Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aeotec multisensor 7


Olex

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har fått denne til å virke 100% mot homeseer?
Eg har to MS7 som ikke kan brukes som givere for varmestyring.
Problemet er at selv om eg setter threshold for temperatur til eksempelvis 0,5 grader, vil den ikke rapportere temperaturendringer på 0,5 grader eller mer, den sender uansett kun standard rapport en gang i timen. 
Det rare er at selv om threshold for lysstyrke er satt til standard på 250 lux, rapporterer den alle endringer, selv 1 lux er nok til å rapportere endring i lys.
Tanken slår meg at det er noe feil i hvor data havner i registeret til MS7.
Har testet både på batteri og USB strøm, reset til factory default mange ganger, fjernet/lagt til "non secure" like mange ganger.
Har mange MS6 sensorer, de kjører på USB strøm og jeg er strålende fornøyd med de.

Har rapportert dette til Aeotec den 29.november i fjor, fortsatt ikke løst.
Har fått tilsendt 2 FW oppdateringer som eg har testet, men ingen forskjell.
Med den siste versjonen, skriver Aeotec at "This has a few S2 issues but unsecure looked pretty good".
Har ikke hørt i fra de på 14 dager, så eg regner med at dette ikke blir løst med det første.

Hvis ikke noen andre har positive erfaringer med MS7 mot HS, vil eg nesten fraråde noen til å kjøpe disse for tiden. Bevegelsessensor funksjonen virker fint, men rapportering av temperatur/lysstyrke fungerer ikke, i hvert fall med mine to. (Det var opprinnelig tre, men den ene ble returnert da den ikke virket i det hele tatt).

Ole

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Olex said:

Problemet er at selv om eg setter threshold for temperatur til eksempelvis 0,5 grader, vil den ikke rapportere temperaturendringer på 0,5 grader eller mer, den sender uansett kun standard rapport en gang i timen. 
Det rare er at selv om threshold for lysstyrke er satt til standard på 250 lux, rapporterer den alle endringer, selv 1 lux er nok til å rapportere endring i lys.

 

 

Jeg har en på hylla men for å styre lys på et bad under oppussing.  Nå må jeg nesten ta den ned og teste. Er det param 40 & 41 du har endret på?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aarpi3 skrev (1 time siden):

 

Jeg har en på hylla men for å styre lys på et bad under oppussing.  Nå må jeg nesten ta den ned og teste. Er det param 40 & 41 du har endret på?

 

 

Ja.
Parameter 40 er da satt til 1 (enable threshold check)
Parameter 41 er satt til 5 (0,5 graders threshold) 
Parameter 43 (Lux threshold) er uforandret på 250 lux.

Allikevel rapporterer den ikkje endringer på temperaturen utover standard rapport per time, temperaturen kan endre seg fra 0,5 grader til 2 grader uten at sensoren rapporterer dette som en endring.
Men, som nevnt: selv om threshold på lysverdi står på 250 lux, rapporterer mine endringer på 1 lux.

image.png.047646c3ab9599af63abe852e9bd469d.png
  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Olex said:

Ja.
Parameter 40 er da satt til 1 (enable threshold check)
Parameter 41 er satt til 5 (0,5 graders threshold) 

 

Noe ser galt ut ja. Jeg la til min i går kveld (non-secure, usb power, Firmware 1.1)

Endret:

-Param 111 til 600 (for hyppigere interval rapportering).

-Param 40 til 1

-Param 41 til 5

-Param 45 til 15 (Threshold Check Time)

 

I natt så har jeg fått reporter 10 min rapporter både av temp og lum.

Men det ser ikke ut til at det har vært noen situasjoner som burde ha trigget threshold heller. 

Jeg får teste å trigge den litt i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, aarpi3 said:

I natt så har jeg fått reporter 10 min rapporter både av temp og lum.

Men det ser ikke ut til at det har vært noen situasjoner som burde ha trigget threshold heller. 

Jeg får teste å trigge den litt i kveld.

