Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Styring av varmekabler


paulcg

Spørsmål

Hei

 

Jeg er ny på forumet, og ny når det gjelder hjemmeautomasjon. Det vil si - utover at jeg har hatt noen Z-wave brytere og mottakere for å styre utelyset på hytta, noen smartkontakter fra Verisure, og ovner fra Mill. Ikke all verden, altså 🙂 

 

Jeg har anskaffet en Aeotec smart home hub for å få løst noen nye oppgaver, i første omgang å få styring på varme i noen isotermrør på hytta. Motivasjonen er rett og slett at det begynner å bli dyrt å ha dem trekke strøm hele tiden....

 

Så slo det meg at det hadde vært kjekt med styring av varmekabler i gulv også. Har kjøpt en termostat fra Namron (https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-touch-termostat-16a-hvit/4512744/Product.html), men så slår det meg at en separat temperaturføler kombinert med en mottaker kanskje kunne vært like greit? Man mister selvsagt gulvføleren, men det er ikke så viktig for meg.

Huben har støtte for Z-wave og Zigbee, har noen forslag til enheter som det finnes device handlers for til SmartThings? Gjerne uten at de koster skjorta... Hva er andres erfaringer med bruksområdet jeg skisserer? Jeg hadde håpet å slippe for mye knoting med slike til å begynne med 😉 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
stigvi skrev (16 minutter siden):

Kan det ikke fort bli dyrt å slå dem av 😉

 

Isotermrør tåler frost, og det er mange som skrur av strømmen hele vinteren. Hytta er ved sjøen, og ikke alle bruker hytta om vinteren. Men jeg ønsker å kunne skru dem på før jeg kommer, for å være sikker på at rørene er skikkelig tint. Ispropper kan være skadelig for anlegget når man skrur på vannet, og ingen ønsker å vente 24 timer før man tar i bruk fasilitetene som krever vann, for å si det sånn... Men ellers hadde jeg nok tenkt meg om enda flere ganger, ja 😉 

Endret av paulcg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, paulcg said:

så slår det meg at en separat temperaturføler kombinert med en mottaker kanskje kunne vært like greit? Man mister selvsagt gulvføleren, men det er ikke så viktig for meg.

Du kan ha begge deler, jeg ville sagt at gulvføleren er viktig for å unngå at gulvet er ubehagelig å gå på. Men det er smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (16 minutter siden):

Du kan ha begge deler, jeg ville sagt at gulvføleren er viktig for å unngå at gulvet er ubehagelig å gå på. Men det er smak og behag.

Interessant. Foreløpig er gulvet så dårlig isolert at det er liten fare for at det skal bli ubehagelig varmt 😉  (I løpet av noen år kommer nok dette til å endre seg, da jeg har planer om etterhvert å bytte gulv, og da kan dette bli et vesentlig poeng.) Tenker du separate temperatursensorer i gulv og i rom, og en regel i SmartThings som har betingelser knyttet til begge sensorene? Kjenner du til noen aktuelle sensorer for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.