Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hardware for Home Assistant


GeirAG

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte egentlig å erstatte mitt Telldus-system med Homey, men ettersom sistnevnte ser ut til å være utilgjengelig på markedet i overskuelig fremtid, vurderer jeg nå Home Assistant.

 

Etter hva jeg forstår er det mest vanlig å kjøre HA på en Raspberry Pi, men man trenger jo også litt tilleggsutstyr for å snakke med 433 MHz, Z-Wave og Zigbee - som er de tre protokollene jeg nå bruker i.f.m. Telldus (Zigbee via Hue Bridge riktignok, ettersom Telldus ikke har hardware for dette).

 

Så da lurer jeg på om noen har tips til dingser som kan plugges inn i en Pi, ikke krever profesjonelle programmeringskunnskaper, og støtter følgende:

 

- 433 MHz. Har en drøss temperatursensorer og endel brytere, som jeg fortsatt ønsker å bruke. Nå fikk jeg tips om at man kunne bruke Telldus-boksen og integrere mot denne i HA, men at det var litt forsinkelse i signalene (kan imidlertid leve med litt forsinkelser i temperaturavlesningene). Men det kjekkeste hadde jo vært noe som kan plugges direkte inn i Raspberry Pi'en, uten å måtte være avhengig av at Telldus-serverne er oppe og går.

 

- Z-Wave

 

- Zigbee. Bruker en Hue Bridge nå, som styres fra Telldus via en ganske basic plugin, men også her vil det vel være en fordel å kunne styre Zigbee-enheter direkte fra HA?

 

På forhånd takk for svar! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeirAG skrev (1 minutt siden):

Zigbee. Bruker en Hue Bridge nå, som styres fra Telldus via en ganske basic plugin, men også her vil det vel være en fordel å kunne styre Zigbee-enheter direkte fra HA?

Kommer an på hvilke planer du har. Det enkleste er bare å integrere hue boksen i første omgang. Du brenner jo ingen broer ( 🙄 ) med å bruke den i starten til du eventuelt finner på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (10 minutter siden):

Kommer an på hvilke planer du har. Det enkleste er bare å integrere hue boksen i første omgang. Du brenner jo ingen broer ( 🙄 ) med å bruke den i starten til du eventuelt finner på noe annet.

Planen er å ha mest mulig hardware samlet, slik som Homey, som skal støtte "alt". Men, ja, å bruke Hue-boksen og integrere denne er jo kanskje en grei løsning i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har noe imot lang ventetid kan du forhåndsbestillt en Home Assistant Yellow, som er en raspberry pi 4 med innebygd zigbee adapter https://www.crowdsupply.com/nabu-casa/home-assistant-yellow. Jeg har også kjøpt en Aeotec z-pi 7 kort jeg skal sette på utvidelsekortet for å få z-wave støtte https://aeotec.com/z-wave-home-automation/development-kit-pcb.html. Regner med å få den levert i november 2022.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bruker en pi, men det er noen ting man må tenke på da også. Spesielt med wearour på minnekort. 

 

Jeg kjøpte en Intel NUC, med plass til 1 disk, men angrer litt på dette pga ingen raid muligheter. Liker å ha full backup. 

 

- zigbee: bruker conbee II, virker veldig bra med Zigbee2mqtt også en mqtt integrasjon i Home Assistant. 

 

- zwave. Bruker aeotec sin. Virker også veldig bra med zwavejs2mqtt med zwavejs integrasjonen i Home Assistant 

 

- telldus. Home Assistant henter data fra lokalt API og trenger ikke tilgang til nett eller telldus sine servere for å fungere 

Endret av Kim123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim123 skrev (9 timer siden):

Mange bruker en pi, men det er noen ting man må tenke på da også. Spesielt med wearour på minnekort. 

