Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

"Smarter sikringer?"


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg må snart oppgradere sikringsskapet i huset fra gamle poppsikringer. Og før jeg velger jordfeilautomater, vil jeg sjekke om det finnes revolusjonert på denne fronten når jeg først skal handle.

Smarte sikringer med innebygget wifi, zigbee, zwave, strøm-overvåkning?

 

022cd44f-ffcb-4dc0-8687-715b13ba3cc3.png.webp

Bilde for inspirasjon

 

 

openhab3.0
zwave
tibber pulse

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

hekter meg på denne. er i samme situasjon. med dagens høye strømpriser, og med høye strømpriser i overskuelig fremtid, så tenker jeg at det ville være dumt å ikke utforske muligheten til å ha energimåling per kurs. noen flere tips her? 🙏  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
calamity skrev (8 timer siden):

Er shelly pro produktene noe som kunne fungert som smarte sikringer? Jeg kan ikke nok om strøm til at jeg helt skjønner om de erstatter sikringer eller hvordan de eventuelt brukes :)

Nei, de erstatter ikke sikringer. De brukes etter sikringer, men pass på feks 4pro pm så må alle kontaktsettene ha forsyning fra samme kurs da L punktet er koblet sammen internt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer skrev (1 time siden):

Nei, de erstatter ikke sikringer. De brukes etter sikringer, men pass på feks 4pro pm så må alle kontaktsettene ha forsyning fra samme kurs da L punktet er koblet sammen internt.

 

ok, takk for svar! Føler mye av poenget blir borte for min del når det ikke er sikring. Er vel sjeldent at kurser kun går til en spesifikk ting, lys, varme etc, eller? Så ser lite poeng i å kunne styre disse. Energiovervåking er nice selvfølgelig, men vet ikke hvor mye mer jeg trenger enn Tibber (har ikke hatt de før, så vet ikke spesifikt hva tibber gir meg, men vet jeg vil ha de :P). 
Jeg bygger hus nå, møte med elektriker neste uke. Planen er zwave i bunn på smarte termostater, smarte lysbrytere (fibaro eller aeotec), bevegelsessensorer integrert i tak/høyt på vegg med skjult kablet strøm (litt usikker akkurat hvor, har ikke brukt slike sensorer før) og zwave moduler for solskjermingen. Fullt sonos system i hele huset og et par android tablets for dashboards der det er nyttig. Tenker id lock 150 (zwave) dørlås + en eller annen smart dørklokke (må fortsatt finne ut hva som fins her)

Jeg har et stort teknisk rom hvor jeg skal ha rack med alt av lyd, nettverk og server (Home assistant + mer).

Overser jeg noe essensielt for et smarthus? Er ikke spesielt interessert i kamerasystem, er ute på landet i vestfold, så tror ikke det er verdt investeringen.

Høres kult ut med smart sikringsskap, men ser ikke helt hva jeg får ekstra fra det her. Noen som har tanker eller tips før jeg fastslår planen med entreprenør + elektriker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr Kotelett skrev (7 minutter siden):

 

Dette for å ha strøm i selve skapet tenker du? Tenker å ha en del strøm tilgjengelig i rommet, skal ha litt 3d printer utstyr og sånn også, så ser ikke for meg det blir mangel på strøm der 🙈, men en slik en er vel lett å ettermontere ser det vel ut som også, så skal sørge for å huske på tipset, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i selve sikringsskapet, ser jeg glemte å spesifisere det ^^ jeg har aldri montert slik selv, men det er desidert billigst å få gjort det nå mens elektrikeren holder på med alt det andre.

Med en RPI tilgjengelig i sikringskapet kan du hvertfall få målt de kursene du ønsker, https://github.com/David00/rpi-power-monitor

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Litt usikker på hva som menes med "reclosing". Men hvis det er at de kan fjernstyres til å koble inn så tror jeg nok du sliter med å få dette "godkjent". Når sikringer kobles ut, er det for en god grunn. Å koble de inn igjen "automatisk" er ikke en lur ting å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok hende at du har et poeng med at det kan være vanskelig å få godkjent, men bruksområdet for meg er uvurderlig.

Første jeg tenkte på når jeg så de sikringene, var at de kan benyttes for å ta strømmen helt på kurser hvor man har datautstyr som ikke nødvendigvis har en måte for å resette eller "ta ut kontakten" på. Her vil en slik løsning være helt konge, hvor jeg fysisk kan ta strømmen på utstyret uten å måtte være tilstede hos kunden.

56 minutes ago, stigvi said:

Litt usikker på hva som menes med "reclosing". Men hvis det er at de kan fjernstyres til å koble inn så tror jeg nok du sliter med å få dette "godkjent". Når sikringer kobles ut, er det for en god grunn. Å koble de inn igjen "automatisk" er ikke en lur ting å gjøre.

Skal vel sies at det ikke skjer automatisk, men at du manuelt må aktivere sikringen igjen. Dette kan gjøres via app og fjernstyring ja. Det er en servo motor i sikringen som brukes til å slå den på. Du har også statuser, temperatur, forbruksmålinger etc.. Dette er egentlig den informasjonen jeg er ute etter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, men som teknolog så synes jeg alt sånt som dette er meget spennende å teste.