 

Sett over loggen og det kan virke som min sensor ikke sender oppdateringer med mindre det er en endring.

Det er flere ganger i natt intervallet var mer enn 10 min. Og ingen av oppdateringene har lik verdi.

Luminance oppdaterte seg ikke i hele natt mens lyset var av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aarpi3 skrev (5 minutter siden):

 

Sett over loggen og det kan virke som min sensor ikke sender oppdateringer med mindre det er en endring.

Det er flere ganger i natt intervallet var mer enn 10 min. Og ingen av oppdateringene har lik verdi.

Luminance oppdaterte seg ikke i hele natt mens lyset var av. 

Problemet mitt er at sensoren ikkje sender endringer som den skal.
Eg har parameter 111 satt til default 3600, en time.
Da sender den standard rapport en gang i timen.

Men eg har satt parameter 41 til 5 og da skal den sende endringer på en halv grad uavhengig av standard rapport per time, noe den ikkje gjør.
Hvis eg ser i loggen, kan temperaturen ha endret seg over en grad fra time til time, uten at sensoren da har rapportert dette som ein endring. 
Luminans verdiene er heller ikkje lik hos meg, men den rapporterer endringer på 1 lux selv om threshold er satt til 250 lux.

Aeotech har endelig svart meg, dei vil sende meg FW 1.2.2 i løpet av kvelden. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Olex said:

Aeotech har endelig svart meg, dei vil sende meg FW 1.2.2 i løpet av kvelden. 

 

Så bra får håpe det hjelper.

Jeg klarer ikke å trigge noe meldinger på min sensor.

Kun periodiske oppdateringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, da har eg fått testa FW 1.2.2 på MS7.
Er lite imponert over Aeotec...
Dette er den tredje FW versjonen dei sender meg, som dei mener skal virke. 

Sløvt at kunden er den som skal teste ut FW for dei.

 

FW 1.2.2 ordnet opp i problemet med threshold for luminance.

Når eg nå tester med å sette threshold til 5 LUX, rapporterer den endringer på 5 LUX og over som den skal.

 

Men threshold for temperatur har dei ikkje klart å fikse opp i.
Setter som før threshold til 0,5 grader og sjøl om temperaturen endrer seg ett par grader i mellom standard rapport per time, rapporter ikkje MS7 umiddelbart disse endringene. 

Den blir da ubrukelig for varmestyring.
Venter i spenning på neste FW...

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Olex said:

Den blir da ubrukelig for varmestyring.

 

Litt off-topic:

Enig at det ikke er bra. Men ble litt nysgjerrig på hvorfor det ødelegger helt for varmestyring.

Jeg har tenkt at endrings-trigger er mest nyttig på fuktighet for viftestyring. 

Ser at et senario kan være for å skru av varme ved plutselig endring pga åpning av vindu, men det kan en løse med en magnetkontakt.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aarpi3 skrev (19 minutter siden):

 

Litt off-topic:

Enig at det ikke er bra. Men ble litt nysgjerrig på hvorfor det ødelegger helt for varmestyring.

Jeg har tenkt at endrings-trigger er mest nyttig på fuktighet for viftestyring. 

Ser at et senario kan være for å skru av varme ved plutselig endring pga åpning av vindu, men det kan en løse med en magnetkontakt.

 

 

 

Når den rapporterer kun ved standard rapportering, hos meg en time, kan den ikkje brukes til varmestyring/termostat, temperaturen kan endre seg mye på den tiden.
Nå er det riktig nok mulig å endre tiden for standard rapportering, men da vil den sende uansett endring eller ikkje. og belaster nettet unødvendig. 
Threshold funksjonen er nok det beste, men da må den være implementert riktig. 
 

Får legge til at Aeotec nettopp har respondert og sier at de og ser det samme som meg når de og (endelig) tester...

