Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HJELP....Noen fundemantale spørsmål fra nybegyner på HA


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt et Vera basert system i mange år som har fungert haltende. Da Vera er kjøpt opp og det ikke har vært SW oppdateringer på flere år finner jeg det nødvendig å finne en ny platform. Egentlig bare to som er aktuelle HomeAssistant og HomeSeer...   

Jeg har satt opp et system på en x86 NUC med innstalasjon på "bare metal" (da jeg ikke fikk USB gjennomføring til å virke til VM).  Jeg har ~70+ Zwave enheter i huset for lys, HVAC, Media, sikkerhet etc... Jeg har innstaler ZWaveJS2hqtt...  Jeg finner det veldig krevende å forstå HA og må søke litt hjelp her med håp om at noen kan svare på/peke i retning for  spørsmålene under.   Det er egentlig et valg mellom et meget fremtidsrettet åpent system med manglende samensatt dokumentasjon og et mere begrenset komerielt system med presumtivt bedre dokumentasjon og support (ikke sikkert om dette er riktig):

 

  1. Kan man inkludere generiske Zwave enheter som ikke på forhånd har json config fil for HA? Hvordan gjøres i fall dette?
  2. Jeg har flere ZWave enheter som er flere år gammle men som har fungert helt greit. Ønsker å i størst mulig grad fortsette å bruke dem...  Disse skaper problemer ved inkludering og spesielt baterioppererte ...  Jeg har endt opp med Unknown Device, Unknown Manufacturer etc og antar at systemet ikke finner en json fil for konfigurasjon. (Et kjent problem fra Vera er at kontrolleren ikke rekker å konfigurere enheten før den sovner igjen.) Har sett dette selv om json fil finnes i databasen..  Hvordan kan jeg manuelt legge inn en json fil som allerede ligger i databasen?
  3. Vil i størst mulig grad bort fra ZWave (komplisert net vs WIFI, dyre komponenter, ustabiliteter). Hvordan legges WIFI baserte komponenter inn? Må de være forhånds spesifisert for HA eller kan man legge inn generisk? Må de støtte spesifikke protokoller og hvordan finner jeg info om dette?
  4. Er det anbefalt å bruke Zigbee (har ingen erfaring med det)? Er det de samme utfordringene her som ved ZWave?
  5. Ønsker å bruke VM og spesifikt bruke XEN server som jeg også ha for andre applikasjoner slik at jeg da får et management system som håndterer flere servere (Xen Orechstra). Dette er et profesjonelt og velldokumentert system...  Problemet er at xen server i utgangs punktet ikke gjennomfører USB...  Forstår at dette kan løses ved HQTT... hvordan gjøres dette for et X68 basert system?

 

 

Håper å høre fra noen av dere...

 

Mvh

Ole

Endret av Tuxido
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Tuxido said:

Vil i størst mulig grad bort fra ZWave (komplisert net vs WIFI, dyre komponenter, ustabiliteter)

Det høres ut som om du kan ha noen feil med Z-wave-nettverket ditt. Jeg ville startet med å rette på det, for det er fordeler med å ha ting på Z-wave eller Zigbee over wifi.

 

Det enkleste er jo bare å nullstille nodene og legge dem til et nytt nettverk, så kan du flytte over node for node.

 

 

20 minutes ago, Tuxido said:

Hvordan legges WIFI baserte komponenter inn? Må de være forhånds spesifisert for HA eller kan man legge inn generisk?

Wifi er ikke en protokoll. Det er ingen standard måte å snakke med "wifi utstyr" på. Det er opp til produsenten å bestemme hvordan eller om du i det hele tatt kan snakke med det på. Shelly er en produsent som har håndterer det glimrende, men bare håpe at noe kan integreres fordi "det har wifi" er kun en vakker drøm...

 

22 minutes ago, Tuxido said:

Er det anbefalt å bruke Zigbee (har ingen erfaring med det)? Er det de samme utfordringene her som ved ZWave?

Smak og behag. Jeg har bedre erfaring med Z-wave enn Zigbee, mens andre her har motsatt. Z-wave er 868 Mhz så det er ingen kollisjoner med 2.4GHz wifi som kan bli et problem for Zigbee.

 

24 minutes ago, Tuxido said:

Problemet er at xen server i utgangs punktet ikke gjennomfører USB

Jeg har en Belkin USB-over-Network boks som gjør den jobben. Den selges vel ikke lenger (utenom på eBay) men det finnes andre tilsvarende bokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuxido skrev (32 minutter siden):

Jeg har innstaler ZWaveJS2hqtt...  Jeg finner det veldig krevende å forstå HA

Zwavejs2mqtt er ikke Home Assistant, bare så det er nevnt. Er det problemer med zwavejs2mqtt så må du søke hjelp i fora som har med zwavejs2mqtt å gjøre hvis det å spørre her ikke fører fram.

