Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva i all verden slags salgsbetingelser er dette?


Anbefalte innlegg

Kjøpte 2 Namron Z-wave termostater hos elektroimportøren igår. Viste seg at displayet på den ene termostaten var dødt.

 

Prøvde å reklamere på produktet idag. De ville teste at det virket, greit nok. Men de skulle også ha navn på installatør og samsvarserklæring for å godkjenne reklamasjonen! WTF??

 

Det er nå vel ett fett!? Jeg har kjøpt et produkt som ikke virker og jeg har krav på ny vare uavhengig om hvem som har satt strøm på driten (unnskyld)! Finner absolutt ingenting om det i salgsbetingelsene til elektroimportøren heller. Jeg synes de gjør seg skikkelig vanskelig ved reklamasjon. Det har de gjort tidligere og. 

 

Kjøpte forresten en heatit bryter hos Power, der den ene knappen var veldig lite responsiv. Fikk igjen ny på flekken, ikke et eneste spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En betingelse i forhold til reklamasjonsretten, uten at jeg er ekspert på område, er vel at apparatet er brukt i henhold til bruksanvisningen. Og den kan jo gjerne stille krav til montasje. Skal ikke selger få lov å sjekke om bruksanvisningen er fulgt hvis det er tvil om det?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (13 minutter siden):

En betingelse i forhold til reklamasjonsretten, uten at jeg er ekspert på område, er vel at apparatet er brukt i henhold til bruksanvisningen. Og den kan jo gjerne stille krav til montasje. Skal ikke selger få lov å sjekke om bruksanvisningen er fulgt hvis det er tvil om det?

Selvfølgelig, men hvordan skal de vite det?  Selve termostaten virker. Det er displayet som ikke virker og kan ikke skjønne hva det skal ha og si. Displayet er ikke forsynt av 230v. Jeg kan ha satt på displayet selv for alt de vet. Ingen forbud mot det. Jeg ser ikke problemet. De vil kunne fort se om det er noe uregelmentert. Hadde eneste feilen en kan gjøre er å kortslutte hele saken. Men da hadde den ikke virket i det hele tatt.

 

Elektrikeren skal liksom ha større forutsetninger en den vanlige mannen i gata. Derfor de er det de er. Men hvis elektrikeren selv hadde gått innom å sagt at denne funker ikke, trenger en ny. Hadde de da sagt. "Nope, dere må levere oss en samsvarserklæring først, i tillegg må vi selv sjekke at den funker"

 

Snakket med to kompiser som jobber for hvert sitt firma og som selv handler av elektroimportøren. De syns det høres ut som bullshit!

Endret av Thlian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også dette var rart, men ser at de nevner det samme på nettsidene deres under garanti. Det hadde vært interessant å høre hva Forbrukerrådet mener om dette. 
 

Jeg misliker denne utviklingen. I mange tilfeller kan det bli vanskelig å bevise at produktet er brukt iht bruksanvisningen. Hva gjør vi da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SK951 skrev (3 timer siden):

Jeg misliker denne utviklingen. I mange tilfeller kan det bli vanskelig å bevise at produktet er brukt iht bruksanvisningen. Hva gjør vi da? 

Da handler vi fra Kina til 1/10 av prisen og tar garantien på egen kappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ikke om noen slike krav under reklamasjon, som OP sier han ønsket å gjøre. Under garanti er slike krav beskrevet. Men så kan man vel sikkert diskutere om det er mulig å oppdage slike feil og mangler uten at produktet er koblet opp? Er jo ikke første gangen en butikk blander sammen garanti og reklamasjon.

 

Man kan vel kanskje og hevde at produktet er koblet sammen for test ihht manual, men koblet til med stikk. Noe som jo tydeligvis kan være lurt, slikt at elektriker/installatør ikke bruker tid på å noe som ikke virker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er ganske enkel. Dette er en mangel som oppstår innen 6mnd. Henvis til forbrukerkjøpsloven §18 andre avsnitt:

 

"Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art."