Enig at en må tenke på det. Minnekort har "wear levelling". I praksis betyr det at slitasje halveres for hver gang en dobler størrelsen. Hvis et 2GB kort er utslitt etter 6 måneder så vil et 128GB kort vare i 32 år. I tillegg kan en kjøpe kort som er lagd for overvåkningskamera. De tåler mer skriving enn minnekort lagd for mobiltelefon.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29/12/2021 at 16:04, GeirAG said:

- 433 MHz. Har en drøss temperatursensorer og endel brytere, som jeg fortsatt ønsker å bruke. Nå fikk jeg tips om at man kunne bruke Telldus-boksen og integrere mot denne i HA, men at det var litt forsinkelse i signalene (kan imidlertid leve med litt forsinkelser i temperaturavlesningene). Men det kjekkeste hadde jo vært noe som kan plugges direkte inn i Raspberry Pi'en, uten å måtte være avhengig av at Telldus-serverne er oppe og går.

 

Tror ikke du er avhengig av at Telldus-servere er oppe. Så vidt jeg kan huske så kan du velge i integrasjonen om du vil bruke cloud eller direkte mot lokalt api i telldus-boksen. Sistnevnte er en god del raskere. Før i tiden, når jeg hadde en telldus kjørende, så var det mulig å sette ned intervalltiden for å redusere forsinkelser til akseptabelt nivå. Og det er kun der man trenger status fra telldus, når man sender en kommando fra HA til telldus er det "ingen" forsinkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle! Da har jeg laget en liste og notert meg de forskjellige dingsene. Ser ut som mye kan skaffes hos Kjell & Company. Når det gjelder denne deCONZ-programvaren som etter hva jeg skjønner må brukes sammen med Conbee, så ser det litt gresk ut foreløpig, men man skjønner kanskje litt mer etter å ha lastet ned HA og begynt å sette seg inn i det... 🙂

 

Mathias skrev (2 timer siden):

 

Tror ikke du er avhengig av at Telldus-servere er oppe. Så vidt jeg kan huske så kan du velge i integrasjonen om du vil bruke cloud eller direkte mot lokalt api i telldus-boksen. Sistnevnte er en god del raskere. Før i tiden, når jeg hadde en telldus kjørende, så var det mulig å sette ned intervalltiden for å redusere forsinkelser til akseptabelt nivå. Og det er kun der man trenger status fra telldus, når man sender en kommando fra HA til telldus er det "ingen" forsinkelse.

 

Ja, det høres rimelig ut, ettersom Telldus jo fungerer selv om huset mister kontakt med Internett.

Endret av GeirAG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (På 2.1.2022 den 9.22):

Minnekort har "wear levelling"

Finnes der en måte å finne ut hvor langt et SD kort er kommet i sin levetid eller vil bare wear levelling leve sitt eget liv helt til hele kortet er "brukt opp" og så havarere? Spørsmålet kommer jo selvsagt fra tanken om å kunne skifte kortet like FØR det havarerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (36 minutter siden):

Finnes der en måte å finne ut hvor langt et SD kort er kommet i sin levetid eller vil bare wear levelling leve sitt eget liv helt til hele kortet er "brukt opp" og så havarere? Spørsmålet kommer jo selvsagt fra tanken om å kunne skifte kortet like FØR det havarerer...

Ikke som jeg vet om. Kort (av god kvalitet) har gjerne noen minneceller på lur som de erstatter de suspekte cellene med så de har til en viss grad status på dette, men jeg vet ikke om det går å hente ut den informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått den bestilte Pi'en, og har installert HA. I utgangspunktet sa jeg at jeg ønsket å ha én enhet som støtter alt, og hive ut Telldus og Hue. Men ved nærmere ettertanke, og etter å ha innsett at HA kan koble seg inn på både Telldus og Hue, så trenger jeg kanskje ikke noen dongles for de forskjellige prokollene, slik jeg spurte om.

 

Jeg tenker derfor kanskje å beholde Telldus-boksen, og derved ha kontakt med 433 MHz-enheter, og kanskje også Hue-boksen, for å styre Zigbee-enheter gjennom denne. Men hva med Z-Wave? Telldus-sentralen støtter jo også disse, og har en rekke Z-Wave-enheter tilkoblet slik det er nå. Men er dette en dårlig / treg / upålitelig måte å kontrollere disse enhetene, slik at jeg heller bør anskaffe et Z-Wave adpter til Rasberry Pi'en?

 

Og så må jeg finne ut hvordan jeg kan bruke Telldus-API'et lokalt. Da jeg lot HA legge til Telldus, endte det opp med en løsning som var avhengig av Telldus sin skytjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.