Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Skille mellom trykk på bryter, og event som har endret status?


Fredrick

Anbefalte innlegg

Hei, i mitt forsøk på å livnære forumets ildsjeler med den mye ettertraktede karmaen fyrer jeg av enda en tråd, og enda et spørsmål :)

 

Er det mulig å skille mellom når en lampe blir skrudd på via S1 og når et event skrur på samme lampe? Umiddelbart kan jeg se for meg et par muligheter:

- Sjekke hvor lenge det er siden event ble kjørt, dersom det er >1s så kan man anta at det var via bryteren

- Koble samme bryter til både S1 og S2, assosiere S2 med en virtuell device som representerer selve bryteren. Vil dette la seg gjøre?

 

Svært takknemmelig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke assosiere S2 til en virtuell device, men du kan vel sette S1 til å trigge en virtuell device (i tillegg til lampen)?

 

Tar utgangspunkt i at det kan være en Fibaro dimmer det er snakk om?

Endret av Vitellius
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fredrick skrev:

Kan jeg? Vil ikke den da trigge hver gang eventet også skrur på enheten?

 

Det har du nok rett i.... det blir litt klønete.

Men hvis du gjør det omvendt da, altså du lar eventen trigge en virtuell device i tillegg, da bør en vel kunne skille.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du i hvert eneste event som gjør noe med denne brytere også slår på en dommy bryter før, så av etter.

Så setter du at hvis "bryter" = on and "virtuell bryter" = on -> hva som skjer om event gjør endringen
Så setter du at hvis "bryter" = "on" and "virtuell bryter" = off -> hva som skjer om man klikker knappen selv

Så lager man en tilsvarende hendelse for "av" med egen "av" dummy.


Men det her er selvsagt forutsatt at man gjør dette i alle events, noe som kanskje kan være en relativt tungvind løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.