 

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§18

 

Og som du selv sier, så er det bare displayet og ikke selve termostaten som er ødelagt. Da er siste setning oppfyllt også. Sammenkoblingen av termostat og display er rimelig idiotsikker.

 

Om Elektroimportøren har egne regler så gjelder uansett §3 første ledd:

"Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her."

 

 

Elektroimportøren har en svært dårlig sak om du velger å gå videre med saken. (Forbrukerråd, Forbrukerklageutvalget)

 

Denne er også helt innenfor, ikke snakk om fast installasjon da:

Sitat

Man kan vel kanskje og hevde at produktet er koblet sammen for test ihht manual, men koblet til med stikk. Noe som jo tydeligvis kan være lurt, slikt at elektriker/installatør ikke bruker tid på å noe som ikke virker. 

 

Endret av L-A
la til info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

L-A skrev (8 timer siden):

Saken er ganske enkel. Dette er en mangel som oppstår innen 6mnd. Henvis til forbrukerkjøpsloven §18 andre avsnitt:

 

"Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art."

 

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§18

 

Og som du selv sier, så er det bare displayet og ikke selve termostaten som er ødelagt. Da er siste setning oppfyllt også. Sammenkoblingen av termostat og display er rimelig idiotsikker.

 

Om Elektroimportøren har egne regler så gjelder uansett §3 første ledd:

"Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her."

 

 

Elektroimportøren har en svært dårlig sak om du velger å gå videre med saken. (Forbrukerråd, Forbrukerklageutvalget)

 

Denne er også helt innenfor, ikke snakk om fast installasjon da:

 

Jeg kobla den opp selv. Men jeg mener det er irrelevant når det ikke er termostaten som er gåen som sagt. Det står ikke i regelverk noe sted om at privatpersoner ikke kan bytte display, brytere og dekslinger. Displayet på denne er en slik del. Jeg prøvde i telefon på torsdag når han ringte å etterlyste samsvarserklæring (noe som ikke er vanlig praksis hos de elektrikerne jeg kjenner når likt byttes mot likt. PS! Ikke start en diskusjon om dette!) 

Men i telefonen når jeg prøver å forklare at det er da ikke termostaten. Jeg får ikke noe fornuftig svar. Jeg holdt på å bli ufin i røret når vedkommende sa "Jeg gidder ikke stå her å diskutere dette med deg". Da måtte jeg bare få avsluttet, det begynte å koke. 

 

Tror dette kommer til å bli et kjempeproblem for elektroimportøren etterhvert. I allefall når de konsekvent skal se papirer fra autorisert firma. Da må de slutte å selge utstyr direkte til privatpersoner hvis de skal kjøre den linja. Hva F har det med saken og si? Hvis jeg velger å gjøre det selv og noe skjer så er det mitt problem. Ikke elektroimportøren sitt. De må bevise at produktet er forringet på noen måte også, kan de bevise at jeg har vært uvøren og påført enheten skade! Ja da skal jeg ta den. Personlig hadde jeg aldri reist å reklamert på noe jeg hadde ødelagt selv. Personlig ment er jeg trygg nok på meg selv til å gjøre jobben selv også. Men det er nok mange som gjør mye rart og overhodet ikke vet hva de driver med og knapt nok vet hva en fastnøkkel er. Så skjønner at de må stramme inn på hva de aksepterer og ikke. 

Hvis folk velger å ta ned utstyr som de har kjøpt og fått montert gjennom elektroimportøren for så å klage på produktet. Da skjønner jeg at garantien utgår, for de har ofte ødelagt noe i prosessen.