 

Endret av Olex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En liten oppdatering…
Har hatt en dialog med Aeotec siden slutten av november 21 for å løse problemene med MS7.
Den tredje FW versjonen løste heller ikke problemet.
Aeotec kunne ikke forstå dette, dette virket hos dem når de testet med en terskelverdi på 0,1 grader.
Og det virket hos meg og, men med en terskelverdi på 0,5 grader fikk jeg ikke til å virke.
Da Aeotec etter hvert testet med å sette terskelen til 0,5 grader, måtte de erkjenne at jeg hadde rett.
I følge Aeotec virker MS7 kun ved lave terskelverdier men ikke nå de blir satt høyt, hvor grensen går vet jeg ikke.
Har ventet i 14 dager på den fjerde FW versjonen med ikke sikkert at de får den ut før en eller annen lang kinesisk ferie som står for tur…

Konklusjon:
MS7 kan fremdeles ikke anbefales hvis en skal sette egne terskelverdier på temperatur, og muligens fukt/lysnivå.
Detektering av bevegelse synes å virke som det skal.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Olex said:

Detektering av bevegelse synes å virke som det skal.

Det var da enda godt...

 

3 hours ago, Olex said:

en terskelverdi på 0,5 grader fikk jeg ikke til å virke.

Har du prøvd andre? 0,3 eller 0,4 f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Moskus skrev (På 25.1.2022 den 15.29):

Det var da enda godt...

 

Har du prøvd andre? 0,3 eller 0,4 f.eks?

Beklager, så ikkje den før nå.
Nei, eg prøvde ikkje andre verdier som eksempelvis 0,3 eller 0,4.

Men, gode (håper jeg) nyheter for de som har MS7, Aeotech har lansert ny FW som skal løse problemene.

Changelogs

  • V1.03
    • Resolves Threshold reporting calculations
    • When re-powered, all values and sensor statuses are updated
    • Resolves freeze issue on motion sensor
    • Accounts for temperature increase on USB power to ensure accuracy when plugged in on USB power. 

 

 

 

Jeg opplevde ikkje problemer med detektering av bevegelse på mine.
Men eg opplevde problemer med at den viste feil temperatur på USB strøm (temp økning fra powertrinnet?), det skal og nå være løst.

Har ikke fått testet denne sjøl, tar det i kveld.
https://help.aeotec.com/support/solutions/articles/6000255731-update-multisensor-7-v1-03

 

Endret av Olex
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Oppdaterte min må og det ser ut til å fungere. Jeg bruker ikke temp endring så ikke testet det, men temperaturen ble justert ned til noe som passer bedre med andre sensorer i området.

Jeg har ikke tatt tiden, men det virker på meg som MS7 er raskere til å trigge på bevegelse enn MS6 (begge på USB strøm). Så til lysstyring fungerer den fin fint.


Sent from my SM-G991B using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at den trigger på 0,5 nå!

Jeg har parameter 41 til 5 nå (og intervall Param 111 til 3600).

Men Parameter 45 (Threshold Check Time ) påvirker vel dette også. Jeg orket ikke vente på default 240 s så satte den til 30 og testet med en hårføner ca 10:49.

Fikk dette:

image.png.2416696e606176a5ade0ea134c10cb77.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png.45e9a4600b727b7722e1a67f2c712c62.png

 

Ble markant bedre med ny firmware. Hvite streken markerer ca. hvor jeg oppdaterte til nyeste fw.

Threshold satt til 0.1 grader.

 

Etter min erfaring er MS7 mye raskere på deteksjon av bevegelse enn MS6 med 1.15 fw.

Virker også som at PIR-sensoren har lengre rekkevidde enn hva MS6 har.

 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Grøtan said:

 

 

Ble markant bedre med ny firmware. Hvite streken markerer ca. hvor jeg oppdaterte til nyeste fw.

Threshold satt til 0.1 grader.

 

 

 

Off topic, men det var et fint plot. Grafana?

Neste på lista mi er logging så nysgjerrig litt på hvilke byggeklosser du har brukt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Grøtan said:

Etter min erfaring er MS7 mye raskere på deteksjon av bevegelse enn MS6 med 1.15 fw.

Virker også som at PIR-sensoren har lengre rekkevidde enn hva MS6 har.

