Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Denne diskusjonen bør vel tas opp på nytt i år: 

https://enerwe.no/kommentar/sa-mye-lite-kan-du-spare-pa-stromregningen-hvis-du-har-et-husbatteri/168178

 

Vil tro det er litt å spare på å "glatte ut kurven" med et husbatteri nå om dagen? 

 

Tenker på en løsning med solceller også, men da ikke som plusskunde, kun rett til batteripakke og hus.. Jeg har ikke regnet på det selv, men liker godt tanken på en hus-UPS som klarer timevis med "normal" drift! :)

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet er at de tradisjonelle effekttoppene som er definert som det store problemet, ikke gjenspeiles like godt i strømprisene. Strømprisen varierer jo for all del fra et døgn til et annet, men tendensen etter at AMS-målerne ble innført er at strømprisen for de gjeldende 24 timer har vært forholdsvis flat...

Men det er klart at det kan være penger å spare i å fjerne de store toppene, som f.eks. i dag.

image.png

 

Om det lønner seg over tid blir jo alltid en diskusjon. Hvis du hadde installert et slikt batteri i fjor hadde folk ledd av deg. Hvis du hadde gjort det i sommer, så hadde du ledd hele veien til banken... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett skulle jeg hatt hele huset på innsiden av inverteren, altså batteri og inverter mellom huset og OV i skapet.. Da ville man vært skjermet fra både nettstøy og strømbrudd.. Tror det ville blitt en dyr inverter da. ;) 

 

Uansett virker det jo som jojoprisene er kommet for å bli, så kanskje jeg skal kline til på et par powerwall 2 når de kommer til landet.. Har jo plass til mye batteri der parafintanken sto!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, stigvi said:

Med de prisene er det neppe snakk om å noensinne tjene den inn igjen.

Med solceller i tillegg så tror jeg at du tjener den greit inn i løpet av 10-15 år. Iallefall hvis prisene fortsetter slik som nå. Igår ville du ha spart ca 60 kroner ved å lade den på natten og bruke på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den det linkes til koster 130000 og har 20kwt kapasitet. La oss si den kan lades fra 0 til 100% 1000 ganger.
Med de tallene kan en bruke 20000kwt fra den. 130000/20000 er 6,5kr pr kwt. Så må en plusse på kwt prisen på strømmen en lader med og en ender opp med prisen på strøm ut av den. Men den blir aldri lavere enn 6,5 kr/kwt.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guahtdim skrev (1 minutt siden):

Beklager, jeg tenkte ikke på maks antall ladesykluser. Vi får håpe at det kommer noe på det området snart. 

Ja, teknologien er kul og jeg har lyst på en. Men prisen må ned og strømprisene må variere mer gjennom døgnet før det har noen hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.