 

Jeg synes lovverk er vanskelig å lese, men og omgå kjøpsloven med en tvist er jeg usikker på om er innafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel fast instalasjon å endel andre ting man ikke har lov til å koble selv? Ser ikke helt problemet med å koble den til på en testbenk for å se om det er et produkt man er fornøyd med før man betaler en eletriker for å montere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thlian skrev (17 timer siden):

Jeg kobla den opp selv. Men jeg mener det er irrelevant når det ikke er termostaten som er gåen som sagt. Det står ikke i regelverk noe sted om at privatpersoner ikke kan bytte display, brytere og dekslinger. Displayet på denne er en slik del. Jeg prøvde i telefon på torsdag når han ringte å etterlyste samsvarserklæring (noe som ikke er vanlig praksis hos de elektrikerne jeg kjenner når likt byttes mot likt. PS! Ikke start en diskusjon om dette!) 

Men i telefonen når jeg prøver å forklare at det er da ikke termostaten. Jeg får ikke noe fornuftig svar. Jeg holdt på å bli ufin i røret når vedkommende sa "Jeg gidder ikke stå her å diskutere dette med deg". Da måtte jeg bare få avsluttet, det begynte å koke. 

 

Tror dette kommer til å bli et kjempeproblem for elektroimportøren etterhvert. I allefall når de konsekvent skal se papirer fra autorisert firma. Da må de slutte å selge utstyr direkte til privatpersoner hvis de skal kjøre den linja. Hva F har det med saken og si? Hvis jeg velger å gjøre det selv og noe skjer så er det mitt problem. Ikke elektroimportøren sitt. De må bevise at produktet er forringet på noen måte også, kan de bevise at jeg har vært uvøren og påført enheten skade! Ja da skal jeg ta den. Personlig hadde jeg aldri reist å reklamert på noe jeg hadde ødelagt selv. Personlig ment er jeg trygg nok på meg selv til å gjøre jobben selv også. Men det er nok mange som gjør mye rart og overhodet ikke vet hva de driver med og knapt nok vet hva en fastnøkkel er. Så skjønner at de må stramme inn på hva de aksepterer og ikke. 

Hvis folk velger å ta ned utstyr som de har kjøpt og fått montert gjennom elektroimportøren for så å klage på produktet. Da skjønner jeg at garantien utgår, for de har ofte ødelagt noe i prosessen.

 

Jeg synes lovverk er vanskelig å lese, men og omgå kjøpsloven med en tvist er jeg usikker på om er innafor.

 

Jeg har jobbet som serviceansvarlig i en større elektronikk produsent, så jeg vil si jeg kan lovverket bra.

 

Lovverket er enkelt forklart uten henvisning til paragrafer:

De første 6 mnd av et produkts levetid (fra kjøpsdato) er det produsenten/leverandøren/forhandleren som må bevise at feilen skyldes forbruker. Alle feil som oppstår de første 6 mnd er å anse som feil som var på produktet når det var levert, om annet ikke kan bevises av selger. Den første uken/mnd er det også vanlig betegne et produkt som DOA (dead on arrival) om feil oppstår. Produktet blir da vanligvis byttet mot et nytt et.

 

Etter de første 6 mnd er der forbrukeren som må påvise at feilen var der når produktet var nytt. Men i praksis fungerer det slik at produktet blir sendt på verksted og verkstedet avgjør om dette er en garanti/reklamasjonssak eller ikke. Da betaler hhv produsent/selger eller forbruker for undersøkelse av produktet.

 

En lite kjent del av lovverket som av og til benyttes av de som kan det, er krav om erstatning for utlegg som følge av feilen.

 

I et tilfelle med termostat f.eks vil det egentlig si at du kan kreve kotnad for elektriker dekket. Dvs når han skal ta ut produktet og sette inn det nye. Men ikke for å sette inn produktet første gang.

 

@Thlian Om du ønsker så kan jeg hjelpe deg med å skrive en klage. Kontakt meg isåfall på melding.

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Thlian

Hei.

 

Tipper at det er et par ting som ligger til grunn for kravet til Elektroimportøren.

