Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

NAS eller ekstern disk på server for backup?


Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre NAS som nå er 10 år og moden for oppgradering. Denne bruker jeg primært for å lagre backup av personlige dokumenter og HS4, samt fotolagring for Lightroom (kjører Lightroom fra laptops, men bildene lagres på NAS). I tillegg har jeg en HP Prodesk 400 G2 Mini-pc (i5) som fungerer som server for Homeseer og Blue Iris. Har ikke plass til flere disker i denne, men kan vel utstyres med en USB3 ekstern harddisk eller disk-kabinett. 

 

Dagens bruk av NAS er svært begrenset, det er et par runder med fotoredigering i måneden, og noen ukentlige backups av HS4. Jeg ser ikke for meg at jeg får bruk for alle de "fancy" funksjonene som finnes i dagens NAS, mitt primære behov er backup/lagring. 1 TB lagringskapasitet vil være tilstrekkelig i uoverskuelig fremtid. 

 

Hva ville dere valgt i denne situasjonen, kjøpe ny NAS eller ekstern disk til server? Server bør vel også oppgraderes om et år eller to, og da kunne jeg valgt en utgave med større kapasitet. NAS vil vel være "best", men det blir noen ekstra tusenlapper som jeg kanskje like gjerne kan bruke på noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Netgear NAS i en ti års tid og da jeg tenkte det var på tide med en oppgradering havnet jeg på Synology DS220+ og det må jeg si ble en ny verden. Av de tingene jeg benytter meg av så er det bl.a.

  • VPN server slik at jeg kommer inn på lokalnettet mitt uten å åpne noen porter
  • Synology Drive for fildeling lignende DropBox
  • Fotobackup og arkivering med ansiktsgjenkjenning
  • Backup av komplette virtuelle ESXI maskiner online
  • SQL server (MariaDB)

En haug med andre funksjoner innebygget og inkludert i prisen der det bare er beskjedent hva jeg har tatt i bruk... Netgearen blir backup for Synology så da får jeg litt ekstra gratis sikkerhet der. De 2 NASene er plassert i separate bygninger utenom hovedhuset så det gir også en del ekstra sikkerhet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.