Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Dimmer til ledspotter med driver


møringen

Spørsmål

Hei!
Har et relativt nytt hus med led spotter med driver oppi taket, på kjøkken, stue og bad, og vil gjerne gjøre disse smarte.
Er ganske uerfaren med dette, men har en homey, og ellers bare noen smartplugger og hue pærer.
spottene det er snakk om er av denne typen:

 

90750964-3572-4364-8E37-AD82698CC84D.heic

 

og blir styrt av en bryter med fjør, trykk for av/på, og hold for å dimme, koblet slik

 

817D1D1D-7624-49C2-B54D-92905DFEC11F.heic
 

og går da videre opp til en driver av denne typen:

 

55250948-C766-4D05-952C-4206CE336FEC_1_201_a.heic

 

04FADFB8-E0C0-434B-BE6D-394310294FB0_1_201_a.heic

 

Og lurer da på hva jeg trenger for å gjøre disse smarte, tenkte da på fibaro dimmer 2 eller noe lignende, men regner med at noen her har gjort dette før, og har tips å komme med, så jeg vet hva jeg skal bestille og si til elektriker som skal koble det.
Det er snakk om 3 spotter på kjøkken, og 3 på bad, og 12 på stue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg har brukt Fibaro Dimmer 2, funker fint! :) 

Generelt anbefales "3-wire" tilkobling, altså at dimmeren har tilgang til permanent strøm. Jeg har ikke trengt Bypass med mine koblet 3 wire, men det kan hende du må det med 12 watt. hvis du opplever flimring er det det som må til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ikke like enkelt når du har switch-dim, ser ut som driveren tar 0-10v også, så kan enten bytte til 0-10v styring, eller bytte driver til en som kan dimmes. 

Evt bytte alt sammen til nye led m/driver.

Se også her: 

 

Endret av Bjonness
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar, ble litt klokere, eller, det vil si jeg skal bli det, må forske litt mer 😁
men må helt ærlig si jeg ikke skjønner hvordan driveren virker, er jo bare 230v inn på den, den blå ledningen går utenon bryteren og inn på N på driveren, og den svarte går kun fra  bryteren og til "switch-dim", og den brune ledningen går inn på L på driveren, bilde av baksiden av bryteren:
57924D63-73D6-4511-8061-6B80E197D4AF_1_201_a.heic

 

og på den andre siden av driveren er "dim 1-10V" ubrukt, og ledningene til spotene går i fra "SEC 1-12W", men jeg vil vell ikke komme unna med bare en dimmer, eller?


Tenker jeg mest sannsynlig går for en fibaro dimmer 2 da jeg har tenkt å ha det andre plasser i huset også får jeg finne ut av om jeg trenger en ny driver, skifte spotene er ikke aktuelt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.