Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lage lovelace dashboard med MQTT data?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjører Homeseer og z-wave som hovedsystem hjemme.

Har det siste året også kjørt HA ved siden da det har vært mye enklere å integrere elbil og elbil-lader i HA enn det er i Homeseer.

Så i dag er det enkelte systemer som er satt opp i HA og så bruker jeg MQTT for at Homeseer kan kjøre automasjonene.

Har også lenge hatt lange diskusjoner med meg selv vedr. om jeg skal flytte alt over til HA, siden det var så enkelt og rett frem å få på plass integrasjonene til bilen og lader.

Dessverre(?), så er konklusjonen hver gang at det blir for mye jobb å flytte alt over. Og hver gang jeg jobber litt med det, så kommer jeg over noen nye automasjoner som jeg ikke vet eller skjønner hvordan jeg skal få til i HA. Det er helt sikkert mulig, har bare ikke tid til å lære meg og få gjort det.

 

MEN, noe av det jeg kanskje like best med HA er lovelace dashboard.

Har derfor vært inne på å sende informasjon fra Homeseer til HA via MQTT. Men da bare sende informasjonen jeg ønsker på skjermen i gangen og så lage et lovelace dashboard.

Dessverre, så har jeg ikke funnet noen enkel måte for HA å gjøre dette.

 

I Homeseer, så er det enkelt å lage en virtuell device og bruke data fra MQTT, men ikke funnet noen god løsning for sånt i HA.

 

Er det noen her inne som er dreven på HA og MQTT, som ser for seg en løsning eller evt. sende meg i rett retning? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jo også en god del andre muligheter om du går innom MQTT som f.eks. IoTMQTTPanel, MQTTDashboard eller en litt mer avanserte som jeg nettopp har begynt å leke med: Virtuino MQTT.

 

Jeg kjører på HS4 og NodeRed og begge disse sender aktuelle data for UI til MQTT og da kan jeg bruke det UI jeg føler meg mest komfortabel med (og flere samtidig om det skulle passe meg).

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, stigvi said:

Lovelace vet ikke noe om mqtt så du må lage sensorer i HA som tar i mot data og deretter lage et UI på vanlig måte.

Integrations - Home Assistant (home-assistant.io)

Ja, har lest meg frem til det. 

Å lage sensorer i yaml er dessverre ikke noe jeg behersker, så er vel litt derfor det har stoppet opp 🙈

1 hour ago, SveinHa said:

Der er jo også en god del andre muligheter om du går innom MQTT som f.eks. IoTMQTTPanel, MQTTDashboard eller en litt mer avanserte som jeg nettopp har begynt å leke med: Virtuino MQTT.

 

Jeg kjører på HS4 og NodeRed og begge disse sender aktuelle data for UI til MQTT og da kan jeg bruke det UI jeg føler meg mest komfortabel med (og flere samtidig om det skulle passe meg).

 

Det var kanskje ikke så dum idé. 

Må sjekke ut hvordan det ser ut visuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.