Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 1

Home Assistant på Raspberry Pi 4


janb

Spørsmål

jeg trenger litt tips og ideer home Assistant på Raspberry Pi 4 for og bruke i bobil med alarm og vindu sensorer med fuktsensorer og til styringer til diverse reler  av og på vil begynne med de tingene først ,jeg har anskaffet Zigbee conbee 2 og Z-wave Aeotec-sticken ser det er flere måter og sette dette opp og bruke ,har litt efaring fra phoscon i homeseer så er det noen som har erfart eller har gode råd så er jeg takknemlig for det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Skaff et greit kabinett, gjerne et som har plass til SSD disk. Jeg bruker f.eks. Retroflag sitt (Raspberry pi 4 versjonen), i NES utførelse. Da det litt mer ryddig ut.

 

Ellers siden det er bobil, kan det være lurt å velge en annen kanal på zigbee enn default, slik at sjansen for å få forstyrrelser av "naboer" er mindre. Kanskje noen andre har mer input på dette.

 

Har du 230V og fast internett i bobilen? Da er jo mulighetene tilnærmet samme som i en vanlig bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
mrkaasa skrev (5 timer siden):

Skaff et greit kabinett, gjerne et som har plass til SSD disk. Jeg bruker f.eks. Retroflag sitt (Raspberry pi 4 versjonen), i NES utførelse. Da det litt mer ryddig ut.

 

Ellers siden det er bobil, kan det være lurt å velge en annen kanal på zigbee enn default, slik at sjansen for å få forstyrrelser av "naboer" er mindre. Kanskje noen andre har mer input på dette.

 

Har du 230V og fast internett i bobilen? Da er jo mulighetene tilnærmet samme som i en vanlig bolig.

Takker for tips med kanal for Zigbee og kabinett, den vil hovedsakelig gå på 12v- til Usb  kontakt i bilen,jeg lurte på hva som er det beste programmet

til og lage et oppsett for alarmsensorer det meste går på Zegbee som også kan varsle meg på mobilen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker Hacs addonen Alarmo. Sammen med Ring keypad V2. Den er oppladbar (usb). I Alarmo kan du lett velge hva som skal gi alarm. (den keypadden gir også alarm) 

 

For bevegelse bruker jeg hue motion sensor på zigbee. De har 2stk Aaa batterier og varer lenge. De gir også temperatur hvert 20min. Veldig fornøyd med både ute og inne versjonen av denne.

 

Har også en smartthings motion, men den har gitt meg et par falske deteksjoner.

 

Finnes mange zigbee og zwave dørbrytere på batteri på markedet. Home assistant støtter det meste. Men du kan på forhånd sjekke om det er støtte på hjemmesiden til zigbee2mqtt eller zwavejs2mqtt, hvis du vil bruke disse som tjener for zigbee og zwave. 

 

For å få remote tilgang er det flere guider på YouTube som tar deg steg for steg gjennom den prosessen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
mrkaasa skrev (25 minutter siden):

For bevegelse bruker jeg hue motion sensor på zigbee. De har 2stk Aaa batterier og varer lenge. De gir også temperatur hvert 20min. Veldig fornøyd med både ute og inne versjonen av denne.

 

Har også en smartthings motion, men den har gitt meg et par falske deteksjoner.


Enig når det gjelder Philips Hue sensorene. De virker 100%. Jeg har noen Aqara bevegelsesensorer og de er mer 90%. Noen ganger finner de ut at de ikke vil detektere bevegelse uten at en først må utføre en dobbel flikkflakk foran den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, husk at Home Assistant kom før RPi4 kom. ;)

Mosquitto krever eksepsjonelt lite, tror ikke Node-Red heller er ekstremt krevende.

 

Jeg tror du kan kjøre Home Assistant på en Raspberry Pi 2 om du må. HomeSeer kjører iallfall fint på en slik, så Home Assistant gjør helt sikkert også det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (11 timer siden):

Jeg tror du kan kjøre Home Assistant på en Raspberry Pi 2 om du må. HomeSeer kjører iallfall fint på en slik, så Home Assistant gjør helt sikkert også det. :) 

Jeg kjører HA på en liten RPi Zero W. Den gjør riktignok ikke annet enn å kommunisere med ventilasjonen over modbus, men det virker og det er hele poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Der er du inne på noe jeg lurer på. Hvorledes installerte du HA på en slik en. Du installerte neppe HA Os?

Jeg installerte HA Os som en test på em Rpi3B+ igår, men fant at da hadde jeg liten kontroll over maskinen.

Ingen WIfi, ingen ssh.

Så jeg tenkte det er bedre å installere HA oppå en eksisterende Rpi Os. 

Denne har allerede mosquitto, Zwavejs2Mqtt, Node-red og RfxComm (i Node-red).

Jeg har ikke forsøkt HA før, tenkte å bruke det mest for å lave kontrollpaneler,

mens logikken og automasjonen lages i Node-red (er dette kanskje en dårlig idé?).

Og da er det kanskje like greit å installere HA på en separat Pi Zero med bare Mqtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
harelabb skrev (3 timer siden):

Der er du inne på noe jeg lurer på. Hvorledes installerte du HA på en slik en. Du installerte neppe HA Os?

Var det til meg om hvordan jeg la HA inn på en zero W?

 

I så fall: Lastet ned og la det på minnekort på anbefalt måte og startet opp. Ja, det er med HA OS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
23 hours ago, stigvi said:

Jeg gjorde ikke noe spesielt for å få den på nett annet enn å legge inn krypteringsnøkkel for Wi-Fi.

Jeg har slitt med dette.

Prøvde instruksjonene i https://lazyadmin.nl/home-network/install-home-assistant-raspberry-pi/:

På boot-partisjonen laget en fil CONFIG/network/my-network som beskrevet og satt UUID, SSID, of passord.

 

Hvorledes gjorde du dette?

Edit: Fikk det til på nyinstallert hass-os som ikke hadde vært på kablet nettt.

 

Endret av harelabb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
For info, Kjell og company har raspberry pi 4 8gb på lager
Takk..[emoji846]

Da får guttungen julegaven 1 måned tidligere...
(Proshop skulle ha på fjernlager i november når jeg bestilte...men foreløpig utsatt til mars...nå avbestilt...)

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.