1. Forskrift og lovverk er tydelig på hvem som kan montere elektrisk utstyr, men det er også regler i forskrift og veiledning for hva ufaglærte kan gjøre. Og det er lite. Reglene her er underbygget av ulykkestatistikk fom. tidlig 1900 tallet. Derav kom den Kongelige resolusjon på 1930-tallet for å få ned antall ulykker og branntilfeller. I dag kaller vi forskriften FEK-forskriften.

 

2. Hvilke kjøpsbetingelser har du signert på eller akseptert når du kjøpte produktet?

 

Ellers så vil jeg si at det at man kobler opp noe "provisorisk" er ikke en gråsone for ufaglærte.

Dessverre er dette arbeidet ikke noe ufaglærte har lov å gjøre iht. "Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr"(FEK).

 

Uansett så har det ovennevnte lovverk ikke noe relasjon til selve reklamasjon saken.

Det som kan være utfordringen her er hvilke forutsetninger/vilkår/kjøpsbetingelser har du akseptert da du kjøpte produktet.

 

Har du brutt disse, er det juridisk sak utover min kompetanse.

 

Lykke til.

Endret av Joffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du påpeker så er jo dette irrelevant i forhold til reklamasjonsretten, men bare for å pirke:  Det er fremdeles tillatt å utføre arbeid i egen bolig uten å tilhøre noen registrert virksomhet, forutsatt at du oppfyller kvalifikasjonskravene i § 7, første ledd.  Og det betyr ikke nødvendigvis faglært.  Det er tilstrekkelig med en "relevant master".  Jeg foretrekker å ikke sjekke for grundig hva som regnes som relevant 🙂

 

FWIW, så var det iaffal ikke noe problem for el-tilsynet at jeg tilstod "det der har jeg kablet selv" der det var tilfelle

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (2 minutter siden):

Som du påpeker så er jo dette irrelevant i forhold til reklamasjonsretten, men bare for å pirke:  Det er fremdeles tillatt å utføre arbeid i egen bolig uten å tilhøre noen registrert virksomhet, forutsatt at du oppfyller kvalifikasjonskravene i § 7, første ledd.  Og det betyr ikke nødvendigvis faglært.  Det er tilstrekkelig med en "relevant master".  Jeg foretrekker å ikke sjekke for grundig hva som regnes som relevant 🙂

 

FWIW, så var det iaffal ikke noe problem for el-tilsynet at jeg tilstod "det der har jeg kablet selv" der det var tilfelle

Jeg har personlig sendt en laaang mail til dsb via sikkerhverdag.no for nettopp å få et helt konkret svar på dette. For det er som du sier at man kan utføre arbeid på egen bolig under visse forutsetninger. Men hvordan forklare det til en grossist som mener at de skal ha papirer fra autorisert foretak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joffe skrev (30 minutter siden):

@Thlian

Hei.

 

Tipper at det er et par ting som ligger til grunn for kravet til Elektroimportøren.

1. Forskrift og lovverk er tydelig på hvem som kan montere elektrisk utstyr, men det er også regler i forskrift og veiledning for hva ufaglærte kan gjøre. Og det er lite. Reglene her er underbygget av ulykkestatistikk fom. tidlig 1900 tallet. Derav kom den Kongelige resolusjon på 1930-tallet for å få ned antall ulykker og branntilfeller. I dag kaller vi forskriften FEK-forskriften.

 

2. Hvilke kjøpsbetingelser har du signert på eller akseptert når du kjøpte produktet?

 

Ellers så vil jeg si at det at man kobler opp noe "provisorisk" er ikke en gråsone for ufaglærte.

Dessverre er dette arbeidet ikke noe ufaglærte har lov å gjøre iht. "Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr"(FEK).

 

Uansett så har det ovennevnte lovverk ikke noe relasjon til selve reklamasjon saken.

Det som kan være utfordringen her er hvilke forutsetninger/vilkår/kjøpsbetingelser har du akseptert da du kjøpte produktet.

