Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mill room/program climate entities


Whenever

Anbefalte innlegg

Hei

 

Tar sjansen på å spørre her. Jeg har omtrent Mill ovner i alle rom og i dag er jeg ganske avhengig av Mill-appen for å stille rom/program-temperaturen, slik jeg forstår det er det kun enkelt panelovn som er mulig å stille gjennom integrasjonen (ut av boksen). Er det noen som har fått til å knytte opp set_room_temperature-service opp mot f.eks entities? Gjerne tilsvarende som climate entities? Eventuelt forslag hvor man bør starte?

 

Er nybegynner på HA, så legger ved eksempel på service i fare for at jeg har bommet på forklaringen :)

 

service: mill.set_room_temperature
data:
  room_name: romnavn
  away_temp: 20

 

https://www.home-assistant.io/integrations/mill/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whenever skrev (På 25.12.2021 den 21.29):

Hei

 

Tar sjansen på å spørre her. Jeg har omtrent Mill ovner i alle rom og i dag er jeg ganske avhengig av Mill-appen for å stille rom/program-temperaturen, slik jeg forstår det er det kun enkelt panelovn som er mulig å stille gjennom integrasjonen (ut av boksen). Er det noen som har fått til å knytte opp set_room_temperature-service opp mot f.eks entities? Gjerne tilsvarende som climate entities? Eventuelt forslag hvor man bør starte?

 

Er nybegynner på HA, så legger ved eksempel på service i fare for at jeg har bommet på forklaringen :)

 

service: mill.set_room_temperature
data:
  room_name: romnavn
  away_temp: 20

 

https://www.home-assistant.io/integrations/mill/

Heia.

Beklager sent svar. Har holdt på med mitt eget. ;)

 

Tenker du å bruke "Kalenderen" som er i mill-appen?

 

Dersom du tenker å lage ditt eget i Home Assistant kan det kanskjegjøres på følgende måte.

1. Sett opp mill ovnene som brytere dersom de kommer opp som klima enhet i Home assistant.. (Switch)

2. Sett min og max grenseverdier (e.g. min 16 og max 23) (bryter av = 16 grader og bryter på = 23 grader) EDIT: Her blir det motsatt. 16 = PÅ og 23 = AV.

3. installert smart thermostat (PID) via HACS. (Er under utvikling, er en del bugs men hyppig oppdatert)

4. Sett opp smart thermostatene under climate.

5. Kjør autotuner på en termostat om gangen. Sparer litt tid og regning.

 

Med smart thermostat kan du sette eco, home, away, boost temperaturer basert på event_tilstander i home assistant. Med litt arbeid kan du få til mye morro.

La oss si at alle i huset er ute. Dersom du da har lagt til mobiltelefonene og tillatt sporing så vil Home assistant endre temperaturinstillingene til thermostatene.

 

Lykke til.

Endret av Joffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whenever skrev (22 minutter siden):

Aha! Takk for glimrende svar :)

 

Vet du om det er mulig å legge på flere panelovner på en termostat? Har f.eks. tre ovner i stua :)

Det mener jeg du kan ordne ved bruk av bryter(switch) funksjonen.

Du kan løse det ved å lage egen bryter for alle bryterene eller en gruppe.bryter som berører alle bryterene til de aktuelle ovnene.

Sannsynligvis er sistnevnte metode mest ryddig.

 

Derfra kobler du smarttermostaten mot den aktuelle gruppebryteren.

 

Her er et eksempel på hvordan jeg bruker bryter for å sette grenseverdiene på termostater hos meg.

 

platformtemplate
  switches:
    vk_entre:
      value_template"{{ is_state_attr('climate.vk_entre', 'hvac_action', 'heating') }}"
      friendly_name"Bryter varmekabel entre"
      turn_on:
        - serviceclimate.set_temperature
          target:
            entity_idclimate.vk_entre
          data:
            temperature24
            target_temp_high24
            target_temp_low24
            hvac_mode'heat'
      turn_off:
        - serviceclimate.set_temperature
          target:
            entity_idclimate.vk_entre
          data:
            temperature16
            target_temp_high16
            target_temp_low16
            hvac_mode'heat'
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.