Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Akkurat passe smarthjem


Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å unngå å gjøre ting "for" smart, ikke fordi jeg ikke syntes noe om det det eller at det ikke er moro/interessant. Heller tvert om, jeg kjenner meg selv for godt. Hadde jeg skaffet meg en Homey e.l hadde jeg tatt helt av. Det har jeg rett og slett ikke tid og anledning til med småbarn i hus. Derfor må jeg gjøre ting akkurat passe smart til at jeg vet ting fungerer etter strømstans eller når internet er nede. Så mitt spørsmål er heller kan jeg klare meg uten en Homey eller tilsvarende hub? Selvfølgelig kan jeg det, men jeg ønsker jo å spare litt på strømregninga også.

 

Litt om huset. Full renovert tidlig 80-talls hus. Følger dagens TEK17 krav bortsett fra balansert ventilasjon som mangler. 250m² BRA. Oppvarmes kun med 6 panelovner (Mill og Adax wifi 800-1000w). 4 rom med el. gulvarme. Vedfyring i stua når vi er hjemme høst/vinter. Sesongen 2021 var forbruket på 16.500kwt. Har ikke elbil i dag, men det kommer mest sannsynlig. Har ikke varmepumpe og har heller ikke planer om det.

 

Mill og Adax ovnene er koblet opp på tilhørende apper og kjører program med komfort, natt og borte temperaturer. Termostatene for gulvvarme står innstillet med fast temperatur hele døgnet.

 

Når vi reiser bort setter jeg panelovnene på "borte/ferie". 2-3timer før vi kommer hjem setter jeg på komfort temperatur. Dette syntes jeg fungerer veldig bra og har satt tydelige spor på strømforbruket.

 

Kunne tenke meg å gjøre noe av det samme på gulvtermostatene. I dag står denne i en ELKO RS16 ramme, noe som jeg håper den nye termostaten også kan gjøre. Er z-wave eneste sikre veien å gå??

 

Når den nye nettleie modellen kommer ser jeg også fordel med å kunne kutte varmtvannsberederen i perioder med annet høyt forbruk for å holde seg under 5kwt. Har en 300l CTC bereder som står fast tilkoblet på egen kurs. Finnes det kraftig nok z-wave rele som kan settes i sikringsskapet?

 

Jeg er nok kommet frem til at jeg ikke klarer meg uten en Homey eller tilsvarende og diverse z-wave duppeditter. Skulle jeg skaffe meg en hub ønsker jeg mulig til å puttes mest mulig inn i den og at bruken av enkelt apper forsvinner.

 

Alle gode råd til produkter og oppsett mottas med stor takk.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, TomJacobsen said:

Så mitt spørsmål er heller kan jeg klare meg uten en Homey eller tilsvarende hub?

Well Yes, But Actually No | Know Your Meme

 

Det er teknisk mulig, men det er bare så mye kjekkere når ting skjer automatisk. Alle "smarte" ting med respekt for seg selv har jo nå en app, men min påstand er at ingenting blir smartere av å ha en app: Det blir bare fjernstyrt. Det begynner å bli smart når huset tar beslutninger for deg, selvfølgelig gjerne basert på din input.

 

For å gjøre det må du ha en smarthushjerne. Det kan være Homey, Home Assistant, HomeSeer, OpenHAB, SmartThings eller egentlig hva som helst som tilfredsstiller dine behov.

 

 

22 minutes ago, TomJacobsen said:

Kunne tenke meg å gjøre noe av det samme på gulvtermostatene. I dag står denne i en ELKO RS16 ramme, noe som jeg håper den nye termostaten også kan gjøre. Er z-wave eneste sikre veien å gå??

Smak og behag. Men ja, jeg har gått for Z-wave-termostater og ville gjort nøyaktig det samme hvis jeg skulle velge på ny.

 

 

20 minutes ago, TomJacobsen said:

Finnes det kraftig nok z-wave rele som kan settes i sikringsskapet?

