Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber viser ikke faktisk verdi fra Sensor? - Bruker jeg korrekt sensor i "Energy" oppsettet mitt?


Prizm78

Anbefalte innlegg

I mitt Overview-bilde så har jeg oversikt over alle Tibber-sensorene som kommer fra tibber-integrasjonen, men når jeg da velger "accumulated consumption" så blir verdien ikke helt det jeg forventet meg. Nå skal det sies at NAS'en hvor HA ligger (som et VM) på har vært skrudd av i hele ferien, til jeg kom tilbake og skrudde den på i dag. Men jeg trodde at HA skulle vise den faktiske verdien som Tibber-sensoren meldre i fra om, eller?

 

Jeg har forsøkt meg litt frem og tilbake med forskjellige "consumption"-sensorer men får ikke helt treff som ønsket, men jeg er veldig usikker på om jeg benytter meg at korrekt oppsett fra Tibber-sensorene. Eller kan det være fordi at jeg ikke skrudde på NAS'en før i dag slik at HA beregner feil ut fra det sensoren sier?

 

Kanskje noen av dere har forslag til hvilke sensor jeg skal legge inn på Forbruk og hvilke "pris"-opsjon jeg bær velge med hvilken sensor?

 

CO2'en er vel helt feil selv om jeg har lagt inn token til den også, skjønner ikke helt hvordan den skal konfigureres opp mot Norge/Tibber. Noen tips her?

 

image.thumb.png.b9652f28c60d79a444567a2105855435.png

 

image.png.54d43b312f395d8efa3ee40ae58deaae.png

 

image.thumb.png.6094aefb2deb1d01d1267b64cb246098.png

Endret av Prizm78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HA vil nok aldri vise korrekt totalforbruk med mindre den har målt over eksakt samme periode som måleren i skapet.

HA beregner summen av det forbruket HA har sett mens HA var aktiv.  Har du slått av HA i en periode, så kommer selvsagt ikke den perioden med i målingen.

Hos meg stemmer verdien av sensor.last_meter_consumption eksakt med den verdien som står på måleren, mens HA viser totalen side forrige gang jeg slettet SQL databasen, minus de korte stoppene som skyldes nedetid under oppdateringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (13 timer siden):

Ikke godt å si når du har sladded så mye, men velg den som viser total kwh stand. Samme kwh stand som står på måleren i sikringskapet.

Jeg skjønner hva du mener, men har ikke sladdet annet enn BARE min adresse faktisk. Det som vises der er alt som vises, ligger ikke noe mer bak enn bare min adresse (beklager skuffelsen 🙂 ).

 

Noe som bringer til kanskje mitt neste spørsmål er at HA trimmer veldig mye av teksten slik at det for meg også er vanskelig å se hva som ligger på hver sensor. Mon tro om det er en måte man kan få nedtrrekksmenyen til å være litt bredere slik at man kan se hva som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg har kommet litt mer på vei nå, og bildet har tydelig endret seg litt over natta. Den skal vel kunne vise korrekt prising også?
- Jeg har endret TimeZone fra UCT til EUROPE/Oslo (hadde mistanke om at den tok med seg data fra forgående døgn)

- Har satt verdien til sensor.last meter consumption.gatenavn Takk for tipset dere.

- I Energy-oversiktig, så trykket jeg fra "week" til "Day", går det ann å bli så kort i hode at man ikke ser den? 😄

 

image.thumb.png.865bfa52536bd3c6811bd93f3357b5f4.png

 

 

Hvilken seksjon og sensorvalg bruker dere for å få korrekt pris?

 

image.png.c7f742794e1e4fc9441d59b5fca8cb73.png

 

image.png.b5caad6480f921d28270605fcfe92d9c.png

 

Har testa med sensor.electricity_price_gatenavn_x men da viser den ikke noe kostnader heller.

 

 

Endret av Prizm78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prizm78 skrev (På 31.12.2021 den 11.42):

Ok. Jeg har kommet litt mer på vei nå, og bildet har tydelig endret seg litt over natta. Den skal vel kunne vise korrekt prising også?
- Jeg har endret TimeZone fra UCT til EUROPE/Oslo (hadde mistanke om at den tok med seg data fra forgående døgn)

- Har satt verdien til sensor.last meter consumption.gatenavn Takk for tipset dere.

- I Energy-oversiktig, så trykket jeg fra "week" til "Day", går det ann å bli så kort i hode at man ikke ser den? 😄

 

Prizm78 skrev (På 31.12.2021 den 11.42):

Hvilken seksjon og sensorvalg bruker dere for å få korrekt pris?

 

Har testa med sensor.electricity_price_gatenavn_x men da viser den ikke noe kostnader heller.

 

Bruk sensor.electricity_price på "Use an entity with current price"

 

image.png.e715b127b0042cb11ba7ac2f7771c01f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VikingOy skrev (7 timer siden):

Om jeg setter inn accumulated consumption slik du viser, så blir prisen alltid = 0

Men om jeg setter inn accumulated consumption current hour  så vises prisen korrekt:

 

Funker fint med accumulated consumption for meg, så det er litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjonness skrev (9 minutter siden):

 

Tar 2 timer fra endring til man ser resultatet, så gidder ikke teste det.

Oj, hvor har du den opplysningen fra?
Kanskje det er forklaringen på at jeg fikk verdien 0 når jeg prøvde?  Jeg ventet ikke i det hele tatt. Bare registrerte at verdien ble 0 og gikk deretter direkte tilbake til den jeg hadde (som da forøvrig viste kroneverdien igjen - umiddelbart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VikingOy skrev (1 time siden):

Ja, men det gjelder nok kun for forbruksenheter, fordi måleintervallene kan variere veldig mye mellom alskens ulike produkter.

Jeg tror nok at consumption-verdiene er tilgjengelige i sann-tid.

 

Tar en stund før cost verdiene kommer inn da de beregnes real time, så du får ikke data på tidligere forbruk, kun det nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.