Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bytte status ikoner og status tekst


TomB

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nå tatt veien over fra HomeSeer til Home Assistant (kjører fremdeles HS4 til det meste, men sonderer i HA), og jeg har fått satt opp endel Views som gjør det enklere spesielt via mobiltelefon/pads og lignende. Nå har jeg vært gjennom alt det "enkle" og er i ferd med å stoppe opp litt på det som i HS er enkelt, men i HA virker mer krevende.

 

Jeg har en binary sensor (dør sensor) som brukes til annet formål enn dør, og jeg ønsker derfor å endre state på ikonet til motsatt av default, samt at jeg ønsker å endre Open/Closed teksten til noe mer beskrivende. Jeg har lett på forumer og ser det er mye scripting som kan gjøres, men jeg har ikke fått det til.

 

Er det noen som på enkel måte kan forklare for meg hva som gjøres for å få til dette jeg nevner over? Per nå er sensoren kun i et Card som har flere statuser slik som El-bil status, lekkasjesensor mm, men hvis dette må flyttes ut av en Entity card og over i et eget så er det også helt fint, jeg vil bare gjerne finne en god måte å endre ikon og tekst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, baronKanon said:

Tror du kan finne mye her:

https://www.home-assistant.io/integrations/binary_sensor/ Dette er "toppklassen" til binary_sensor, og dermed bør alt funke.

 

Takk for tilbakemelding. Utfordringen er at jeg ønsker bare å bytte ikon state, altså når den står Open så vil jeg ha ikon for Closed, og motsatt.

 

Og selvfølgelig rundt tekst hvor jeg ønsker å bytte tekst fra Open/Closed til Oppe/Nede eller noe lignende. Jeg sliter med programmeringen rundt dette, det er mye henvisninger til Template sensors men der står jeg desverre litt fast. Jeg har ikke mye erfaring innenfor programmering og kode så det blir fort litt gresk for meg. Dette var en av de tingene som Homeseer faktisk var god på, der kunne man bare gå inn på sensoren/status ID og endre ikon per status linje direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomB skrev (33 minutter siden):

Og selvfølgelig rundt tekst hvor jeg ønsker å bytte tekst fra Open/Closed til Oppe/Nede eller noe lignende.

En entity bør ha open og closed som verdier. Dette blir oversatt til riktig språk i brukergrensesnittet. 

Hvis du skal bytte om på ikon så vet ikke jeg annen måte å  gjøre det på enn å lage en "template" sensor der du setter state til motsatt av det opprinnelig sensor er.

Device_class kan være verdier som listet opp her: Binary Sensor - Home Assistant (home-assistant.io)

 

template:
  - binary_sensor:    
    - unique_id: glassdor_bc
      name: glassdor_bc
      device_class: door
      state: >-
        {{ is_state("binary_sensor.glassdor_b", "off") }}

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, stigvi said:


 

template:
  - binary_sensor:    
    - unique_id: glassdor_bc
      name: glassdor_bc
      device_class: door
      state: >-
        {{ is_state("binary_sensor.glassdor_b", "off") }}

 

 

Kan jeg spørre hvor man definerer templates? Jeg har sett mye forskjellig på forumer og det virker som det er mye som er endret i HA siste året, og dermed er mange av eksemplene jeg har sett ikke gyldige lengre. Jeg bruker GUI til å sette opp det meste og så legger jeg noen småting i configuration.yaml .. men hvor hører template definisjoner hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomB skrev (1 time siden):

 

Kan jeg spørre hvor man definerer templates? Jeg har sett mye forskjellig på forumer og det virker som det er mye som er endret i HA siste året, og dermed er mange av eksemplene jeg har sett ikke gyldige lengre. Jeg bruker GUI til å sette opp det meste og så legger jeg noen småting i configuration.yaml .. men hvor hører template definisjoner hjemme?

I configuration.yaml. Er enig i at det er lite elegant og tungvint, men jeg tipper dette er noe som endrer seg om ikke alt for lenge. Utviklingen av HA går fort framover.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg med et eksempel jeg fant på HA forumet, men det var heller ikke noen suksess.
 

switch:
  - platform: template
    switches:
      stol_kontor:
        value_template: "{{ is_state('sensor.binary_sensor.door_sensor_1', 'on') }}"
        turn_on:
          service: switch.turn_on
          target:
            entity_id: switch.stol_kontor
        turn_off:
          service: switch.turn_off
          target:
           entity_id: switch.stol_kontor

 

binary_sensor.door_sensor_1 er da sensoren som jeg ønsker å endre på ikon/tekst på, mens stol_kontor er da ny entity som opprettes av denne konfigen, om jeg forstår det rett. Når jeg la dette i configuration.yaml og restartet HA så virket det i den forstand at jeg fikk ny entity "stol_kontor" som en switch, men den endret seg ikke i henhold til når hoved-sensoren endret seg. Jeg la også merke til at hoved-sensoren ikke viste endring hver gang sensorene skiftet status. Når jeg fjernet dette fra configuration.yaml igjen så endrer status seg hver gang den går av og på.