Du får vel reléer som er kraftige nok til sikringsskapet, men jeg har montert AeoTec Heavy Duty Switch på utsiden (ved VVB). Anbefalt. :)

 

 

21 minutes ago, TomJacobsen said:

Alle gode råd til produkter og oppsett mottas med stor takk.. 

Mye av dette er svart på før. Søk og du vil finne. Finner du ikke, så spør du. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomJacobsen skrev (30 minutter siden):

Kunne tenke meg å gjøre noe av det samme på gulvtermostatene. I dag står denne i en ELKO RS16 ramme, noe som jeg håper den nye termostaten også kan gjøre. Er z-wave eneste sikre veien å gå??

Nei, du kan gå for Nobø sitt system som er frittstående og har en egen app som du kan bruke. Veldig grei hvis en ikke vil gå smarthus-veien. Det finnes en god Nobø integrasjon til Home Assistant hvis en senere får lyst å styre det smartere enn det en får til med Nobø sin app.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen.

 

Ja, jeg har søkt mye og har fått mange gode tips og ikke minst ideer så takk for en flott side.. Og jeg merker allerede nå på følelsen at dette kan ta litt av.

 

Når det kommer til toppsystemet som jeg anser for å være den viktigste brikken klarer jeg ikke helt å få full oversikt over fordeler vs ulemper med de systemene som du nevner. Alle er nok veldig bra og de har sine sterke  og svake sider alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (8 minutter siden):

Nei, du kan gå for Nobø sitt system som er frittstående og har en egen app som du kan bruke. Veldig grei hvis en ikke vil gå smarthus-veien. Det finnes en god Nobø integrasjon til Home Assistant hvis en senere får lyst å styre det smartere enn det en får til med Nobø sin app.

Nobø er jo en kjent gamme traver, men jeg tenkte kanskje de var på vei ut nå som z-wave, zigbee mm. var kommet. ELKO Smart er jo også en kandidat.

 

Ulempen med de proprietære systemene sånn jeg ser det er om man senere ønsker å utvide med andre sensorer etc som kanskje ikke finnes i akkurat det systemet som ble valgt. Fordelen for meg er jo da en begrenset mulighet til å ta helt av.. 🙂

 

Ser det selges mye bra brukt Nobø utstyr på finn.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (6 minutter siden):

... du er litt opphengt i dette. Når ble det en dårlig idé å ta helt av? ;) 

Ikke noen dårlig ide i det hele tatt, men når man tar av på det meste strekker bare ikke tiden til alt som er gøy.. Prioriteringer må gjøres. Du skal ikke se bort fra at noe annet "gøy" må vike til fordel for noe som er "gøyere" les. hjemmeautomasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, TomJacobsen said:

Ikke noen dårlig ide i det hele tatt, men når man tar av på det meste strekker bare ikke tiden til alt som er gøy.. Prioriteringer må gjøres. Du skal ikke se bort fra at noe annet "gøy" må vike til fordel for noe som er "gøyere" les. hjemmeautomasjon. 

Ser absolutt den! :) 

Men bare fordi du har alle muligheter betyr ikke at du  bruke alle. Samtidig. Med en gang. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mitt oppsett kun skal bestå av 4x z-wave gulvtermostatet og en Aeotec HD switch tenker dere at jeg burde spe på med flere z-wave temperatur sensorer bare for å forsikre at utstyret mesher godt? Vet de finnes repeatere, men tenkte en liten temperatur sensor gjorde like god jobb. Eller kan disse temperatur sensorene være billige og små zigbee sensorer? 

 

For inntrykk at flere sliter med å få til et godt mesh. 

Endret av TomJacobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sliter med dårlig mesh helt til at man plutselig en dag har nok gode noder i meshet 🙂

Husk: batteri-drevne sensorer vil ikke fungere som routere i meshet.

Dette gjelder for både zigbee og z-wave.

 

Jeg har ikke ett stort z-wave nett. Det holdes mye oppe med Aeotec MS 6 sensorer histen og pisten. Disse er alle drevet med USB-power.

Forøvrig kan du glemme MS6 som batteridrevne sensorer. Om du skrur opp rapportering og følsomhet til noe som ligner brukbart så tømmes batteriene på ett blunk. Og da bare ligner resultatet på brukbart.

