Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vannfallrettighetsloven fra 1917 er fremdeles gjeldende.


Anbefalte innlegg

Hvordan kan det ha seg at landets ledelse ikke kan lese normal norsk???
 
Vannfallrettighetsloven fra 1917 er fremdeles gjeldende:
"§ 1.Formål
 
Landets vannkraftressurser tilhører og skal forvaltes til beste for allmennheten. Dette skal sikres gjennom offentlig eierskap på statlig, fylkeskommunalt og kommunalt nivå."
 
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (14 minutter siden):

skal forvaltes til beste for allmennheten

Problemet er vel at teksten gir rom for tolkninger. Og er det ikke best for oss å selge strømmen dyrt til utlandet og dele ut pengene til innbyggere i Norge?

Feilen nå er at det deles for lite ut til oss innbyggere, men det kan jo fort rettes opp i. Situasjonen er jo ny og uvant.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hele min levetid har det vært offisiell politikk at vannkraften SKAL brukes fremfor andre alternativer fordi den er billig, ren og fornybar. Nå, når alternativene er blitt forbudt, endres spillereglene (men ikke loven)... Jeg som hele livet har spilt Ludo havner plutselig i en heftig klespoker...

 

Sendte nettopp epost til Stasministerens kontor med samme spørsmål. Har ikke tro på at det hjelper en nanometer, sist jeg sendte 2-3 eposter i den retningen blokkerte de min epost...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på om vi hadde forvaltet oljeressursene på en slik måte, dvs. solgt den med intensjon om billigst mulig pris innenlands og solgt minst mulig til utlandet for å verne om lave priser innenlands. Hvor stort hadde oljefondet vært da?  Null?

 

Jeg vil påstå at det utvilsomt er det beste for almennheten (både økonomisk og miljømessig) å selge strømmen til høystbydende. Vi har mange muligheter til omfordeling av pengene i etterkant, det dummeste stedet man kan subsidiere strøm på er ved struping av prisen.

 

Ja til flere kabler. Helst en til Island også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

berland skrev (1 time siden):

Jeg vil påstå at det utvilsomt er det beste for almennheten (både økonomisk og miljømessig) å selge strømmen til høystbydende.

Slik snakker en ekte blåruss som kun ser penger som det endelige målet for lykke...

 

Oljeproduksjonen blir en helt annen sak fordi vi sitter på så hinsides større mengder enn vi kan klare å bruke selv, vannkraft har vi bare et ganske beskjedent overskudd av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (38 minutter siden):

Slik snakker en ekte blåruss som kun ser penger som det endelige målet for lykke...

 

Oljeproduksjonen blir en helt annen sak fordi vi sitter på så hinsides større mengder enn vi kan klare å bruke selv, vannkraft har vi bare et ganske beskjedent overskudd av.

Pinlig argumentasjon SveinHa. At oljeproduksjonen gir et større (energi)overskudd enn vannkraften forandrer ikke det faktum at det prinsipielt ville vært rart å behandle disse vesentlig forskjellig, i og med at begge i utgangspunktet er energikilder med en stor grad av statlig regulering og kontroll. 

 

Det jeg har et problem med å forstå er hvorfor vannkraft skal være så hellig i et markedsmessig perspektiv. Alt annet mellom himmel og jord prisreguleres av markedet, det være seg mat, klær, forsikringstjenester, taxi, osv. Hva om de matproduserende landene i verden bestemte seg for at nei, nå er det slutt på eksport av matvarer. Da tenker jeg at det ville blitt et klagekor om solidaritet og urettferdighet fra det norske folkedypet. Men VANNKRAFTA, den skal kun være et verktøy for å sikre nasjonal velstand i husholdningene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp skrev (6 minutter siden):

Men VANNKRAFTA, den skal kun være et verktøy for å sikre nasjonal velstand i husholdningene.

Vannkraften har bygget landet og lagt grunnlaget for viktig industri, den har ALLTID vært et verktøy for å sikre nasjonal velstand. Oljen har på mange måter ødelagt de gode egenskapene vi nordmenn har hatt. Selvsagt har oljen bidratt vesentlig til bedre levevilkår for folk generelt men samtidig har den produsert en mengde ufyselige individer som ser grådighet som sin livsgjerning. Vi har jo så mye penger her til lands at vi ikke har råd til noen ting lengre, systematisk nedbygging av goder opparbeidet gjennom utallige tiår forsvinner, bedrifter får ikke støtte om de sliter med driften men får støtte for å flytte produksjonen utenlands. Der er alt for mye til å ramse opp men det pinlige her er de forkvaklede skapningene som tror at penger løser alle problem... Kapitalismen har aldri løst noen som helst sosiale problemer men fy fader hvor mange den har skapt... Jeg har stor tro på at det vi ser i disse dager er kapitalismen som skyter seg selv i foten og går til grunne... og det er kanskje like greit...

stigvi skrev (4 timer siden):

Og er det ikke best for oss å selge strømmen dyrt til utlandet og dele ut pengene til innbyggere i Norge?

