Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre sikringer med kontaktor og rele(z-water)


Armas

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har lenge vurdert å få styring på en del tunge laster i huset. 

Varmtvannsbereder, elkolbe i akkumulatortank, elkolbe til hjemmebryggeri og lader til elbil. 

Det hadde vært kjekt å få målt strømforbruket på alle disse tre, men egentlig trenger jeg bare å kunne skru dem av og på. Hovedgrunnen er for å kunne styre når de trekker strøm, men akkumulatortanken kan også være kjekt å ha mulighet til å skru av og på automatisk av andre grunner, og bryggeriet kunne vært fint å starte fra jobb, sånn at bryggevannet er varmt når jeg kommer hjem. 

 

Jeg har 400V TN-nett i huset. 

VVB er 230V på 15A sikring

Lader er 400V på 20A

Akkumulatortank er 400V 25A

Bryggeri er 400V 32A

 

Planen min nå er å be elektriker koble alle disse sikringene via kontaktorer, som jeg styrer med releer. 

Jeg har z-water som styrer vannsløyfene i huset, og dersom det stemmer at alle 10 utgangene på z-water nå virker, så har jeg 8 ledige utganger der som kan brukes til å styre de 4 kontaktorene. 

 

Høres dette ut som en god ide, eller er det bedre løsninger jeg bør vurdere?

Er det lurt å styre elbil-lader på den måten?

Jeg har 230V styrestrøm på z-water, hvilke kontaktorer bør jeg kjøpe inn? (Tenker alle bør være NC, bortsett fra bryggeriet som bør være NO)

Hva må eventuelt til for å måle strømmen på hver av disse 4 kursene?

 

 

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (5 minutter siden):

Definitiv ikke

 

Bra jeg spurte her først da :)

Er det laderen eller bilen som ikke liker at strømmen kuttes med en kontaktor? 

Finnes det en annen måte å styre laderen på? (Laderen er en dum centech, mens bilen er foreløpig en dum Passat GTE). 

Nå har vi hybrid, så det er ikke så viktig - men om neste bil blir helelektrisk så kan den sikkert styres direkte fra bilen (via tibber f.eks)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Armas skrev (Akkurat nå):

 

Bra jeg spurte her først da :)

Er det laderen eller bilen som ikke liker at strømmen kuttes med en kontaktor? 

Finnes det en annen måte å styre laderen på? (Laderen er en dum centech, mens bilen er foreløpig en dum Passat GTE). 

Nå har vi hybrid, så det er ikke så viktig - men om neste bil blir helelektrisk så kan den sikkert styres direkte fra bilen (via tibber f.eks)

 

Problemet ditt er at det ikke er definert hva som skal skje. Bilen ser at strømmen forsvant uventet. Hva gjør den når strømmen er tilbake? Setter den i gang å lade eller går den i ventemodus og gir en feilmelding?

Jeg har selv en Passat GTE og den er ikke helt dum 🙂 Det finnes en weconnect integrasjon til Home Assistant der en kan stoppe og starte lading. Men all kommunikasjon via weconnect til Volkswagen er treg som lusa, men det er nå der.

Det riktige er å styre det via laderen. Det er den som forteller bilen hvor mye strøm som er tilgjengelig. I stedenfor å kjøpe kontaktor og betale elektriker for arbeid så ville jeg heller brukt pengene på en ny ladeboks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (3 minutter siden):

Problemet ditt er at det ikke er definert hva som skal skje. Bilen ser at strømmen forsvant uventet. Hva gjør den når strømmen er tilbake? Setter den i gang å lade eller går den i ventemodus og gir en feilmelding?

Jeg har selv en Passat GTE og den er ikke helt dum 🙂 Det finnes en weconnect integrasjon til Home Assistant der en kan stoppe og starte lading. Men all kommunikasjon via weconnect til Volkswagen er treg som lusa, men det er nå der.

Det riktige er å styre det via laderen. Det er den som forteller bilen hvor mye strøm som er tilgjengelig. I stedenfor å kjøpe kontaktor og betale elektriker for arbeid så ville jeg heller brukt pengene på en ny ladeboks

 

Takk for kjapt svar. 

Jeg kjenner til we-connect, men synes den er for treig/dårlig for å betale for. (Eller finnes det en løsning via HA der man slipper å betale?)

 

Dersom det er en god løsning med kontaktor på de andre sikringene, så tenkte jeg at en ekstra til el-billaderen kostet lite i forhold til ny ladeboks. Elektrikeren er jo der allerede og jeg har nok ledige utganger på z-water. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Armas skrev (2 minutter siden):

 

Takk for kjapt svar. 

Jeg kjenner til we-connect, men synes den er for treig/dårlig for å betale for. (Eller finnes det en løsning via HA der man slipper å betale?)

 

Dersom det er en god løsning med kontaktor på de andre sikringene, så tenkte jeg at en ekstra til el-billaderen kostet lite i forhold til ny ladeboks. Elektrikeren er jo der allerede og jeg har nok ledige utganger på z-water. 

 

Du må betale for weconnect for å kunne bruke det i Home Assistant.

Hva bilen gjør, kan du jo lett teste med å slå av og på sikringen mens den lader. Men det er ingen garanti for at en annen bil gjør det samme.

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.