 

Tuxido skrev (35 minutter siden):

Er det anbefalt å bruke Zigbee (har ingen erfaring med det)? Er det de samme utfordringene her som ved ZWave?

Nei, ikke de samme. Dermed ikke sagt at det ikke er utfordringer. Noen produsenter lager dårlig utstyr. Jeg sliter litt med ikea rullegardiner som slutter å respondere sånn ca 4-5 ganger i året. Philips utstyr er det null problem med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, stigvi said:

Jeg sliter litt med ikea rullegardiner som slutter å respondere sånn ca 4-5 ganger i året

Ja, jeg har et par Ikea-lyspærer som henger seg med jevne mellomrom. Hue-pæra skjer det sjeldnere med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (2 timer siden):

Det høres ut som om du kan ha noen feil med Z-wave-nettverket ditt. Jeg ville startet med å rette på det, for det er fordeler med å ha ting på Z-wave eller Zigbee over wifi.

 

Det enkleste er jo bare å nullstille nodene og legge dem til et nytt nettverk, så kan du flytte over node for node.

TAKK FOR SVAR: Jeg har hatt zwave siden  før Vera kom på markedet og da ved Homeseer. nullstiling og reetablering hjelper ikke da det ligger i selve protokollen og måted den implementers på i kontrolleren. Det er bare å lese i forskjellige fora hvor du finner uttalige innleg om enheter som slutter å virke , som kommer og går etc...  I allefall etablerer jeg et nytt nett nå da alle noder nullstiles og legges over på HA...

 

 

Moskus skrev (2 timer siden):

Wifi er ikke en protokoll. Det er ingen standard måte å snakke med "wifi utstyr" på. Det er opp til produsenten å bestemme hvordan eller om du i det hele tatt kan snakke med det på. Shelly er en produsent som har håndterer det glimrende, men bare håpe at noe kan integreres fordi "det har wifi" er kun en vakker drøm...

WIFI er en  protokoll/standard  feks den som brukes opp til 450m  802.11n for å etablere en data kanal. Forskjelige produsenter legger så sin egen protokoll oppå feks APPLE homekit https://developers.apple.com/homekit/faq/     Vi snakker forbi hverandre...  Mitt spørsmål er hvilke produsent systemer som ha støtter feks apple homekit. For å si det på en annen måte hvilke krav stilles for å integrere en enhet med en kjent ip adresse?

 

USB over nett har avtagende support og brukes mest profesjonelt og er veldig dyre...  Ønsker å bruke mqtt som broker som da vil kunne kontaktes fra en maskin i nettverket. Det finnes flere oppskrifter for å sette opp på PI men finner ingen for x64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (2 timer siden):

Zwavejs2mqtt er ikke Home Assistant, bare så det er nevnt. Er det problemer med zwavejs2mqtt så må du søke hjelp i fora som har med zwavejs2mqtt å gjøre hvis det å spørre her ikke fører fram.

 

Takk for svar... God info....  Betyr dette at man får problemer hver gang det kommer en oppdatering av HA?. Skal søke etter forum! Vet du hvordan den offisielle ZWave JS funger nå vs hqtt versjonen?

 

stigvi skrev (2 timer siden):

Nei, ikke de samme. Dermed ikke sagt at det ikke er utfordringer. Noen produsenter lager dårlig utstyr. Jeg sliter litt med ikea rullegardiner som slutter å respondere sånn ca 4-5 ganger i året. Philips utstyr er det null problem med.

Litt det som er problemet med disse systemene...  stor variasjon av kvalitet på implementeringen som skaper behov for stadig håndspålegning.....Selv bruker jeg Somfy for rullgardiner/persiener/markiser etc. med en generisk blinds zwave kontroll... har fungert prikkfritt i mange år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuxido skrev (5 timer siden):

Er det anbefalt å bruke Zigbee (har ingen erfaring med det)? Er det de samme utfordringene her som ved ZWave?

Ja takk, begge deler. Det er litt forskjellig utvalg, noe finnes bare for ZWave og noe finnes bare for Zigbee (i alle fall her på berget). Finnes det utstyret jeg skal ha i både Zigbee og ZWave så kjøper jeg Zigbee fordi det funker mye bedre hos meg. Philips HUE er nevnt og de funker helt 100, Ikea Trådfri funker minst 99. En ting jeg har merket meg med ZWave dimmere fra både Qubino og Fibaro er at dimmingen skjer i tydelige trinn mens HUE dimmer silkemykt.