 

Har du brutt disse, er det juridisk sak utover min kompetanse.

 

Lykke til.

Jeg godtar som vanlig kjøpsbetingelsene som satt av lovverket og evnt betingelser fra forhandler slik at de kan fraskrive seg ansvar hvis noe skjer. Eksempelvis så kan det være "det lukter svidd av den nye dimmeren min". Der kan man gå inn og se konkret på om det er autorisert firma som har utført arbeidet.

 

Men i dette tilfelle gjelder det uten en reklamasjon på en feil som var der fra produsent. Når det er display som må tas av for å få på ramma, så jeg har like mye rett til å ta av som hvilken som helst annen elektriker. Jeg programmerer også enheten selv. Må heller ingen elektriker til for det. Jeg tror de slo ut pigga når jeg kom med hele termostaten og ikke displayet. Nå har jeg hentet termostaten igjen, de gadd jo ikke sjekke den en gang. Så de prøver å heve seg over kjøpsloven. Jeg kan få hjelp av elektriker, men som jeg sa. Ikke vil vedkommende ringe elektriker og ikke vil vedkommende gi meg et godt svar på hvorfor den må være beviselig montert av elektriker. Selv om det ikke dreier seg om selve reelet. Nevnt det før men " Jeg gidder ikke stå her å diskutere med deg". 

 

For syns skyld så ha jeg fått den montert igjen. Viglet litt på displayet så kom det noe til syne. Satt opp i nettverket, programmert og alt funker som det skal. Så den er ikke defekt allikevel, lysstyrken på displayet som ikke er som det skal. Se bilde, nedre står på middels styrke, øverste står på høy lysstyrke.

3E1CB614-B4B0-4B9A-B186-7E919A54AC96.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (15 minutter siden):

Som du påpeker så er jo dette irrelevant i forhold til reklamasjonsretten, men bare for å pirke:  Det er fremdeles tillatt å utføre arbeid i egen bolig uten å tilhøre noen registrert virksomhet, forutsatt at du oppfyller kvalifikasjonskravene i § 7, første ledd.  Og det betyr ikke nødvendigvis faglært.  Det er tilstrekkelig med en "relevant master".  Jeg foretrekker å ikke sjekke for grundig hva som regnes som relevant 🙂

 

FWIW, så var det iaffal ikke noe problem for el-tilsynet at jeg tilstod "det der har jeg kablet selv" der det var tilfelle

Hei.

Det er riktig, voldsomt så pirkete du var da. ;) Takk for at du følger med.

Man skal ha relevant universitet/høgskoleutdanning eller to årig utdanning fra teknisk fagskole.

Men menes med "relevant"? Det tror jeg DSB har svar på og det finner man trolig svar på i en av el-sikkerhets rapportene.

De siste årene(etter 2013) mener jeg at det er "ELKRAFT" som har vært relevant.

 

Jeg tok her tidligere utgangspunkt i ufaglært som en person helt uten elektrofagutdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thlian skrev (19 minutter siden):

Jeg godtar som vanlig kjøpsbetingelsene som satt av lovverket og evnt betingelser fra forhandler slik at de kan fraskrive seg ansvar hvis noe skjer. Eksempelvis så kan det være "det lukter svidd av den nye dimmeren min". Der kan man gå inn og se konkret på om det er autorisert firma som har utført arbeidet.

 

Men i dette tilfelle gjelder det uten en reklamasjon på en feil som var der fra produsent. Når det er display som må tas av for å få på ramma, så jeg har like mye rett til å ta av som hvilken som helst annen elektriker. Jeg programmerer også enheten selv. Må heller ingen elektriker til for det. Jeg tror de slo ut pigga når jeg kom med hele termostaten og ikke displayet. Nå har jeg hentet termostaten igjen, de gadd jo ikke sjekke den en gang. Så de prøver å heve seg over kjøpsloven. Jeg kan få hjelp av elektriker, men som jeg sa. Ikke vil vedkommende ringe elektriker og ikke vil vedkommende gi meg et godt svar på hvorfor den må være beviselig montert av elektriker. Selv om det ikke dreier seg om selve reelet. Nevnt det før men " Jeg gidder ikke stå her å diskutere med deg". 