TUYA WIFI Smart Circuit Breaker With Metering 1P 63A DIN Rail for Smart Home wireless Remote Control Switch by APP TONGOU - AliExpress

 

Den som er linket til der gir jo funksjonalitet, samt at det kan monteres i sikringsskap for å få all funksjonalitet jeg ønsker, samt den monteres inn etter manuell sikring. 🙂

Endret av Doofy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, OlavT said:

Kan du ikke heller bruke en smart-bryter på utstyret? Hva er grunnen til at du må resette ved strøm av / på? Det meste av utstyr har vel en reboot funksjon i sw?

Det stemmer at alt av Switch utstyr har boot funksjoner, men det er er til stadighet at jeg opplever å ikke få kontakt med styret via grensesnittene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, thoralex said:

Blir det ikke tryggere å bruke vanlig sikring og et smart relè, eks. shelly pro eller ctm lyng op tavlerelè? Da er det i alle fall godkjent!

https://www.aliexpress.com/item/1005004153509348.html?spm=a2g0o.store_pc_home.slider_2006032682525.0

 

Denne blir vel ganske så lik shelly vil jeg tro, men at den fungerer med Zigbee, noe jeg heller ønsker å benytte meg av da jeg bygger alt på Zigbee protokollen. Jeg skriver for øvrig også litt lenger oppe i tråden om akkurat det du foreslår, og at det er nok beste løsning for å få alt godkjent.

Endret av Doofy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siktet spesifikt til de som er anerkjent og tilgjengelig på det norske markedet, med ditto garantier og reklamasjonsmuligheter. Prisklassen blir riktignok en annen, men ali sine hadde jeg aldri klart å overtale elektrikeren min til å montere... Du nevner jo også å bruke det hos kunder, hvor du kan bli holdt ansvarlig om det skjer noe.

CTM lyng relèet er zigbee, jeg har ett på varmtvannsbereder og det fungerer veldig bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jo aldri vurdert dette om det ikke var sertifisert og godkjent. Hvis Elektrikler ikke vil installere noe slikt, så handler det mer om bunnlinjen og ikke så mye om sikkerheten. Jeg ser at det selskapet som produserer disse har holdt på siden 70-tallet så det er nok ikke fartstiden det står på, men at man har valgt helt andre leverandører i Norge som vi kjenner til. Jeg tror man lett glemmer det at lille Norge ikke nødvendigvis de samme tingene som resten av verden opererer med. 
 

Jeg tenker uansett så lenge det er sertifisert med de samme sertifikatene som andre leverandører har, så er det ingen grunn til at man ikke skal kunne installere dette og at det er gyldig i forbindelse med forsikring etc. Enheten jeg ser på nå er jo ikke en sikring så mye som det er en bryter montert i skap med en måler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å lese på produsentens side det, men skal gjøre jobben med å hente frem sertifikatene for deg her

 

https://elcb.net/wp-content/uploads/2023/09/SY1-SY2-zigbee-Smart-Switch-CE-RED-LVD-EMC-certificate.pdf

https://elcb.net/wp-content/uploads/2023/09/SY1-SY2-Smart-Switch-EMC-CE-certificate.pdf
 

Endret av Doofy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, MrE said:

Hvor ser du at dette produktet er godkjent?

Det er ingen elektrikere som tar i dette, og det er ikke på grunn av bunnlinjen, men på grunn av at det tar fyr..

Hvor har du sett en rapport på at dette tar fyr? Jeg regner med at du har beviser for dette.

 

Elektrikerne jeg har brukt har ikke hatt noe problem med å ta i dette utstyret. Det stilles jo de samme krav til dette som elko og alt annet. 

 

Hadde det vært en Tesla du snakket om så skulle jeg ikke stilt spørsmål ved det. 😁😂

Endret av Doofy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doofy skrev (3 timer siden):

Hvor har du sett en rapport på at dette tar fyr? Jeg regner med at du har beviser for dette.

 

Elektrikerne jeg har brukt har ikke hatt noe problem med å ta i dette utstyret. Det stilles jo de samme krav til dette som elko og alt annet. 

 

Hadde det vært en Tesla du snakket om så skulle jeg ikke stilt spørsmål ved det. 😁😂

Altså, det er slik at det er opp til produsentene å erklære samsvar med standarder som følges.

 

OM standardene følges er en annen ting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke blande meg inn i diskusjonen om hvor mye denne produsenten er å stole på.

Det som derimot lyser opp mine varsellamper er produktet i seg selv. En bør være litt skeptisk til produkter som skal løse "alt" og som det finnes 1 eller svært få produsenter på. Hva om nå går til innkjøp av en rekke av disse, men dessverre trenger en å bytte ut 1 av de om noen år. Da må en krysse fingrer og tær og håpe på at dette produktet fortsatt er i salg.

Sånn sett synes jeg det er bedre å bygge opp sin egen løsning med standard vare. Da finnes det alternativer hvis en trenger å bytte ut en komponent.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.