 

Zigbee sensorer på batteri er kjappere og bruker mindre strøm.

Likevel er det greit å finne standard batterier når de er tomme.

Og de blir de.

Jeg har stort sett Hue sine sensorer da de bruker AA (eller var det AAA?).

Evaluerer Sonoff sine nå (de bruker de store flate runde batteriene, ikke standard, må kjøpe en kasse reserve-batterier om jeg går den veien).

Zigbee sensorer virker som sagt best når det er nok routere i meshet, som feks. lyspærer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, TomJacobsen said:

For inntrykk at flere sliter med å få til et godt mesh. 

Alt er relativt. Jeg hadde noen år et relativt lite Z-wave-system hos mormor da hun levde for at hun skulle slippe å skru av og på lys over hele huset. Var 7-8 noder med overraskende stor avstand, og det gikk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver "stor avstand" i hvilken størrelsesorden snakker vi om da i antall meter?? Vegger og etasjeskille har sikkert også stor betydning her..

Hvor stor betydning vil signalstyrken fra hub'en ha å si? Kan en optimal plassering av denne gjøre at sensoren i mange tilfeller kommuniserer direkte med huben uten å gå via mesh'et? Eller blir det feil å tenke sånn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomJacobsen skrev (14 minutter siden):

Når du skriver "stor avstand" i hvilken størrelsesorden snakker vi om da i antall meter?? Vegger og etasjeskille har sikkert også stor betydning her..

Hvor stor betydning vil signalstyrken fra hub'en ha å si? Kan en optimal plassering av denne gjøre at sensoren i mange tilfeller kommuniserer direkte med huben uten å gå via mesh'et? Eller blir det feil å tenke sånn??

Jeg har en Aqara zigbee sensor i postkassen som står minst 30 meter fra huset og det er ingen problem med å få signal fra den. En annen ligger i fryseren som er i en bod. Bod er 20m, 1 etasje ned, 2 yttervegger og og 3 innervegger fra min conbee II og denne sensoren kommuniserer fint direkte med conbee II istedenfor å gå via en lyspære som er nærmere. Rekkevidde på zigbee har jeg definitivt ikke problem med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer nok litt men her har jeg et eksempel fra mitt hjem:

ZWZigRange.thumb.png.05b28e8a0cae48a207790f39c7aa6cb2.png

Avstand mellom de grønne punktene er ca 27 meter.

 

Nedre grønn er plassering av HUB. Mellom de grønne punktene er der 1 vanlig innevegg, 2 yttervegger og en gammel tømmervegg.

 

Med ZWave måtte jeg ha et par strategisk plasserte noder (gule punkt) for å få brukende forbindelse til garasjen (øvre grønt punkt). Da jeg for en tid siden begynte med Zigbee fikk jeg glimrende forbindelse med KUN en HUE wallplug plassert i garasjen. Denne wallplugen har fremdeles direkte kontakt med huben selv om der nå er 15-20 tilleggsnoder i Zigbee nettverket:

bilde.png.5b8a7b323313eabe66f30ff593409f9a.png

 

Konklusjonen på spørsmålet blir vel prøv-og-se men eksemplene du har fått gir vel også et greit bilde av hva du kan forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ett poeng som er verdt å nevne; mye kan gjøres med proprietære løsninger med sin app, men det forutsetter fort vekk internetttilkobling.. et eksempel var vel et issue med Easee ladere for ikke så lenge siden.. En lokal hjerne innenfor LAN er jo da litt tryggere for ting som varmestyring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerH skrev (10 minutter siden):

En lokal hjerne innenfor LAN er jo da litt tryggere for ting som varmestyring?