 

For syns skyld så ha jeg fått den montert igjen. Viglet litt på displayet så kom det noe til syne. Satt opp i nettverket, programmert og alt funker som det skal. Så den er ikke defekt allikevel, lysstyrken på displayet som ikke er som det skal. Se bilde, nedre står på middels styrke, øverste står på høy lysstyrke.

3E1CB614-B4B0-4B9A-B186-7E919A54AC96.jpeg

Tøffe termostater.

 

Jeg bare informerer.

 

Det jeg tenker er jo at elektroimportøren har satt opp betingelser som kanskje "fanger bordet". Og de prøver jo å få ut informasjon av deg for å se om du har fulgt betingelsene. Det kan være jeg tar feil. Blir litt vanskelig å ta en hvit en for å spørre hvordan de håndterer situasjoner der man er utdannet elektriker og har lov å gjøre jobben. Det kan jo hende de spør om å få se fagbrevet ditt. 

 

Regner med du kjøpte over disk. Står det noen kjøpsbetingelser på kvitteringen?

 

En annenting som er greit å vite er at reklamasjonstiden for materiell og utstyr er lavere når man handler hos en grossist.

 

Endret av Joffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joffe skrev (9 minutter siden):

Tøffe termostater.

 

Jeg bare informerer.

 

Det jeg tenker er jo at elektroimportøren har satt opp betingelser som kanskje "fanger bordet". Og de prøver jo å få ut informasjon av deg for å se om du har fulgt betingelsene. Det kan være jeg tar feil. Blir litt vanskelig å ta en hvit en for å spørre hvordan de håndterer situasjoner der man er utdannet elektriker og har lov å gjøre jobben. Det kan jo hende de spør om å få se fagbrevet ditt. 

 

Regner med du kjøpte over disk. Står det noen kjøpsbetingelser på kvitteringen?

 

En annenting som er greit å vite er at reklamasjonstiden for materiell og utstyr er lavere når man handler hos en grossist.

 

Ref kvittering: Kjøpsbetingelser som ikke er opplyst om på forhånd er uansett ikke gyldige. Og man kan ikke avtale seg bort fra forbrukerkjøpsloven.

 

Ref grossist: Elektroimportøren er ikke grossist da de selger til forbruker.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joffe skrev (43 minutter siden):

 

En annenting som er greit å vite er at reklamasjonstiden for materiell og utstyr er lavere når man handler hos en grossist.

 

De selger over disk og på nett direkte til forbruker/private. Så de må forholde seg til kjøpsloven som alle andre, selv om de for noen firmaer fungerer som grossist.

L-A skrev (5 timer siden):

 

Jeg har jobbet som serviceansvarlig i en større elektronikk produsent, så jeg vil si jeg kan lovverket bra.

 

Lovverket er enkelt forklart uten henvisning til paragrafer:

De første 6 mnd av et produkts levetid (fra kjøpsdato) er det produsenten/leverandøren/forhandleren som må bevise at feilen skyldes forbruker. Alle feil som oppstår de første 6 mnd er å anse som feil som var på produktet når det var levert, om annet ikke kan bevises av selger. Den første uken/mnd er det også vanlig betegne et produkt som DOA (dead on arrival) om feil oppstår. Produktet blir da vanligvis byttet mot et nytt et.

 

Etter de første 6 mnd er der forbrukeren som må påvise at feilen var der når produktet var nytt. Men i praksis fungerer det slik at produktet blir sendt på verksted og verkstedet avgjør om dette er en garanti/reklamasjonssak eller ikke. Da betaler hhv produsent/selger eller forbruker for undersøkelse av produktet.