Det er jo et godt poeng men SKJER det? Vi flås over strømregningen og får knapper og glansbilder tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har oversikt på hvor mye tap det er i disse kablene? Vil tro det er betydelig mengde energi som går tapt over dammen, ca. 30% kanskje?

I dag handler jo ting om å være kortreist, det gjelder jo for energi også. Lurt med solceller på taket osv, problemet er da lagring, der det ikke finnes noen god løsning (og nei litium batteripakker er ikke løsningen). Med vannkraft er ikke dette et problem, dammene er batterier som vi kan bruke til å "lagre strøm" til den kalde vinteren kommer, men ikke når dammene begynner å bli tomme på vei in i vinteren for noen har solgt strømmen. Helt enig med deg SveinHa, dette er forkastelig. At vi finner oss i det uten kamp er også nesten litt uforståelig, men vi som folk har det vel kanskje litt for godt, og finner oss i det meste. Noen mener det er helt ok at vi skal ha en strømpris lik den i EU, det er feil. Vi kan ikke som resten av EU velge om vi skal varme opp med gass eller elektrisitet, de aller fleste av oss er låst på sistnevnte, mange har ikke engang mulighet til å fyre med ved. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (47 minutter siden):

Leste en plass at det var snakk om 50% men synes jo det høres veldig mye ut.

"Loss factor on the Baltic Cable is set to 2.4%, on the NorNed cable 3.2%, the NordLink cable 3.1%, while the loss factor on the North Sea Link is set to 2,6%. "

 

Er noe tap i AC-DC og DC-AC enhetene også, tipper kanskje rundt 5-6% totalt, uansett langt ifra 50% ihvertfall.

 

https://www.nordpoolgroup.com/trading/Day-ahead-trading/loss-functionality/

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømmen koster 11 øre/kwh å produsere, selges til deg og meg for markedspris, selges til utlandet for markedspris pluss noe påslag (Statnett legger vel på noe), og hvor mye profitt har Statnett da? Hvor flyter denne profitten, til equinor for å støtte prosjekter om elektrifisering av sokkelen vi enova? Deles overskuddet tilbake til kommuner? 
Jeg bare synser. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemmedude skrev (13 timer siden):

Strømmen koster 11 øre/kwh å produsere, selges til deg og meg for markedspris, selges til utlandet for markedspris pluss noe påslag (Statnett legger vel på noe), og hvor mye profitt har Statnett da? Hvor flyter denne profitten, til equinor for å støtte prosjekter om elektrifisering av sokkelen vi enova? Deles overskuddet tilbake til kommuner? 
Jeg bare synser. 
 

Ja du bare synser... 90 % av produksjonen i Norge er i kommunal, fylkeskommunal eller statlig eierskap. Dette utgjør flere hundre milliarder i årlige inntekter ved dagens priser.

I praksis er det eierne som bestemmer hva disse pengene skal brukes til, det meste går som utbytte til stat og kommuner. 

Enova har noen få milliarder i budsjett, som betales inn gjennom el-avgiften. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Equinor får neppe mer penger til å elektrifisere sokkelen direkte av situasjonen, men siden hovedårsaken til dagens strømpriser er høye gasspriser, så tjener Equinor likevel milliarder på milliarder av situasjonen. Denne inntjeningen går først og fremst til skatt til staten (da snakker vi rundt 80%), og så deles resten på eierene til Equinor (og der finner vi jammen staten Norge igjen med 2/3 eierskap).

 

Hvis man ikke stoler på egne myndigheter, så oppleves det selvsagt problematisk at myndighetene håver inn i bøtter og spann. Jeg har tillit til at norske myndigheter bruker disse pengene fornuftig (det store byråkratiet fungerer som en sikkerhetsbarriere mot ufornuftig pengebruk), enten inntektene kommer fra stømsalg eller hydrokarbon-salg.

 

Å selge deler av dette til underpris i lokalt marked er eksempel på slik ufornuftig pengebruk, med tullete energisløsing som konsekvens. Det taper miljøet på. Miljøet har tapt nok allerede på manglende insentiver til investeringer i isolerte hus pga lave strømpriser de siste årene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

berland skrev (6 minutter siden):

Jeg har tillit til at norske myndigheter bruker disse pengene fornuftig (det store byråkratiet fungerer som en sikkerhetsbarriere mot ufornuftig pengebruk),

Akkurat DER har jeg min sterke tvil... Noen som har tall på de milliardene som pøses ut over landegrensene til prosjekter uten kvalitetssikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper heller ikke at Tyskland stanser atomkraftverkene sine i disse dager og kutter kanskje den grønneste energiproduksjonen de har. Gassprisene henger sammen med et Russland som ikke eksporterer nok/det de kan til europa. Norge tjener gode penger på det,  plasseres i fondet vårt, det gagner oss alle.

Norge støtter vel en president i Brasil for å ta vare på regnskogen, sikkert mange andre gode eksempler på uvettig pengebruk der ute. Men tanken er GOD!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.