Jeg har MS6 i de fleste rom i huset, og jeg synes de er for treg til å detektere for å bruke til å styre lys. Det har igrunn gjort til at jeg har ikke orka å montere opp alle. Har du et mål på hvor mye raskere de er? Jeg tror det tar nesten ett til to sekunder hos meg før lysene er på.

 

Edit: Vet du også om de passer i innfellingsrammene som var laget for MS6?

Endret av fiLLLip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multisensor 7 står fremdeles som Launching Soon på Aeotec sine hjemmesider. Med Early Access-produkter må man vel regne med litt kluss.

 

Du har kanskje også Z-Stick 7 siden 700-chipen er vel eneste grunn til å bruke MS7, som også er EA.

 

At forbruker tester firmware i early access er innafor og noe man må regne med..

 

Edit: @fiLLLip Recessor passer også til MS7

Endret av MrE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, fiLLLip said:

Har du et mål på hvor mye raskere de er? Jeg tror det tar nesten ett til to sekunder hos meg før lysene er på.

Det er snålt! Mine er kjappe!

Oppdatert FW på dem...? Batteri eller fast strøm?

 

4 hours ago, MrE said:

Edit: @fiLLLip Recessor passer også til MS7

Ja, heldigvis. Kanskje jeg skal prøve en og se om jeg merker forskjell. Mine MS6 er kjappe, så det kan være OK å sammenligne dem. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, fiLLLip said:

Jeg har MS6 i de fleste rom i huset, og jeg synes de er for treg til å detektere for å bruke til å styre lys.

 

 

Veldig uhøytidelig test akkurat nå. Flyttet MS7 inn på vaskerommet og pekte nesten samme vei som MS6. Satte meg ned på en krakk helt still for å vente på at begge "timet ut" (gult i loggen). Reise meg så opp og danset litt. HS4 loggen klokker MS7 inn sekundet før MS6. En burde jo ha mer detaljer enn dette, men denne anekdotiske målingen stemmer godt med magefølelsen min. Begge på USB strøm.

 

image.png.ab7010ce9f619eb3b6bca7c71ede643d.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiLLLip skrev (6 timer siden):

Jeg har MS6 i de fleste rom i huset, og jeg synes de er for treg til å detektere for å bruke til å styre lys.

Det kan virke som om MS6 har ganske kort rekkevidde. Jeg har en MS6 og en Nexa plassert ved siden av hverandre og peker i samme retning på kjøkkenet. Gjorde en test nå og når jeg kommer brått inn på de fra siden reagerer begge ganske momentant men om jeg kommer gående mot dem fra omlag 3.5 meter reagerer Nexa rundt 3 sekund raskere. Etter å ha lagt om fra ZWave direkte i HS4 til ZWavejs2mqtt virker MS6 å ha bedret seg merkbart men kommer likevel ikke i nærheten av Nexa. Jeg har ikke EN plass der jeg er avhengig av pålitelig bevegelse der MS6 står alene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@aarpi3 Er Grafana ja. Har satt opp egen VM med Grafana og Graphite.
Fulgte disse guidene: 

Install on Debian/Ubuntu | Grafana Labs

Install Graphite and Graphite-Web on Ubuntu 20.04 using Docker | ComputingForGeeks

 

Bruker Home Assistant og den har en enkel konfig for å pushe stats til graphite. Om dette er mulig i Homeseer er jeg usikker på, er lenge siden jeg brukte Homseer.

configuration.yaml:

graphite:
  host: x.x.x.x
  port: 2003

 

Med MS6 rakk jeg å gå 2-4 skritt inn gangen, men med MS7 så trigges lyset momentant. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Moskus said:

Det er snålt! Mine er kjappe!

Oppdatert FW på dem...? Batteri eller fast strøm?

V 1.15, kjøres på fast strøm, USB :) Om det er verdt å oppdatere til MS7 kan det hende jeg kommer med en drøss MS6 til salgs :D

 

image.png.bcfd1720a7bd3ac63168271199d4031f.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.