Hvis du tenker på Nobø så er det lokalnettstyring med opsjon for å styres utenfra hvis en vil det. Men internettilkobling er ikke nødvendig verken fra Nobø app eller Home Assistant integrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke nobø jeg, det var mer generelt uttalt. Jeg har sett noen systemer (ja tilogmed routere!) som settes opp i skyen, og mister man kontakt så mister man mulighet til kontroll. ganske tullete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomJacobsen skrev (På 5.1.2022 den 12.53):

 

 

Jeg er nok kommet frem til at jeg ikke klarer meg uten en Homey eller tilsvarende og diverse z-wave duppeditter. Skulle jeg skaffe meg en hub ønsker jeg mulig til å puttes mest mulig inn i den og at bruken av enkelt apper forsvinner.

 

Alle gode råd til produkter og oppsett mottas med stor takk.. 

 

Jeg startet med lavbudsjett smarthus type Rasberry pi og Z Wave stick og prøvd litt forskjellig, jeg ser at mine ambisjoner overgår evnene og har erfart at jeg  ikke har vett, tid eller tålmodighet til å bruke tid på noe som ikke virker rett ut av boksen og er noenlunde intuitivt. Til slutt ble det en Homey å først da ble huset smart. Heldigvis satset jeg på Z Wave og har Fibaro2 dimmer piller bak de fleste lysbrytere, disse kan jeg varmt anbefale, jeg har og noen aeotec multisensor som jeg er fornøyd med (på landstrøm). jeg har noe Zigbee utstyr og, endel ikea rullgardiner og noen lyspærer, vannlekkasjesensor og dørsensor på lekestue og utebod. Alt utstyr var enkelt emigrere over til Homey.

 

Passe smart er et fint utgangspunkt. jeg har helt vanlige lysbrytere over hele huset, eneste forskjellen er at det er dobble brytere og de er fjærbelastet, en bryter til lyset og en til smartscener med en liten "pille" bak, dette betyr at enhver idiot kan betjene lysene akkurat som før. Jeg er ikke interessert i å skru opp en ipad på veggen for å se hva huset driver med eller stille temperaturer eller lys, rullgardiner eller hva det måtte være, jeg bare ha det digg og at mest mulig går av seg selv.

 

Jeg trykker på en lysbryter en gang i døgnet, det er når jeg legger meg, da dimmes alle lysene som er på sakte ut i en rekkefølge som jeg synes er stilig. Når jeg går på badet etter kl XX om morgenen starter huset dagen og jeg er registrert som våken ,hvis det er behov for lys dimmes disse opp til en passe verdi som ender seg gjennom dagen, ettermiddagen og kvelden, rullgardiner, utelys og slikt greier seg selv. hvis jeg forlater hjemmet er det endel parametre som endrer seg naturligvis og alt kan overstyres manuelt eller med apper og hva det måtte være. Hvis du bygger et system som funker manuelt så gjør det ikke noe om det tar litt tid å lage smarte scenarioer eller flows, så kan du kose deg med litt automatisering når du har tid og lyst.

 

Det er kun en dings jeg ikke er fornøyd med, varmekablene på badet styres av en HeatIt Z Wave som aldri har fungert som den skal, mulig at de nye utgavene er bedre men jeg har landet på å styre unna Heatit i framtiden.  Ja også er det den fordømte komfyrvakta da, hater den...

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker tanke gangen din.. Huset mitt skal/bør kunne brukes helt manuelt også så for meg blir dette riktig fremgangsmåte. Utvide med nye funksjoner når man har tid til å sitte med det passer meg veldig bra...

 

Har fått opp en Rpi med Home Assistant som jeg har koblet til noen Glamox/Adax og Mill ovner. Har også fått opp noen zigbee temperatur sensorer igjennom en conbee II og ZHA. Syntes det fungerer veldig greit til nå.. Har fått til det jeg har ønsket å gjøre til nå. Det neste er å forsøke meg på en dimmer.. Er usikker på om jeg skal gå for zigbee eller zwave. Har også en Doorman jeg skal få koblet opp.

 

Hjemme automasjon er like moro (eller faktisk mer moro) enn det jeg ha tenkt meg. HA virker overkommelig så det blir ikke noe Homey Pro på meg med det første.

 

Tusen takk alle for gode innspill til nå.. Det kommer nok sikkert flere spørsmål fra denne kanten senere også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.