 

En lite kjent del av lovverket som av og til benyttes av de som kan det, er krav om erstatning for utlegg som følge av feilen.

 

I et tilfelle med termostat f.eks vil det egentlig si at du kan kreve kotnad for elektriker dekket. Dvs når han skal ta ut produktet og sette inn det nye. Men ikke for å sette inn produktet første gang.

 

@Thlian Om du ønsker så kan jeg hjelpe deg med å skrive en klage. Kontakt meg isåfall på melding.

 

 

Setter pris på det, men har egentlig lyst til å gå til litt hardere. Ved å sjekke om forbrukerrådet har lyst til å ta et nærmere kikk på om elektroimportøren sine "kjøpsbetingelser" er en form ansvarsfraskrivelse og om de forsøker å overstyre kjøpsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thlian skrev (16 minutter siden):

De selger over disk og på nett direkte til forbruker/private. Så de må forholde seg til kjøpsloven som alle andre, selv om de for noen firmaer fungerer som grossist.

Setter pris på det, men har egentlig lyst til å gå til litt hardere. Ved å sjekke om forbrukerrådet har lyst til å ta et nærmere kikk på om elektroimportøren sine "kjøpsbetingelser" er en form ansvarsfraskrivelse og om de forsøker å overstyre kjøpsloven.

Ta det isåfall til Forbrukertilsynet, Forbrukerrådet bare veilleder/megler.  FT kan fatte vedtak.

Anbefaler deg å prøve og få et skriftlig avslag fra EI, da er det mye lettere å "ta" dem. Ellers blir det bare ord mot ord.

Endret av L-A
rettskriving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Thlian skrev (På 12.1.2022 den 9.58):

Kjøpte 2 Namron Z-wave termostater hos elektroimportøren igår. Viste seg at displayet på den ene termostaten var dødt.

Prøvde å reklamere på produktet idag. De ville teste at det virket, greit nok. Men de skulle også ha navn på installatør og samsvarserklæring for å godkjenne reklamasjonen! WTF??

Fant en gammel tråd som jeg valgte å kommentere.

I bruksanvisningen som følger produktet står det øverst på side 3 sitat: "Installation must be done by a qualified electrician" - det betyr slik jeg ser det, at det må være en kvalifisert elektriker som kobler dette produktet, enten som fast installasjon eller som test.

Ja, hva er en kvalifisert elektriker? I henhold til FEL2013, revidert i 2019 står det i §7, sitat:  "Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig skal oppfylle kravene i første ledd eller ha relevant fagbrev og tre års praksis fra bygging og vedlikehold av lavspenningsanlegg".

Så det nytter ikke bare med a ha relevant master- eller bachelorgrad eller toårig utdanning som fagskoletekniker, som @Joffe skrev lenger oppe, en må faktisk dokumentere minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning. Det er ikke slik at en elektriker med fagbrev, umiddelbart kan installere i egen bolig, kompetansen må dokumenteres.

 

Da er det vel bare å dokumentere at en innehar den nødvendige kompetansen. Antar at ved å søke DLE, vil en få en uttalelse om en innehar den nødvendige kompetansen eller ikke - og så ta denne med til Elektroimportøren, eller andre som krever dette. Jeg er selv elektroinstallatør, og har aldri hatt problem med reklamasjon.

 

/Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (32 minutter siden):

Fant en gammel tråd som jeg valgte å kommentere.

I bruksanvisningen som følger produktet står det øverst på side 3 sitat: "Installation must be done by a qualified electrician" - det betyr slik jeg ser det, at det må være en kvalifisert elektriker som kobler dette produktet, enten som fast installasjon eller som test.

Ja, hva er en kvalifisert elektriker? I henhold til FEL2013, revidert i 2019 står det i §7, sitat:  "Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig skal oppfylle kravene i første ledd eller ha relevant fagbrev og tre års praksis fra bygging og vedlikehold av lavspenningsanlegg".