 

Noen tips til å ta dette videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomB skrev (20 minutter siden):

Jeg prøvde meg med et eksempel jeg fant på HA forumet, men det var heller ikke noen suksess.
 

switch:
  - platform: template
    switches:
      stol_kontor:
        value_template: "{{ is_state('sensor.binary_sensor.door_sensor_1', 'on') }}"
        turn_on:
          service: switch.turn_on
          target:
            entity_id: switch.stol_kontor
        turn_off:
          service: switch.turn_off
          target:
           entity_id: switch.stol_kontor

 

binary_sensor.door_sensor_1 er da sensoren som jeg ønsker å endre på ikon/tekst på, mens stol_kontor er da ny entity som opprettes av denne konfigen, om jeg forstår det rett. Når jeg la dette i configuration.yaml og restartet HA så virket det i den forstand at jeg fikk ny entity "stol_kontor" som en switch, men den endret seg ikke i henhold til når hoved-sensoren endret seg. Jeg la også merke til at hoved-sensoren ikke viste endring hver gang sensorene skiftet status. Når jeg fjernet dette fra configuration.yaml igjen så endrer status seg hver gang den går av og på.

 

Noen tips til å ta dette videre?

Det er ingen sensorer som har dette, sensor.binary_sensor.door_sensor_1 , navnet i HA.

Et tips er å trykke på utviklerverktøyknappen og deretter på "kopier navnet" knappen for deretter å lime inn navnet der du trenger det.

image.png.8eb9e728334722b2d6fd0c6ad4b874c8.png



I tillegg stusser jeg over at du lager noe som slår på switch.stol_kontor når switch.stol_kontor blir slått på. Hva prøver du å oppnå med det?

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, stigvi said:

Det er ingen sensorer som har dette, sensor.binary_sensor.door_sensor_1 , navnet i HA.

Et tips er å trykke på utviklerverktøyknappen og deretter på "kopier navnet" knappen for deretter å lime inn navnet der du trenger det.

image.png.8eb9e728334722b2d6fd0c6ad4b874c8.png


I tillegg stusser jeg over at du lager noe som slår på switch.stol_kontor når switch.stol_kontor blir slått på. Hva prøver du å oppnå med det?

 

Du har helt rett, og det var bare min copy/paste hit som gjorde det feil :) Jeg hadde kun "binary_sensor.door_sensor_1" i navnet når jeg testet det, men så skulle jeg være smart og lage en rask tekst igjen for å kopiere det hit, og da gikk det litt kjapt i svingen.

 

Dette var kun for å se om jeg kunne replikere status på selve sensoren over til en virtuell bryter/sensor. Hvis det hadde virket kunne jeg endret den virtuelle til Off når hoved er On, og så kunne jeg fått ikons til å sett riktig ut (jeg ønsker at den skal vise "On" når sensor er Closed, og motsatt.

 

Hvis det gav noe mer mening?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått status til å oppdatere seg korrekt, men jeg får fremdeles ikke invertert ikonet. Bruker jeg feks mdi:chair-rolling-on/off så kommer det ikke noe ikon, så det virker ikke som om -on og -off fungerer korrekt. Vil tro det er en enkel måte å fikse det på, bare meg som ikke skjønner hvordan ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løst noe av det med Paper Button addon, med denne koden:

 

type: entities
entities:
  - type: custom:paper-buttons-row
    buttons:
      - entity: switch.stol_kontor
        layout: icon|state
        state_icons: 
          "off": mdi:account
          "on": mdi:chair-rolling
        state_text:
          "off": Seated
          "on": Away
        name: false

 

Men det er fremdeles issue med state på icon, selv om jeg nå har fått byttet icons på forskjellige states. Jeg kan sikkert skru av color icons based on state, men det tar også bort litt av poenget. Men det går fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, stigvi said:

Hvorfor gjør du bare ikke som foreslått?

 

 Litt usikker på hva du mener er foreslått nå? Mulig jeg har misset noe over her, men har lest om igjen og forstår ikke helt hva du mener.

 

Med Paper Button addon har jeg fjernet den virtuelle devicen og endrer ikon/navn på den opprinnelige, så det er forenklet endel allerede. Men det er fremdeles utfordring med farge på ikon, det er det eneste jeg sitter igjen med som jeg ikke har løst.

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomB skrev (4 minutter siden):

Litt usikker på hva du mener er foreslått nå? Mulig jeg har misset noe over her, men har lest om igjen og forstår ikke helt hva du mener.

stigvi skrev (På 28.12.2021 den 16.02):

Hvis du skal bytte om på ikon så vet ikke jeg annen måte å  gjøre det på enn å lage en "template" sensor der du setter state til motsatt av det opprinnelig sensor er.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, den lengre oppe ja. Det stoppet opp litt med template sensors for et par dager siden, jeg fikk det ikke helt til så jeg måtte finne andre veier. Jeg har lært endel siden da, så det kan være at det er et alternativ å gå tilbake til template sensor igjen. Jeg skal følge dette sporet litt til først, kan være jeg kan bruke custom farger på ikon gjennom denne konfigen, men har ikke funnet ut av det ennå. Jeg går ut ifra at jeg også kan laste opp helt custom ikoner her og, per nå har jeg bare brukt de som er tilgjenglig via mdi: statement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.