg bruker HomeSeer som har god og bred støtte for Z-wave, og det mest Bare Fungerer™.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører også HomeSeer med Z-Wave men har etterhvert funnet ut at Zigbee mye bedre/pålitelig, mesher myyye bedre. Med HomeSeer sine begrensede brukergrensesnitt så har jeg flyttet halvveis over på NodeRed. HS og NR er 2 vidt forskjellige verdener så det tok en del tid å justere hodet inn på NR men det begynner å komme seg. Begge systemene har både gode og dårlige egenskaper og utfyller hverandre godt og snakker med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører Homeseer som er veldig stabilt men er i ferd med å kjøre opp Home Assistant på siden pga interface/dashboard for å få en feeling hvordan det er. Føler z-wave er mere stabilt en zigbee, men ser på begge som bra systemer. Kommer til å kjøre begge deler i fremtiden også for ha mere utvalg i devicer.

 

Forstår ikke at Homeseer får fingern ut og lager et skikkelig bra dashboard system som er enkelt å sette opp med flere bra start templates, ser flere som rømmer homeseer pga dette. UI ser jo ut som det er laget på 90 tallet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 21/12/2021 at 16:35, backspace said:

UI ser jo ut som det er laget på 90 tallet :)

🙄

 

Kjør HA som frontend så kan du få det beste fra begge verdener. Det UIet du gidder å bygge selv i Home Assistant, men påliteligheten til HomeSeer i bakkant. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører kombo med UI fra både NodeRed og HomeSeer/HSTouch. Foreløpig ser jeg ikke helt at det ene kan erstatte det andre men i NodeRed har jeg i alle fall en mengde muligheter jeg ikke finner i HSTouch (samtidig som HSTouch gir meg en del friheter jeg ikke har i NR):

bilde.thumb.png.1d10d9fa6e1f30bc9b47ac249f6548b3.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.