Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Helt "grønn" - hvor begynner jeg?


Torleifh

Spørsmål

Er helt ny i forhold til Smarthus og styring.

Kan tenke meg å styre:

*ønsker å kjøpe en varmeovn som kan tidsstyres i forhold til temperatur

*Varmekabler på et bad vi bruker lite

*Muligens slå av vvb på dagtid i perioder m høye priser.

*I tillegg kan det være aktuelt å styre utelyset.

 

Vvb har egen kurs, utelyset har i dag klokkestyring i sikringsskapet, men jeg tror det er på tide å bytte den ut.

 

Hvor anbefaler dere å begynne?

Ideelt sett ønsker jeg å kunne styre fra Samsung telefonen og PC, og kanskje også fra kona sin iPad...

Jeg ønsker ikke å bruke mer penger enn nødvendig.

Endret av Torleifh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
10 hours ago, Torleifh said:

Hvor anbefaler dere å begynne?

Lese. :) Gjerne her på forumet. ;)

 

Valg av system er nærmest personlig, forskjellige systemer har forskjellige styrker og litt forskjellige tilnærminger. Jeg foretrekker HomeSeer, det kan gjøres så avansert som du gidder selv om det er "relativt enkelt" å lære, men det koster penger. HomeAssistant er gratis og har blitt mye bedre i det siste, men trenger fremdeles en del ekstra tid. Homey er en fin boks/hub, krever også litt kunnskap. FutureHome er en ganske ferdig løsning, men mangler også mer avanserte muligheter.

 

Det jeg hadde gjort var å kjøpe passende Z-wave reléer og termostater, og evt. dimmere. Så kan du bytte hub senere. :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.