Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Utkobling av VVB og varme basert på Nordpool priser


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kommet i gang med smarthus og har selvfølgelig fokus på strøsparing akkurat nå.

Etter litt graving i systemer valgte jeg Homeseer, og har nå fått opp styring av Adax ovner (Adaxseer/ @Guahtdim) og to VVB beholdere styrt av to Shelly WiFi releer.

Nå er det lagd så enkelt at VVB og varme slås av til fast tid morgen og ettermiddag når det vanligvis er topper.

Siden disse toppene ikke alltid kommer til samme tid, eller at det ikke er noen topper så har jeg lyst til å lage en løsning basert på priser fra Nordpool.

Jeg liker å prøve å lage ting lett og lurer på om dette kan være en løsning:
 

Les inn priser fra nett.

Finn maks og min pris for periode.

Les inn fra config fil: Maks utkoblingstid for VVB og varmeovner, pr rom. Elbil også?

 

Prisgrense definerer maks tillatt pris.

 

LOOP pristabell, start på min pris, inkrementer prisgrense med 5% pr omgang

   Når pris blir høyere enn prisgrense sett varme/VVB av

   Når pris blir lavere enn prisgrense sett varme/VVB på

  Utkoblingstid = (varme på) - (varme på)

hvis Utkoblingstid > Maks utkoblingstid THEN inkrementer prisgrense med 5% og kjør en gang til.

 

Selv om det normalt er to topper gjennom et døgn er ikke dette alltid tilfelle. Så i tillegg til Maks utkoblingstid må også en annen parameter sjekkes, min innkoblingstid for å forhindre at  varmen slås av igjen etter kort tid.

 

 

Mulig fase 2:

Les inn fra config fil: Min temp pr rom, når varme er på.

Bergen så maks utkoblingstid basert på utetemperatur, romtemperatur og tidskonstant for rom.

 

Noen meninger om dette?

 

Så er jeg usikker på om dette bør lages som script eller plugin. Jeg har så vidt kikket på det, og funnet eksempel-plugin HSPI_MoskusSample som @Moskus har laget.

Dette ser veldig bra. Veldig godt dokumentert, og det er det viktigeste av alt.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ottob said:

Så er jeg usikker på om dette bør lages som script eller plugin. Jeg har så vidt kikket på det, og funnet eksempel-plugin HSPI_MoskusSample som @Moskus har laget.

Jeg gjør begge deler. Jeg begynner med script men når det blir for komplisert går jeg over til plugin. Noen ganger vet man på forhånd at det blir en plugin med en gang, og det er når man skal gjøre større beregninger, mye datahenting eller noe slikt. Da begynner jeg med å lage et console appliction og sørger for at alle klasser og metoder fungerer fint, så flytter jeg det til et nytt MoskusSample-prosjekt.

 

2 hours ago, ottob said:

LOOP pristabell, start på min pris, inkrementer prisgrense med 5% pr omgang

   Når pris blir høyere enn prisgrense sett varme/VVB av

   Når pris blir lavere enn prisgrense sett varme/VVB på

  Utkoblingstid = (varme på) - (varme på)

hvis Utkoblingstid > Maks utkoblingstid THEN inkrementer prisgrense med 5% og kjør en gang til.

Dette er nesten gjort ferdig for deg i TibberSeer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (2 timer siden):

Jeg gjør begge deler. Jeg begynner med script men når det blir for komplisert går jeg over til plugin. Noen ganger vet man på forhånd at det blir en plugin med en gang, og det er når man skal gjøre større beregninger, mye datahenting eller noe slikt. Da begynner jeg med å lage et console appliction og sørger for at alle klasser og metoder fungerer fint, så flytter jeg det til et nytt MoskusSample-prosjekt.

 

Dette er nesten gjort ferdig for deg i TibberSeer. :) 

Ja, hadde tenkt å begynne med en console applikasjon for å teste ut algoritme, særlig fordi jeg ikke har noen erfaring med Homeeser. Tibberseer ser ut til å gjøre mye av det samme. Tibber er sikkert et bra selskap, men jeg har lyst til å lage dette leverandøruavhengig. Og med Tibber er man vel avhengig av en skyløsning? Noe jeg ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (På 23.12.2021 den 0.26):

Tibber er sikkert et bra selskap, men jeg har lyst til å lage dette leverandøruavhengig. Og med Tibber er man vel avhengig av en skyløsning? Noe jeg ikke liker.


Finnes det noe sted man kan hente Nordpool-pris da? Nordpool tar vel noen tusen pr mnd for tilgang til sitt API…?

 

Og å hente strømpriser vil jo alltid være avhengig av skyen - strømprisen finner man ikke lokalt i sitt eget nettverk… ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZoRaC skrev (5 minutter siden):


Finnes det noe sted man kan hente Nordpool-pris da? Nordpool tar vel noen tusen pr mnd for tilgang til sitt API…?

 

Og å hente strømpriser vil jo alltid være avhengig av skyen - strømprisen finner man ikke lokalt i sitt eget nettverk… ;) 

Det ligger innlegg på forumet om hvor man kan hente uten abbo: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/4199-automatisert-nedlesing-av-day-ahead-strømpriser/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.