Er i ferd med å flytte alt mitt utstyr over på Zigbee2MQTT og ZWaveJS2MQTT. Å gå via MQTT blir jo et ekstra ledd som kan gi noen utfordringer men det er et åpent grensesnitt som er greit å forholde seg til og gjør at flere systemer kan forholde seg til samme sensorer. Jeg kjører for tiden 3 forskjellige brukergrensesnitt der store deler av kommunikasjonen går via MQTT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tuxido said:

Nullstiling og reetablering hjelper ikke da det ligger i selve protokollen og måted den implementers på i kontrolleren

Det er en antakelse. For de aller fleste fungerer Z-wave utmerket. :) 

 

 

2 hours ago, Tuxido said:

Det er bare å lese i forskjellige fora hvor du finner uttalige innleg om enheter som slutter å virke , som kommer og går etc... 

.... og slike poster finner du for absolutt alt i hele verden. Også Zigbee, xComfort og KNX. Og ikke bare hjemmeautomasjonsprotokoller. Det gjelder elbiler, datamaskiner, mobiltelefoner, dørhåndtak, gafler og skruer. Og stort sett alt annet du kan tenke deg. ;) 

 

 

2 hours ago, Tuxido said:

Vi snakker forbi hverandre...  Mitt spørsmål er hvilke produsent systemer som ha støtter feks apple homekit.

Det er mulig. Sannsynligvis fordi du ikke nevnte HomeKit eller Apple.

 

 

3 hours ago, Tuxido said:

For å si det på en annen måte hvilke krav stilles for å integrere en enhet med en kjent ip adresse?

At den f.eks. har et interface du kan programmere mot. 

Akkurat nå legger jeg inn noen custom kommandoer i HomeSeer for å styre OctoPrint. OctoPrint støtter MQTT, men det er enklere å sende kommandoer over HTTP APIet.

 

Hvis det finnes eksisterende integrasjoner (og Home Assistant har mange av dem), så er det enkelt. Da slipper du programmeringsjobben, og det er nærmest bare å spesifisere IPen. Hvis ikke, er det en større jobb.

 

HomeKit er ikke så ofte brukt for det er Apple sitt, og dermed forholdsvis låst. Det finnes imidlertid integrasjonsmuligheter, men de pleier stort sett gå fra Home Assistant, eller whatever og TIL HomeKit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
  1. Kan man inkludere generiske Zwave enheter som ikke på forhånd har json config fil for HA? Hvordan gjøres i fall dette?

Som noen skrev over så finnes det en Z-Wave JS integrasjon til HA. Da denne integrasjonen kjøres i en egen docker så kan du oppdatere HA uten at z-wave nettverket går ned.

Z-Wave JS er basert på v1.6 av Z-Wave og utvikles hele tiden.

Det er også to forskjellige muligheter, for den litt mer avanserte brukeren ville jeg ha anbefalt Z-WaveJS2MQTT i tillegg.. Da får du et eget web-gui for z-wave nettverket. Og det betyr ikke at du MÅ integrere sensorene via MQTT, da denne addon også har støtte for Z-WaveJS integrasjonen... 

 

Sitat

2. Jeg har flere ZWave enheter som er flere år gammle men som har fungert helt greit. Ønsker å i størst mulig grad fortsette å bruke dem...  Disse skaper problemer ved inkludering og spesielt baterioppererte ...  Jeg har endt opp med Unknown Device, Unknown Manufacturer etc og antar at systemet ikke finner en json fil for konfigurasjon. (Et kjent problem fra Vera er at kontrolleren ikke rekker å konfigurere enheten før den sovner igjen.) Har sett dette selv om json fil finnes i databasen..  Hvordan kan jeg manuelt legge inn en json fil som allerede ligger i databasen?

 

Det kan også være lurt og oppgradere firmware på z-wave enhetene dine i samme slengen.

Databasen i Z-Wave JS er meget stor og du vil mest sannsynlig ikke støte på "Unknown device" etc.

Under inkludering av batterienheter skal/vil ikke batteri enheten sovne igjen før kontrolleren sier "Ok, inkludering fullført, du kan sove"... 

Men har opplevd med jalla kina enheter at de sovner uansett, løsingen da er og kjøre en "Re-interview" og manuelt vekke den til livet, dette funger 10 av 10 ganger.

