Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre/lese av væske-vann varmepumpe?


Andreaz

Anbefalte innlegg

Hei,

har en 12-13 år gammel varmepumpe som jeg aldri har trodd jeg kunne overvåke eller styre eksternt 🙈

Men, etter å ha lest litt på svenske värmepumpsforum, ser jeg de viser til flere dingser for dette.
Min pumpe har RS-232 port, og selv denne finnes det dingser til.

F.eks Easyserv.se med en gateway til 1395,- https://www.easyserv.se/bestall/easyserv/ i utgangspunktet ingen månedsavgift, men kan abonnere for at de skal sammenligne data for deg..

Husdata.se sin H60 til samme pris, https://varmepump.one/produkt/h60-tradlos-universal-gateway/ (ikke tittet så mye på ennå)

 

Førstnevnte har Norge på lista si, så skal gå å bestille hit også.

 

Så tok en titt på det Tibber anbefaler, og de har Ngenic, men den er utsolgt, og selv som lagervare koster den 3495,- for Tibber-kunder 🤔

 

Noen andre anbefalinger?

 

Jeg har egentlig ikke behov av å styre den, men mer overvåke. Oppdaget nylig at en tre-veis ventil tuller, så da jobbet plutselig kompressoren døgnet rundt.. og det er jo gøy når strømmen koster 5-8 KR(!) KW/t.... Hadde vært kjekt med en "hvis kompressor på i >60min send pushmelding" 😎

 

Det kan se ut til at Easyserv støtter REST API, så da antar jeg at jeg kan få inn litt data i HS, som kan trigge ting og tang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!

Gammel tråd som jeg oppdaget nettopp da jeg søkte etter Husdata H60. Jeg har en IVT Greenline D9 varmepumpe som jeg er interessert i å overvåke. Muligens også sette ymse parametre. Ble det til at du kjøpte en av disse dingsene?

Endret av Gunnar-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Gunnar-K said:

Hei!

Gammel tråd som jeg oppdaget nettopp da jeg søkte etter Husdata H60. Jeg har en IVT Greenline D9 varmepumpe som jeg er interessert i å overvåke. Muligens også sette ymse parametre. Ble det til at du kjøpte en av disse dingsene?

Hva slags tilkobling har den for Modbus?

 

Jeg har selv en Thermia Atlas på vei som jeg planlegger å styre via Modbus. Den har to muligheter:

 

▪ Modbus RTU (connect to the BM-card (Port: MBe) located in the electrical cabinet)

▪ Modbus TCP/IP (connect to the RJ45 connection located on the display unit)

 

I utgangspunktet tenkte jeg å koble meg på Modbus TCP/IP. Ulempen er at da mister jeg muligheten til å koble meg opp via Thermia Online. Mulig jeg ikke trenger Thermia Online, men tipper jeg trenger den for evt. firmware oppdateringer.

 

Dersom jeg skal koble meg opp via Modbus RTU, så trenger jeg kanskje en dings ala dette:

 

RS232 and RS485 to Etherent Converter | Modbus Serial to Ethernet Converters -PUSR IOT

 

Fordelen med å koble meg opp via Modbus RT er at jeg da kan være koblet opp mot Thermia Online samtidig og at den dingsen gjør at jeg kan bruke Modbus TCP/IP uansett (tror jeg).

 

Jeg venter nok uansett med å kjøpe den dingsen til jeg har fått den nye varmepumpen levert og koblet opp, slik at jeg kan teste litt med Modbus TCP/IP koblingen først for å se hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det er en IVT Greenline fra 2001. Den har en TTL-nivå serviceport som kan brukes både for å lese ut og sette parametre. Jeg skal først og fremst lese ut temperaturer via Home Assistant for å overvåke at alt fungerer som det skal. Kanskje også f eks skru på og av el-tilskudd. Har installert solceller, og har vurdert å varme opp noen hundre liter vann på dagtid som kan brukes til gulvvarme på kveld og natt. foreløpig usikker på om det vil lønne seg. Husdata interfacet tror jeg kan brukes direkte i Home Assistant. Finnes også en del info og reverse engineering av protokollen for å lage sitt eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.