Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Easee-lader og nye nettariffer


Anbefalte innlegg

Er det noen her som styrer Easee billader direkte fra HA?

Med tanke på den kommende nettleietariffen, har jeg gjort noen forsøk på å begrense ladestrømmen vha. easee.set_charger_circuit_dynamic_limit og easee.set_charger_dynamic_limit.

Uansett hva jeg setter grensen til, så fører det til at ladingen stanser opp. Den lar seg ikke starte igjen fra easee-appen eller med easee.start / easee.resume fra HA. Den eneste sikre måten å få liv i laderen igjen er å restarte den.

Er det noen spesielle regler som må følges for å få det til å fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgemor skrev (5 minutter siden):

Er det noen her som styrer Easee billader direkte fra HA?

Med tanke på den kommende nettleietariffen, har jeg gjort noen forsøk på å begrense ladestrømmen vha. easee.set_charger_circuit_dynamic_limit og easee.set_charger_dynamic_limit.

Uansett hva jeg setter grensen til, så fører det til at ladingen stanser opp. Den lar seg ikke starte igjen fra easee-appen eller med easee.start / easee.resume fra HA. Den eneste sikre måten å få liv i laderen igjen er å restarte den.

Er det noen spesielle regler som må følges for å få det til å fungere?

Jeg gjør. Bruker de to service kallene for å sette strøm dynamisk. Bilene er en e-golf og en Passat GTE. Kan det være din bil ikke liker at en endrer på strømstyrken? Dessuten kan du heller ikke gå under 6A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (3 minutter siden):

Jeg gjør. Bruker de to service kallene for å sette strøm dynamisk. Bilene er en e-golf og en Passat GTE. Kan det være din bil ikke liker at en endrer på strømstyrken? Dessuten kan du heller ikke gå under 6A

Det kan kanskje stemme. Det er en Hyundai Kona 2020. Skal teste litt mer med smartladingen til Tibber. Hvis den ikke virker (den gjorde ikke det sist jeg testet den) så er det kanskje et bil-problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min Hyundai fungerer det nå. Start og stop fungerte ikke. Men disable/enable fungerer. Det er til og med litt enklere å implementere, siden HA-integrasjonen har en switch for dette.

Så nå slår jeg av lading for resten av timen hvis det er fare for å passere 10kW. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgemor skrev (1 time siden):

Med min Hyundai fungerer det nå. Start og stop fungerte ikke. Men disable/enable fungerer. Det er til og med litt enklere å implementere, siden HA-integrasjonen har en switch for dette.

Så nå slår jeg av lading for resten av timen hvis det er fare for å passere 10kW. 

Litt merkelig at dette er så dårlig dokumentert. Hva om dette er noe som skriver til flashminne? De (Easee) har jo frarådet slik bruk. Kanskje du skulle spørre på git ( fondberg/easee_hass: Custom component for Easee EV charger (github.com) ) om hva som er tenkt bruk av denne bryteren.


Edit: Står noe her

Charging (easee.cloud)
Current (easee.cloud)

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Noen som har funnet ut hvordan en kommer under 10A 3-fas ved bruk av easee apiet? 

 

edit:

Ser at det skal være mulig i easee apiet å disable smart lading, da spørs det bare om hacs integrasjonen tillater det. Hvis det ikke finnes kan en muligens lage feature request for å se om utvikleren gidder å integrere, eller så kan du kommunisere med apiet direkte selv ved bruk av rest_commands: i home assistant

 

https://developer.easee.cloud/reference/post_api-chargers-id-settings

 

edit2: 

Ja, det finnes muligheter... Ser at jeg har postet i en 8 måneder gammel post, men hvis andre lurer så finnes det hvertfall ved å bruke service: easee.smart_charging

Endret av Kim123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.