 

 

Sitat

3. Vil i størst mulig grad bort fra ZWave (komplisert net vs WIFI, dyre komponenter, ustabiliteter). Hvordan legges WIFI baserte komponenter inn? Må de være forhånds spesifisert for HA eller kan man legge inn generisk? Må de støtte spesifikke protokoller og hvordan finner jeg info om dette?

 

Nei, benytt ZWave eller ZigBee om du kan, er enormt mye 2,4ghz støy.. 

Men om du vil kan fint WiFi baserte komponenter legges inn om det finnes en integrasjon til den, men etter mitt syn økes bare kompleksiteten da du må ha flere integrasjoner etc...

Her må du sjekke hver hver enkelt enhet som du vurderer og kjøre inn og om det finnes en integrasjon til HA..

Ofte er også slike WiFi-dingser avhengig av en sky, slik at de ikke kommuniserer direkte med HA.
Så benytt Z-Wave eller ZigBee om du kan... 

 

Sitat

4. Er det anbefalt å bruke Zigbee (har ingen erfaring med det)? Er det de samme utfordringene her som ved ZWave?

ZigBee er fint, benytter det mye spesielt på lys.

Jeg kjører både ZigBee og Z-Wave, og har ingen utfordringer med noen av delene, det bare fungerer... 

 

Sitat

4. Ønsker å bruke VM og spesifikt bruke XEN server som jeg også ha for andre applikasjoner slik at jeg da får et management system som håndterer flere servere (Xen Orechstra). Dette er et profesjonelt og velldokumentert system...  Problemet er at xen server i utgangs punktet ikke gjennomfører USB...  Forstår at dette kan løses ved HQTT... hvordan gjøres dette for et X68 basert system?


Kjører min HA installasjon på en HP server med VMware ESXi, og det er dønn stabilt... det bør du vurdere om du ikke finner en god løsning for Xen.. 

Har totalt 4 usb-enheter knyttet til, z-wave, zigbee, bluetooth og en UPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slippern skrev (2 timer siden):

Kjører min HA installasjon på en HP server med VMware ESXi, og det er dønn stabilt... det bør du vurdere om du ikke finner en god løsning for Xen.. 

Har totalt 4 usb-enheter knyttet til, z-wave, zigbee, bluetooth og en UPS.

Ja jeg kjenner den. Er en bare metal hypervisor ...  Jeg har Suoermicro (MB) basert server hvor jeg kjører alle adm oppgaver som pfsense, proxy, sekundær AD lets encrypt server etc.. Blir for mye arbeid å endre så må finne utav USB passthrough

 

slippern skrev (3 timer siden):

Det kan også være lurt og oppgradere firmware på z-wave enhetene dine i samme slengen.

Databasen i Z-Wave JS er meget stor og du vil mest sannsynlig ikke støte på "Unknown device" etc.

Under inkludering av batterienheter skal/vil ikke batteri enheten sovne igjen før kontrolleren sier "Ok, inkludering fullført, du kan sove"... 

Men har opplevd med jalla kina enheter at de sovner uansett, løsingen da er og kjøre en "Re-interview" og manuelt vekke den til livet, dette funger 10 av 10 ganger.

 

Jeg har en del enheter fra Mertens (Nå Schneider) som er/var en seriøs Tysk produsent...  En enhet feks en baterioperert en bryter kontroller har type betegnelse 507119.. I databasen ligger 5071xx.. Og jeg får ikke inkludert den skikkelig ..ei heller ved re-interview.. Kan jeg få lagt inn filen for 5071xx manuelt..? Jeg vet av erfaring at disse eldre Merten enhetene immplementerte en tidlig versjon av standarden og fungerte best med Mertens egne gatewayer så kanskje jeg må kasere dem... Skal forske litt på FW...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra Vera til Z-Way, og gudbedre for en forskjell. Har ikke mistet kontakt med noen enheter så langt, og ekspertpanelet(egen GUI bak en finere standardGUI) gir en helt annen innsikt i nettverket. Veldig fornøyd med dette, og nå er det snart HA integrasjon på plass også. :)

Jeg kjører med openLuup på NUC nå siden jeg likte LUA verdenen og mange gode plugins, men HA har så vanvittig mye gode integrasjoner at jeg lurer på å flytte over.. Men Z-Way beholder jeg.

 

Stusser litt på at du slet med USB overføring? Jeg kjører alt jeg har i docker, 2 av USB'ene går inn med ser2net, og en med direkte "Bind". Bruker da Serial/By-ID addressen siden USBen kan bytte addresse ved omstart.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.