Så det nytter ikke bare med a ha relevant master- eller bachelorgrad eller toårig utdanning som fagskoletekniker, som @Joffe skrev lenger oppe, en må faktisk dokumentere minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning. Det er ikke slik at en elektriker med fagbrev, umiddelbart kan installere i egen bolig, kompetansen må dokumenteres.

 

Da er det vel bare å dokumentere at en innehar den nødvendige kompetansen. Antar at ved å søke DLE, vil en få en uttalelse om en innehar den nødvendige kompetansen eller ikke - og så ta denne med til Elektroimportøren, eller andre som krever dette. Jeg er selv elektroinstallatør, og har aldri hatt problem med reklamasjon.

 

/Helge

Det ordnet seg ved å referere til kjøpsloven, viste seg at de lagde seg regler som prøvde å omgå den. Hjelper ikke om det er elektriske produkter som må installeres av "kvalifisert personell". For det andre så var det displayet og ikke termostaten i seg selv og den finnes det ikke hjemmel for i noe slags oppslagsverk som forbyr hvilken som helst hottentott til å ta den av. Jeg byttet om display mellom to termostater for å sjekke men de stod litt steilt en stund der allikevel. Men reklamasjonsansvarlig i butikken hadde fullstendig døve ører, som å snakke til veggen. Det var når jeg tok kontakt med kundeservice sentralt at det ordnet seg. Vedkommende i butikken oppførte seg arrogant mens jeg prøvde å forklare problemet. Jeg sa ifra til butikksjefen og nå, 1,5 år senere kan jeg fremdeles ikke gå inn der uten å bli sett stygt på. Så jeg har endt opp med å handle på Power. Der er det ingen som stiller noe spørsmål. Virker det ikke så virker det ikke. Er det en "ufaglært" som gjør det og ender opp med å gjøre noe feil så kortsluttes kursen og da har du kanskje et større problem. Eller man kan glemme å trekke til skikkelig. Men det hender elektrikere glemmer også, så den må man lengre ut på landet med. Kobler feil og, lysbryter på stikkontakt til pelletsovnen var liksom ikke en del av avtalen. hehe...... Ingen er ufeilbarlig. Shit happens! Men moralen her er at folk må lære seg å se forskjell på ting og ikke kappe henda av kunden med en gang han kommer inn i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (47 minutter siden):

Fant en gammel tråd som jeg valgte å kommentere.

I bruksanvisningen som følger produktet står det øverst på side 3 sitat: "Installation must be done by a qualified electrician" - det betyr slik jeg ser det, at det må være en kvalifisert elektriker som kobler dette produktet, enten som fast installasjon eller som test.

Ja, hva er en kvalifisert elektriker? I henhold til FEL2013, revidert i 2019 står det i §7, sitat:  "Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig skal oppfylle kravene i første ledd eller ha relevant fagbrev og tre års praksis fra bygging og vedlikehold av lavspenningsanlegg".

Så det nytter ikke bare med a ha relevant master- eller bachelorgrad eller toårig utdanning som fagskoletekniker, som @Joffe skrev lenger oppe, en må faktisk dokumentere minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning. Det er ikke slik at en elektriker med fagbrev, umiddelbart kan installere i egen bolig, kompetansen må dokumenteres.

 

Da er det vel bare å dokumentere at en innehar den nødvendige kompetansen. Antar at ved å søke DLE, vil en få en uttalelse om en innehar den nødvendige kompetansen eller ikke - og så ta denne med til Elektroimportøren, eller andre som krever dette. Jeg er selv elektroinstallatør, og har aldri hatt problem med reklamasjon.

 

/Helge


Hva er kravene i første ledd, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (17 timer siden):


Hva er kravene i første ledd, da?

Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg, skal ha relevant master- eller bachelorgrad eller toårig utdanning som fagskoletekniker med relevant fagbrev. Vedkommende skal i tillegg ha minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.